“Darurile Toamnei” la “Căsuța Fermecată” din Luduș

Distribuie pe:

Prin grija și împreuna lucrare, timp de câteva săptămâni, a doamnelor profesoare, a preșcolarilor din cele 14 grupe, a binevoitorilor părinți și colaboratori, Toamna a poposit și la Grădinița “Căsuța fermecată”, în cadrul proiectului “Darurile Toamnei”, vineri, 4 noiembrie 2022. La ora de începere a sărbătorii, pe ușile larg deschise ale grădiniței au pășit, plini de voioșie, echipați în costumații inspirate din culorile și formele naturii tomnatice, în impresionanta cuprindere a curții transformate, peste noapte, în cea mai bogată grădină din oraș.

În această expediție bogată în descoperiri folositoare pentru viitorii lor ani de viață, însoțitori și ghizi le-au fost doamnele profesoare Botezan Kinga, Ileana Oltean, Iuliana Bunea, Andreea Fărcaș, Piper Timea, Carmen Urcan, Diana Rusu, Szasz Petruța, Diana Tocaciu, Dana Pop, Adelina Cozma, Valentina Sălcudean, Adriana Cenan și Balogh Katalin.

Managerul proiectului, doamna Botezan Kinga, i-a organizat rapid: “Știu că sunteți nerăbdători să ajungeți la locurile voastre de muncă. Să ajungeți acolo cât mai repede, vă rog să urcați în trenulețul grădiniței, a cărei locomotivă este doamna profesoară Szasz Petruța. Gata? Ați urcat? Iată, am ajuns la stația “Batem din palme”. Acum am ajuns la stația “Batem din picioare”. În sfârșit, am ajuns la stația “Săriturile în înălțime”. Totul pe un fond muzical adecvat. Și așa, grupele au ajuns la atelierele de lucru destinate lor: “Covorul multicolor”, “Simfonia Toamnei”, “Dovleacul haios” și “Cortina Toamnei-Artă”.

Prima îndatorire a preșcolarilor cercetători a fost să recunoască, să numească și să enumere măcar una sau două din calitățile darurilor toamnei care le fac folositoare oamenilor, apoi să își amintească modalități prin care părinții sau bunicii lor păstrează (conservă) peste iarnă respectivele produse alimentare. Copiii s-au întrecut să răspundă: prin uscare, păstrare la rece în depozite, pivniță sau cămară, prin fierbere și conservare în borcănele (tip zacuscă sau tocană de legume), prin păstrarea sub formă de murături, iar mai de curând prin păstrarea și folosirea semințelor (fulgi de ovăz, boabe de năut, de linte, pungi cu nuci decojite...), prin presarea uleiului. Avantajul preșcolarilor de la atelierul “Covorul multicolor” a fost evident. Sub îndrumarea doamnelor profesoare au exersat metode de conservare, prin uscare, a semințelor, inclusiv a celor de cereale.

Preșcolarii de la atelierul “Dovleacul haios” au fost cei mai tăcuți. Atenția lor s-a concentrat pe forma dovlecilor, pe vopselele tempera, pe folosirea pensulelor potrivite, interesați să dea fiecărui dovleac o înfățișare umană cât mai interesantă.

Cei de la atelierele “Simfonia toamnei” și “Cortina toamnei” și-au impresionat colegii prin ingeniozitatea folosirii bogatului covor de frunze aflat la dispoziție să confecționeze coifuri, pelerine, rochițe, coronițe, salbe și chiar o cortină pentru echipa de teatru.

Harnici au fost și preșcolarii din grupa mică-secția maghiară care au folosit crengi, planșe, frunze și castane sălbatice ca să creeze peisaje de toamnă.

Când munca neîntreruptă și concentrarea atenției au condus la apariția semnelor de oboseală, doamna profesoară Botezan Kinga i-a provocat pe toți preșcolarii să facă mișcări de înviorare: “Odată sus/ Odată jos/ Totul e vesel și e frumos!”; “Pumnii strânși, degetul sus, capul pe spate”; “Ne aplecăm, mergem sărind ca pinguinii”; “Huri-huri și dam-dam/ mai sărim și ne-nvârtim!” Doamna Kinga: “Copii, ne urcăm din nou în trenul doamnei Szasz Petruța ca să treceți pe la atelierele colegilor. Acum, trenul vă aduce la ușa de intrare în grădiniță! Meritați să vă felicit pentru interes, hărnicie și talent. Împreună, să-i mulțumim Toamnei pentru darurile sale. Și, un ultim anunț! Doamnele bucătărese vă invită la masa de prânz. Așa e la noi, la “Căsuța fermecată”.

Prof. Botezan Kinga, manager de proiect

Lasă un comentariu