Liceenii vor învăța să își gestioneze propriile emoții

Distribuie pe:

În Monitorul Oficial nr. 1.103, din 16 noiembrie 2022, a fost publicată programa școlară pentru disciplina opțională “Managementul emoțiilor”, propusă la nivel național, adresată elevilor din învățământul liceal (și profesional, în măsura în care permit reglementările privind curriculumul).

O oră pe săptămână

Potrivit programei, intrată în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial, disciplina “Managementul emoțiilor” poate fi studiată în oricare an de studiu din învățământul liceal, la decizia școlii, cu un buget de timp de o oră pe săptămână, pe durata unui an școlar. Acest buget de timp are caracter orientativ, organizarea timpului pe săptămână sau pe durata anului școlar fiind flexibilă, la decizia școlii.

Disciplina propusă se adresează tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil sau specializare și se încadrează tematic în ariile curriculare “Om și societate”, “Consiliere și orientare” și “Limbă și comunicare”, fiind un opțional integrat la nivelul acestor arii.

Programa răspunde necesității accentuării educației afective în învățământul preuniversitar, ca răspuns la nevoi psihologice specifice vârstelor de dezvoltare, în contextul provocărilor multiple ale mediului familial, școlar și social.

Sprijin pentru igiena și sănătatea mintală

Cercetările demonstrează că de gestionarea eficientă a propriilor emoții depinde și relația elevului cu școala, cu învățarea și cu viața, în general.

Adresându-se elevilor din clasele a IX-a - a XII-a, acest opțional urmărește să îi ajute să își exploreze trăirile, în contextul trecerii de la gimnaziu la liceu sau de la liceu la învățământul superior ori la viața profesională, al adaptării la un nou ethos școlar (organizațional), la noi grupuri (comunități) și la noi cerințe, urmărind să pună bazele logicii unei stări de bine în sala de clasă, cu impact atât personal, cât și organizațional.

De asemenea, răspunde nevoilor adolescenților de a înțelege strategiile personale sau ale celorlalți de exprimare și reglare emoțională în diferite medii și contexte, inclusiv în mediul virtual, în condițiile în care tinerii petrec din ce în ce mai mult timp în fața ecranelor, departe de interacțiunea socială clasică.

Prin urmare, această disciplină se înscrie într-un demers amplu de sprijinire a igienei și sănătății mintale, contribuind la dezvoltarea afectivă și ajutând adolescenții să recunoască semnele timpurii ale unor posibile tulburări sau afecțiuni (anxietate, depresie, tulburări alimentare etc.), înțelegerea acestor semne constituind un prim pas în identificarea precoce și oferirea de sprijin (sieși sau celorlalți).

A învăța să înveți”!

În opinia inițiatorilor, disciplina propusă este cu atât mai relevantă cu cât, în momentul de față, oferta curriculumului nucleu în aria consiliere și orientare pentru învățământul liceal este insuficient dezvoltată. Prin urmare, acest opțional extinde și consolidează oferta curriculară care susține dezvoltarea personală a elevilor de liceu.

Raportat la domeniile de competențe-cheie, opționalul contribuie în mod direct și semnificativ la dezvoltarea competențelor interpersonale, interculturale, sociale și civice. De asemenea, contribuie la dezvoltarea competenței de “a învăța să înveți”, a competențelor digitale și a celor antreprenoriale.

Totodată, valorifică experiența fiecărui elev, modul său particular de a simți, interpreta și aprecia, precum și învățarea între egali (explorarea unor cazuri sau situații de viață).

Aceasta nu urmărește acumularea de cunoștințe academice, teoretice, ci formarea de competențe de autocunoaștere și autocontrol, de interacțiune socială pozitivă. Este un opțional integrat, care poate fi corelat cu disciplinele socio-umane, cu cele din aria consiliere și orientare și cu alte discipline (biologia sau educația fizică). (L.P.)

Lucreția Pop

Lasă un comentariu