Expoziție retrospectivă, Pittner Olivér

Distribuie pe:

Conform unui comunicat de presă remis de Muzeul Județean Mureș, 70 de picturi în ulei, pasteluri și lucrări grafice realizate de Pittner Olivér (1911-1971), care au fost împrumutate din 23 de locuri diferite, din colecții publice și private din Germania, Ungaria și România, fac obiectul unei expoziții retrospective care urmează să fie vernisată ÎN Târgu Mureș, la Secția de Artă a muzeului. Expoziția este pregătită încă din vara acestui an, ocazie cu care a fost lansată campania “În căutarea lui Olivér Pittner” prin care muzeul a făcut apel la toate persoanele pasionate de artă care au în colecția lor lucrări ale pictorului mureșean și care au disponibilitatea de a le împrumuta muzeului pe perioada desfășurării expoziției, trei din cele aproximativ 70 de lucrări fiind găsite astfel. Vernisajul expoziției retrospective Pittner Olivér va avea loc în 25 noiembrie, ora 17,00, în sălile expoziționale de la etajul II al Palatului Culturii din Târgu Mureș. Pe lângă opererle de artă vor fi expus scrisori, documente și fotografii din arhiva familiei pictorului.

 “Pittner Olivér (n. 1911, la Lupeni - d, 1971, la Târgu Mureș) a aparținut acelei generații de pictori activi la Baia Mare care au reînnoit spiritul coloniei de artiști din perioada interbelică. S-a înscris în 1930 la Școala de pictură din Baia Mare, alăturându-se curând grupului de stânga. Activitatea acestuia a dus la exmatricularea mai multor tineri artiști din școală. Acești tineri rebeli (Agricola Lídia, Katz Márton, Csizér Lilla, Kahán Sára, Pittner Olivér, Vida Géza, Kazár László etc.) luptau nu doar pentru o societate mai dreaptă, ci și pentru dezvoltarea unei arte moderne, găsind inițial sinteza mesajului social și a stilului artistic în utilizarea culorilor puternice, în elaborarea rațional-constructivă și în tradiția cubistă. Grupul s-a dispersat repede iar stilul cubist bine conturat al lui Pittner a cedat treptat locul unor pasteluri mai lirice, mai picturale”, se arată în comunicatul de presă.

În 1941, Pittner a renunțat la pictură “din cauza misiunilor sale ilegaliste” și a reluat-o abia după un deceniu. Între timp, a lucrat ca director economic al teatrelor din Târgu Mureș și Oradea iar apoi, după ce a fost îndepărtat și exclus din partid, a lucrat ca decorator la diverse întreprinderi.

“Dezamăgit de ordinea social-politică de după 1945 și respingând realismul socialist obligatoriu, Pittner a fost sprijinit în noul său început de prietenia și încurajarea tinerilor stabiliți la Târgu Mureș în anii 1960, în special de Balázs Imre și Nagy Pál. Peisajele sale urbane din Sighișoara și Sibiu, care amintesc de cubism, prezintă scene de străzi aranjate auster într-o ordine aproape geometrică, în timp ce suprafețele reduse și sinuoase ale peisajului din zona Gheorgheni prezintă o înrudire cu peisajele lui Barcsay Jenõ. A început seria de reprezentări simbolice, uneori suprarealiste, la mijlocul deceniului, redând imaginea unor copaci uscați și a unor rădăcini împletite și încâlcite. Unele dintre aceste picturi au fost expuse anual la expoziții de artă locale și județene, apoi în 1970, la Sala Dalles din București, alături de lucrările realizate de alți artiști târgumureșeni”, a precizat muzeul.

Pittner a organizat singura sa expoziție personală la Baia Mare, în 1934, prezentată apoi și la Satu Mare. (D.B.)

Dragoș Bardoși

(sursa foto: Galeria Quadro)

Lasă un comentariu