Convorbiri la Cuvântul Liber ,,Învățământul să fie cu adevărat o prioritate pentru toți, nu povești, nu promisiuni, nu minciuni”

Distribuie pe:

Interlocutor: prof. REZI Maria - președintele Sindicatului din Învățământ “Spiru Haret” Mureș

- Guvernul României a adoptat Ordonanța de urgență, în temeiul art. 108 din Constituția României, privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. La Art.I (1) Conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare, astfel încât cheltuielile de personal efectuate în anul 2023 să nu depășească nivelul plăților din anul 2022, exclusiv sumele aferente titlurilor executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, majorate cu 5%. Conform acestui articol, cum vor fi plătite mai departe majorările din ianuarie?

- După Guvern, anul 2022 este egal cu anul 2023, nu tu inflație, nu tu majorări, cu toate că am primit asigurări din partea ministrului că, în scurt timp, toți angajații din sistemul de învățământ ale căror salarii sunt sub nivelul celor din Legea-cadru nr.153/2017 vor beneficia de salariile de bază prevăzute în actul normativ respectiv.

Tot în acest an se achită a doua tranșă din sumele instituite în favoarea personalului didactic, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 48/2022, privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017 - 31 august 2021.

- Care sunt prevederile Ordonanței în ceea ce privește cheltuielile?

- La art.II (1), conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsuri necesare, astfel încât cheltuielile cu bunurile și serviciile efectuate în anul 2023 să nu depășească prevederile bugetare aferente anului 2022. La Art. III (1) se arată că, de la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei Ordonanțe de urgență, autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, inclusiv activităților finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea.

Aceste două articole ne interzic să achiziționăm ceva, adică ne plafonează nu numai cheltuielile de personal, ci și cheltuielile cu bunuri și servicii. Nu pot fi achiziționate nici măcar din fonduri proprii, nu tu mașină de serviciu, nu aparatură birotică, nu tu mobilier, mai în glumă, mai în serios, să nu folosim nici hârtii de scris mai multe în anul 2023 decât în anul 2022. Să-i atenționăm pe colegi cum folosesc aparatura, hârtiile, adică mai puține ciorne. Întrebarea care se pune: oare cine a scris acest text, cu interpretări eronate, chiar abuzive?

- Conform art. IV (1), în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei Ordonanțe de urgență, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante. Cum se va soluționa deficitul de personal?

- În învățământ există un mare deficit de personal didactic auxiliar și nedidactic, iar blocarea ocupării posturilor vacante va avea un impact negativ suplimentar asupra actului educațional. Este, de asemenea, de menționat că, în raport de modul cum e formulat textul, inclusiv Concursul național unic de titularizare este pus sub semnul întrebării. S-au gândit ce va face învățământul fără tinerii care termină școli pedagogige dornici să intre în sistem? Indiferent că se vor titulariza sau nu? Dorim ca acești tineri să intre în sistemul de învățământ, dar noi închidem porțile, punem lacăt la tot! Titularizarea era singurul concurs care aducea în sistem pe cei mai bine pregătiți, știind că media pentru a câștiga titularizarea este de minim 7. Ar trebui să punem și noi lacăt pe școli, ar fi bine?

- Se va putea cumula pensia cu salariul?

- Art. V (1) prevede că, începând cu data intrării în vigoare a prezentei Ordonanțe de urgență, beneficiarii dreptului la pensie aparținând atât sistemului public de pensii, cât și sistemelor neintegrate sistemului public care realizează venituri salariale sau, după caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activități pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire, potrivit legii, în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, operatorilor economici, prevăzuți la art.1 din Ordonanța Guvernului nr.26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare, nu pot cumula pensia cu veniturile astfel realizate.

Nu afectează acum, adică până la sfârșitul anului școlar prin punctul 8, dar atunci este discriminare celorlalte categorii de bugetari, adică unde văd că nu ai ce face mai ne dau câte un punct, care să ne dea drepturi în plus să profeseze și pensionarii. De ce? Pentru că nu au ce pune acolo, respective cadre didactice cu pregătire de specialitate, mai ales în zone defavorizate.

- Care va fi indemnizația pentru personalul care deține titlul de doctor?

- Art.VI - Alineatul (1) al articolului 14 din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare se modifică și va avea următorul cuprins: “(1) Personalul care deține titlul științific de doctor beneficiază de o indemnizație lunară pentru titlul științific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, dacă își desfășoară activitatea în domeniul pentru care deține titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar. Cuantumul salarial al acestei indemnizații nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensațiilor, primelor, premiilor și indemnizațiilor prevăzute la art.25”. Considerăm că acestui articol îi lipsesc multe: nu e clar, poți înțelege ce vrei, este condiționată indemnizația pentru titlul de doctor de desfășurarea unor activități în domeniu. Ce să înțelegem, că trebuie să lucreze în plus dacă vrea și bani? Nu înțelegem de ce trebuie modificat textul, pentru că oricum sunt probleme cu plata doctoratului și acum, iar modificarea nu aduce nicio schimbare pozitivă, ne încurcă și mai tare.

- Care va fi modalitatea de organizare a cursurilor profesionale?

- Conform art. XI, în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei Ordonanțe de urgență, autoritățile și instituțiile publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, nu organizează cursuri de formare profesională. Înțeleg prin acest articol că activitatea CCD-ului nu are acoperire, decât cel mult cât a realizat în anul 2020, cursuri care în mare parte sunt finalizate, evaluate. Ca atare, formarea continuă care este esențială pentru un act educațional de calitate va lipsi cu desăvârșire.

Personalul didactic, precum și personalul de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar este obligat să participe periodic la programe de formare continuă, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data promovării examenului de definitivare în învățământ, minimum 90 de credite profesionale transferabile. În consecință, interdicția de organizare a cursurilor de formare în anul 2023 de către toate instituțiile publice (inclusiv casele corpului didactic, unități/instituții de învățământ), altele decât cele finanțate din fonduri externe nerambursabile, este complet nejustificată.

- S-a anunțat marș de protest în 10 mai. Ce va urma?

- Am desfășurat pichetări în toate reședințele de județ. Am avut intervenții la toate Comisiile de Dialog Social la nivel de prefectură. Aici avem un dialog adevărat, real și cu mult respect pentru învățământ. Am transmis parlamentarilor mureșeni doleanțele noastre, cerându-le ajutorul. Acum vedem cum ne ajută, cum respectă școala. Mass-media a fost mereu alături de noi: pichetări, interviuri, emisiuni la radio și televiziuni, precum și articole pe toate problemele actuale ale învățământului. A fost pichetat Guvernul în 25, 26 aprilie, iar în 10 mai organizăm, cele trei federații sindicale din învățământ, marș de protest, între orele 11-14, pornind din Piața Victoriei. Mureșul participă cu cel puțin 100 de colegi, membri de sindicat. Începerea grevei din 22 mai, până când nu știm, ar trebui cei care nu rezolvă problemele învățământului să răspundă. De ce le facem? Prevederile Ordonanței de urgență care au un impact negativ asupra angajaților din sistem, dezacordul cu realitatea se vede de departe.

- Care sunt revendicările?

- Revendicările cu care am pornit manifestările noastre rămân aceleași: rezolvarea problemei aplicării integrale a dispozițiilor Legii-cadru nr. 153/2017 pentru toate categoriile de salariați din învățământ, astfel încât să beneficieze de salariul de bază prevăzut de această lege; identificarea unor soluții pentru creșterea veniturilor personalului din învățământ; adoptarea, în regim de urgență, a normativelor pentru personalul nedidactic și personalul didactic auxiliar, având în vedere că normativele care se aplică sunt din anul 1998; aplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, întrucât salariații din învățământ sunt singurele categorii de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor sporuri; în noua lege de salarizare, grila propusă trebuie să poziționeze personalul din învățământ pe o treaptă superioară celei actuale în ierarhia funcțiilor bugetare, în raport de importanța socială a activității prestate; remedierea anomaliilor actuale în ceea ce privește salarizarea celor care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control, având în vedere că, după ce veniturile acestora au rămas nemodificate în ultimii patru ani, se constată că acestea sunt inferioare salariaților care ocupă funcții de execuție; instituirea, prin lege, a regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației; plata suplimentară a personalului din unitățile/instituțiile de învățământ nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile; plata orelor suplimentare efectuate de perso-

nalul didactic auxiliar și nedidactic.

- S-a anunțat declanșarea grevei generale în data de 22 mai…

- Greva este ultimul mod de a ne manifesta. Ea reprezintă încetarea voluntară și colectivă a lucrului de către angajați. Tot ce înseamnă grevă se regăsește în Legea nr.367/2022 privind dialogul social. E în desfășurare semnarea Referendumului pentru acordul sau nu a fiecărui membru de sindicat de participare la grevă. Colegii noștri sunt informați asupra modului de desfășurare a grevei, știm că participarea e liberă. Știm că pe durata participării la grevă Contractul individual de muncă se suspendă de drept și că pe perioada suspendării se mențin doar drepturile de asigurări de sănătate cum se arată în art. 160, alin.1, din Legea menționată. Trebuie să știe că pe perioada grevei sau organizarea acesteia, cu respectarea legii nu reprezintă o încălcare a obligațiilor de serviciu ale angajaților și nu atrage posibilitatea sancționării în niciun fel a acestora. Trebuie să știe că greva se întrerupe dacă este declarată ilegală de către tribunal. Am dori ca toți factorii responsabili pentru ca învățământul să fie finanțat corect, să fie așezat la locul care i se cuvine, să găsească timp pentru o lege transparentă, care să ajute la a avea un învățământ de calitate, dar și o lege a salarizării care să-i motiveze pe colegi, pentru a avea un trai decent în această perioadă grea pe care o trăim cu toții. Fie ca zilele, nopțile care urmează să fie un sfetnic bun. Sindicatul suntem toți, dacă vrem să obținem ceea ce trebuia să le avem de mult timp, haideți să le facem împreună: marș, miting, miting, grevă! Poate se trezesc cei la care ne tot adresăm, ca promisiunile lor să devină realitate. Noi nu cerșim, noi cerem doar ca legile să fie respectate, ne cerem drepturile. Învățământul să fie cu adevărat o prioritate pentru toți, nu povești, nu promisiuni, nu minciuni. Altfel ne vom tot întreba încotro va merge învățământul, noi vrem să știm. Pentru noi, el este munca și sufletul nostru. Viitorul așteaptă mult de la noi, noi dăm, așteptăm să și primim.

Letiția Bota

Lasă un comentariu