LIPSA CONCENTRĂRII LA COPII, COMPENSATĂ DE CREATIVITATE

Distribuie pe:

Copiii se confruntă adesea cu lipsa concentrării, dar sunt buni la descoperirea de “trucuri” pentru a-și ușura sarcinile, susțin cercetătorii germani de la Institutul Max Planck pentru Dezvoltare Umană din Berlin, citați de descopera.ro.

Schimbări spontane de strategie

Într-un studiu despre comportamentul de învățare al copiilor, experții germani au constatat că schimbările spontane de strategie îi ajută pe aceștia să găsească ușor trucuri care să le rezolve problemele.

“În comparație cu adulții, copiii nu sunt capabili încă să se concentreze la fel de bine, își amintesc mai puține lucruri și durata lor de atenție este relativ scurtă. Acest lucru a reieșit dintr-un stadiu de dezvoltare cognitivă. Drept urmare, până acum s-a presupus că, pentru copii, acest lucru este un dezavantaj la rezolvarea sarcinilor.

Cu toate acestea, studiul nostru arată acum că, de fapt, concentrarea atențională mai largă este un avantaj. Copiii sunt buni la prelucrarea informațiilor mai puțin relevante și la folosirea lor pentru a găsi în mod spontan strategii noi și creative atunci când rezolvă sarcini.

Și adulții manifestă schimbări spontane de strategie atunci când rezolvă sarcini, care fac rezolvarea mai ușoară”, afirmă oamenii de știință.

Flexibili în a descoperi soluții complet noi

Studiul, în desfășurare din 2013, a folosit următoarea metodă: 47 de copii cu vârste cuprinse între 8 și 10 ani și 39 de adulți tineri cu vârste între 20 și 35 de ani au fost rugați să îndeplinească aceeași sarcină de luare a deciziilor. În această sarcină, li s-a cerut să determine poziția unui model folosind două răspunsuri posibile.

Culoarea modelului nu a fost inițial relevantă pentru răspunsul corect, dar a început să fie asociată cu răspunsul corect pe măsură ce sarcina progresa. Când participanții au observat acest lucru, au reușit să rezolve sarcina mult mai eficient și mai ușor.

În comparație cu adulții tineri, copiii au avut în general performanțe semnificativ mai slabe în rezolvarea sarcinii, cu răspunsuri mai incorecte și premature. Cu toate acestea, proporția copiilor (27,5%) care au descoperit și utilizat strategia de culoare utilă a fost foarte asemănătoare cu cea a adulților tineri (28,2%).

În concluzie, deși copiii par să se lovească de lipsa concentrării atunci când rezolvă sarcini folosind strategii tradiționale, ei au aceeași probabilitate ca și adulții să își îndeplinească sarcinile folosind schimbări spontane de strategie, ei fiind surprinzător de flexibili în a descoperi soluții complet noi.

Mai multă încredere în creativitate

Astfel, deși copiii au avut performanțe mai slabe în toate domeniile controlului cognitiv, o proporție aproape egală dintre aceștia în comparație cu adulții tineri și-au îmbunătățit spontan strategiile și astfel au câștigat un avantaj de performanță similar cu cel al grupului de adulți.

“Descoperirile noastre furnizează dovezi că educatorii, părinții și profesorii ar trebui să fie mai puțin insistenți asupra regulilor rigide, învățându-i pe copii doar o modalitate de a rezolva problemele, ci trebuie să aprecieze și să încurajeze concentrarea atențională mai largă a copiilor.

Rezultatele arată că putem avea mai multă încredere în strategiile creative de rezolvare a problemelor de către copii.

Pe viitor, în domeniul psihologiei dezvoltării cognitive, ar trebui să existe mai multe cercetări asupra proceselor creative, mai degrabă decât asupra lipsei de concentrare la copii”, concluzionează specialiștii germani. (L.P.)

LUCREȚIA POP

Lasă un comentariu