29 ianuarie - Ziua Invenției Automobilului

Distribuie pe:

* Cea mai populară mașină fabricată vreodată este “broscuța” realizată de Volkswagen * În anul 1899, mașina electrică numită “Veșnic nemulțumita” a depășit pentru prima dată viteza de 100 km/h * Ștergătorul de parbriz și centura de siguranță au fost inventate în anul 1903, iar farurile cu fază lungă și fază scurtă în 1925.

Istoria automobilului datează din secolul al XV-lea, când Leonardo da Vinci creează primele proiecte și modele pentru vehiculele de transport. De-a lungul istoriei, au fost create diferite tipuri de vehicule, acționate de motoare cu abur, electrice și pe benzină, în diverse stiluri și variante.

Primul moment important din istoria automobilelor îl reprezintă realizarea, la 29 ianuarie 1769, a vehiculului rutier autopropulsat, cu motor cu abur, construit de inginerul militar francez Nicolas-Joseph Cugnot, vehicul care putea transporta la bord patru persoane și era folosit de armata franceză.

Automobilul avea trei roți, era destinat remorcării mașinilor de război și putea să ajungă la viteza de 5 km/h. Mai târziu, în 1886, germanul Gottlieb Daimler a construit primul automobil pe benzină. Acesta atingea viteza de 18 km/h, dar nu era prea confortabil, din cauza zdruncinăturilor provocate de roțile de lemn și anvelopele de oțel.

Între anii 1832 și 1839, inventatorul scoțian Robert Anderson a lansat primul prototip de vehicul electric acționat de baterii nereîncărcabile, fiind considerat unul din inițiatorii automobilului electric.

Un nume important în istoria automobilelor este cel al americanului Henry Ford, care a inventat, în anul 1913, o linie de asamblare datorită căreia mașinile au devenit mai ieftine și mai ușor de construit, accesibile pentru milioane de oameni din întreaga lume. De atunci, inginerii din întreaga lume lucrează la realizarea unor noi modele de mașini, în funcție de necesitățile sau preferințele oamenilor: mașini care pot atinge viteze foarte mari, mașini cu un design deosebit, mașini foarte mici, adaptate la circulația îngreunată de traficul intens, mașini mai puțin poluante (mașini hibride) și multe altele.

Primul român care s-a evidențiat în istoria a automobilului modern a fost inginerul Dumitru Văsescu: pe când era student la École Centrale din Paris, a construit, în anul 1880, cu resurse proprii, un automobil acționat cu motor cu aburi, cu manetă de direcție și două sisteme de frânare.

Primul vehicul construit în România a fost un microcar, proiectat de inginerul Radu Manicatide și construit la Brașov începând cu anul 1945, în uzina IAR. În anul 1958 a fost inaugurată, la Câmpulung Muscel, prima uzină de automobile, Uzina Mecanică Muscel, unde se construiau vehiculele IMS și ARO.

Cea mai cunoscută marcă românească de automobile este Dacia, care a început să fie construită la Pitești din anul 1968, compania devenind, în timp, cel mai mare producător român de automobile.

(surse și foto: bcj.ro, blog.eintegral.ro; ugal.ro)

Ileana Sandu

Lasă un comentariu