ALO…. 0800 460 001!

Distribuie pe:

Pe baza datelor colectate prin linia națională Telefonul Vârstnicului (înființată în 2015), Fundația Regală Margareta a României a întocmit, la finele lunii septembrie, Topul nevoilor vârstnicilor din România și soluțiile oferite acestora.

Potrivit datelor obținute, în cei 7 ani de funcționare, la Telefonul Vârstnicului au fost înregistrate circa 79.000 de apeluri de la seniori din toată țara. În esență, solicitările exprimate vizează cinci mari categorii de nevoi: informații utile și actualizate * îngrijire și sprijin practic în funcție de gradul de dependență * ajutor material sau financiar * sprijin emoțional și psihologic * nevoia de a fi activ și de a participa la viața socială.

Principalul motiv pentru care aproape 6.000 de seniori au apelat la Telefonul Vârstnicului îl reprezintă obținerea unor informații practice, utile și actualizate, apelanții fiind în imposibilitatea de a obține serviciile la care au dreptul sau de a accesa resurse necesare pentru a-și rezolva diverse probleme de viață, întrucât ei nu știu cum și cui să adreseze. Toți vârstnicii au fost ascultați și li s-au oferit informațiile solicitate, precum: numere de contact, adrese, proceduri, informații cu caracter general, dar și direcționări spre resurse existente în comunitățile locale.

Locul al doilea în top îl ocupă nevoia de îngrijire și sprijin practic: îngrijire la domiciliu, îngrijire personală, supraveghere specializată, însoțire la diferite activități, procurare și/sau administrare de medicamente, informații medicale, asistență medicală specializată sau informații despre cămine pentru vârstnici și procedura de instituționalizare.

Nevoia de sprijin material și financiar exprimată, reprezintă a treia nevoie de peste 2.600 dintre vârstnicii apelanți. Aceștia au fost îndrumați spre servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat și constant. Totodată, prin susținerea sponsorilor și donatorilor, Fundația a sprijinit direct o parte dintre vârstnici. Prin programul Fondul pentru vârstnici, seniorii din București, care au solicitat sprijin material, au beneficiat de pachete regulate cu alimente și produse igienico-sanitare, iar prin programul Telefonul Vârstnicului, vârstnicii din țară au primit tichete sociale.

Nevoia de sprijin emoțional (1.360 de seniori apelanți) este a patra nevoie exprimată de vârstnici, cauzată de povara bătrâneții, de tristețe, anxietate și singurătate.

Telefonul Vârstnicului a răspuns celor 917 seniori printr-un serviciu propriu care vizează nevoia de socializare și comunicare emoțională. Peste 300 dintre apelanți au fost direcționați către organizații și asociații a căror activitate permite interacțiunea direct cu personalul de specialitate (centre de zi pentru vârstnici) sau cu voluntari, în cazul asociațiilor care fac vizite la domiciliu, alții au fost îndrumnați către cluburi de seniori, unde vârstnicii pot participa la activități creative și recreative. Seniorii care au ales participarea la TeleClubul Seniorilor au avut ocazia să socializeze și să discute cu alți vârstnici pe teme de interes comune. Peste 100 de vârstnici au beneficiat de ședințe telefonice gratuite de consiliere psihologică.

În fine, aproape 900 dintre seniorii care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2022 și-au exprimat nevoia de a fi activi și de a se implica în viața socială și după pensionare, aceasta fiind cea de a cincea nevoie. Îndrumați de echipa de la linia socială de ajutor, persoanele care își doresc să ramână active și în perioada senectuții au ca alternative acțiuni de voluntariat în comunitate și/sau participarea la activitățile organizate în cluburile de seniori. De asemenea, au fost încurajați să își dezvolte noi pasiuni care să îi țină ocupați sau îi motivează să socializeze.

Telefonul Vârstnicului este o linie telefonică gratuită și confidențială, care răspunde nevoilor tuturor vârstnicilor din România, fie de informare, consiliere, sprijin practic sau emoțional. Persoanele vârstnice primesc sfaturi și sunt îndrumate către soluții adecvate nevoilor lor. Linia poate fi accesată și de cei care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă a unui bătrân. Voluntarii special pregătiți ai Fundației alină săptămânal singurătatea vârstnicilor, apelându-i constant și oferindu-le sprijinul moral de care au nevoie.

Potrivit site-ului oficial al Fundației, proiectul vine ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, fenomen în creștere, care afectează întreaga Europă. Conform Institutului Național de Statistică, în România, peste 3 milioane de persoane au vârste de peste 65 de ani, situație la care se adaugă emigrarea tinerilor, maladiile moderne, insuficiența resurselor umane și financiare specializate, precum și lipsa unui sistem integrat de sprijin. Toate acestea contribuie la un procent semnificativ de bătrâni care trăiesc singuri, izolați și lipsiți de contact social.

Fundația Regală Margareta a României (Președinte - Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei României) este una dintre puținele organizații non-guvernamentale care derulează programe sociale dedicate seniorilor, cu sprijinul voluntarilor, într-o manieră intergenerațională. De-a lungul timpului, Fundația a venit în sprijinul vârstnicilor din România prin programe menite să aducă o creștere în calitatea vieții acestora și să lupte împotriva izolării lor. În imagine: echipa Fundației.

Telefonul Vârstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 8 și 20 și sâmbăta între 8 și 16.

Sponsori ai programului: Fundația Vodafone România, Johnson& Johnson România, Compania Națională Loteria Română, Johnson Wax, City Grill, “Lăptăria cu caimac”. (surse și foto - telefonulvarstnicului.ro, frmr.ro)

Documentar de Ileana Sandu

Lasă un comentariu