CRIZA MAJORĂ DE ÎNCREDERE ÎN POLITICIENII ROMÂNI IMPUNE ADOPTAREA UNUI NOU SISTEM DE VOT

Distribuie pe:

În ultimul timp, presa (televiziunea și presa online) ne-a furnizat suficiente informații privind încrederea populației în partidele politice și liderii acestora, evidențiindu-se o criză majoră de încredere în clasa politică.

Sugestiv, în acest sens, este articolul semnat de dl Dan Tăpălagă, intitulat: ,,Criza majoră de încredere în Politicienii români. Cum a ajuns Iohannis la 15%, iar Ciolacu șeful plutonului de ratați”. Precizez, de la bun început, că mă disociez, totuși, de afirmația ,,plutonului de ratați” întrucât, chiar dacă există și asemenea specimene, aceștia nu formează o majoritate substanțial încât să-i trimitem pe toți la ,,stâlpul infamiei”.

În ce privește actul de guvernare și dacă această guvernare se exercită pentru și în interesul poporului român, am ajuns la concluzia că actualul Guvern se alătură celorlalte patru guverne post-decembriste cu cea mai slabă și haotică guvernare, respectiv guvernele: Ciorbea, Cioloș, Orban, Câțu și, bineînțeles, Ciucă.

Sunt pesimist (a se citi optimist realist) și tare aș vrea să nu am dreptate, dar cred că guvernul actual (dacă nu va fi înlocuit între timp) va duce România într-o adâncă fundătură (impas), din care nu va ieși decât cu foarte, foarte mari sacrificii și după mult timp de acum înainte. Am în vedere creșterea galopantă a inflației, evoluția total necorespunzătoare a datoriei publice totale ca procent în PIB, care a atins nivelul a 50% și adâncirea deficitelor: bugetar, fiscal, comercial și de cont curent, nemaivorbind de gradul de colectare, extrem de redus și inexplicabil pentru un om cu capacitate de înțelegere medie, a veniturilor fiscale ca procent în total PIB.

Cât timp, în domeniul reformelor economice și sociale, se fac doar cosmetizări și cârpeli, cu intenția vădită ca efectele crizelor, care nu încetează să se tot abată asupra României, să fie suportate doar de populație (și în primul rând de populația săracă) și de către între-prinderile mici și mijlocii românești, adân-cirea în haosul economic este iminentă.

Reformele ar trebui concepute și implementate efectiv, cu curaj, obiectivitate și fermitate (nu formal), de sus în jos, începând, în primul rând, cu limitatea veniturilor salariale și pensiilor speciale exagerat de mari, care nu au nicio justificare morală și/sau legală, ale personalului bugetar din toate instituțiile statului și ale organelor teritoriale și locale (inclusiv din sistemul judiciar, servicii și CCR), precum și ale personalului salariat în entitățile economice (inclusiv financiare și bancare) al căror capital este deținut integral, sau majoritar, de către statul român.

O listă a acestor propuneri a fost înaintată, cel puțin în două rânduri, la principalele autorități ale statului, deși bănuiam că nu vor avea nicio urmare.

Voi relua, mai jos, doar următoarele propuneri:

i. Limitarea, prin lege, a salariilor individuale lunare și a pensiilor speciale, pentru personalul bugetar și cel din entitățile economice de stat, la cel mult 95% din indemnizația lunară a președintelui României;

ii. Reducerea la jumătate a numărului de secretari și subsecretari de stat și, bineînțeles, și a cabinetelor acestora;

iii. Desființarea imediată a Ministerului Familiei, înființat după modelul FIDESZ din Ungaria și făcut cadou PSD pentru a-i satisface mofturile ministeriale doamnei Gabriela Firea. Problemele acestui minister pot fi integrate, așa cum de altfel a fost dintotdeauna, în cadrul Ministerului Muncii, la nivel de direcție generală sau cel mult de subsecretar de stat. Ar mai fi și altele, tot atât de importante, dar am să revin.

Din moment ce, potrivit unui sondaj AVANGARDE 68%-, o largă majoritate a populației României - resping în bloc actuala ofertă politică ,,Neîncredea în sistem a ajuns la cote de avarie” (citat din dl Dan Tăpălagă).

Pentru a nu ne confrunta, în toamna anului 2024, cu alegeri parlamentare fără alegători, trebuie să salvăm, din timp, ce se mai poate salva, încât următoarele alegeri parlamentare să se desfășoare în condiții cât de cât normale - acceptabile, cu o prezență la vot de cel puțin la nivelul mediei înregistrate în țările UE. Trebuie schimbat ceva la votul pe liste de partid. Chiar dacă între candidații propuși de partide se regăsesc și oameni vrednici, onești, bine intenționați și altruiști, problema e că, pe lucrurile eligibile sunt trecuți, în primul rând, cei de pe podiumul neputincioșilor sau din plutonul de ratați (cum ar spune dl Dan Tăpălagă).

Nr. rd.Formațiunea politicăNumele candidaților, pe care unii dintre alegători nu i-ar vota.
 1PSDManda, Grindeanu, Fifor, Bădălău
 2PNLChirică, Alexe, Flutur, Guran,Grindă, Dan Vâlceanu, Virgil Popescu, Moraru
 3USRBarna, Stelian Ion, R.Prună, Voiculescu, Ungureanu
 4PLUSCioloș, Caramitru
 5Pro Rom.Pe niciunul
 6PMPBăsescu, Tomac, Constantinescu
 7PU- SLPe niciunul
 8Forța DrepteiLudovic orban
9UDMRParticiparea cetățenilor români de etnie maghiară pe listele de candidați ale altor partide politice are drept scop asigurarea unei majorități pentru UDMR în localitățile în care populația maghiară deține o pondere de sub 50%.Vezi cazul Consiliului Local Tg. Mureș. Deci, nu se recomandă acceptarea acestei practici cu scopuri ascunse.

Mai sunt, până la viitoarele alegeri, peste doi ani de zile, perioadă în care ar trebui actualizată și modificată Legea Electorală, în sensul ca cetățenii cu drept de vot să aibă opțiunea (posibilitatea) să aplice ștampila ,,VOTAT” fie pe un partid politic, fie pe mai multi candidați din listele partidelor politice, aplicând, în acest caz, ștampila ,,VOTAT” în căsuța (spațiul) rezervată în dreptul fiecărui candidat, cu condiția ca numărul candidaților votați să nu depășească numărul total al candidaților propuși de un partid politic.

Există timpul necesar, atât pentru pregătirea și instruirea populației privind noul sistem de vot, cât și pentru up-gradarea sistemului informatic utilizat la alegerile parlamentare.

În ce privește tactica folosită în alegeri de concetățenii nostri maghiari, eu îi apreciez că sunt oameni vii și clarvăzători, își apără primatul politic pe care l-au dobândit cu atâta trudă risipind atâta inte-ligență (nu știu dacă și fonduri) și de accea le admir vitalitatea, tenacitatea, geniul.

În final, candidații votați de către alegători vor fi grupați pe partide în funcție de listele pe care au candidat și, astfel, prin totalizare, se obține numărul de parlamentari pe fiecare partid în parte și deci și a ponderii pe care fiecare partid o are la nivelul celor două camere parlamentare, și, în lipsa unei majorități absolute, vor începe negocieri și consultări, la nivelul partidelor parlamentare, pentru identificarea și constituirea unei majorități parlamentare care va da și viitorul Guvern.

Cetățenii României, care și- au exercitat dreptul de vot, în condițiile mai sus detaliate, vor fi mulțumiți că nu au fost puși în situația ca, din respect și simpatie pentru un partid politic anume, să voteze și persoane care nu merită a fi învestite într-o asemenea demnitate și că, în sfârșit, votul lor contează în construirea noii arhitecturi a Parlamentului României. Numai să se vrea!

Vă mărturisesc că, în tot timpul cât am scris paginile de față, am fost stăpânit de un sumbru sentiment al inutilității, fiind aproape convins că ele nu vor avea nicio utilitate practică.

Filistinismul în care se scaldă actuala majoritate parlamentară și guvernamentală este mult mai puternic și influent decât intențiile sincere și benefice pentru țară, exprimate de câteva voci solitare care, pentru ei, nu contează!

VASILE ROȘCA

Lasă un comentariu