Ministrul Sorin Grindeanu, prieten de nădejde al județului nostru - PSD a dat o atenție deosebită investițiilor în infrastructura mare din județul Mureș

Distribuie pe:

2022 a fost anul cu cea mai mare rată de absorbție a fondurilor europene în domeniul transporturilor, de la aderarea României la Uniunea Europeană, iar acest lucru este vizibil și la nivelul județului Mureș! În județul nostru, prin buna colaborare între Ministerul Transporturilor și autoritățile locale, suma contractelor semnate într-un an o depășește pe cea a contractelor semnate în ultimii cinci ani la un loc! Vorbim, așadar, de un record de semnări, iar în 2023 se va finaliza toate proiectele care au venit pe filiera fondurilor europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. La nivel național, în anul 2022, fondurile europene atrase de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este de 2,27 miliarde de euro, prin POIM, POT, CEF (Mecanismul pentru Interconectarea Europei), PNRR. Cuantumul contractelor semnate sau în curs de semnare cu finanțare europeană ajunge la 10,2 miliarde euro.

Proiectele în derulare, în diferite etape, menite să aducă un aport semnificativ nu doar la decongestionarea traficului, ci și la dezvoltarea viitoare a județului și a regiunii, sunt Autostrada A3, Autostrada A8, centura municipiului Sighișoara, dar și mult așteptata centură a municipiului Reghin. Acestora li se adaugă recent aprobata coborâre de pe Autostrada A3 în zona industrială a orașului Luduș, neprevăzută în proiectul inițial. Desigur, alături de aceste proiecte de infrastructură mare în județul Mureș se derulează și alte investiții în domeniul modernizării infrastructurii rutiere, fie pe drumuri naționale, fie pe drumuri județene, care vizează sensuri giratorii, poduri și podețe, modernizarea drumurilor, însă am ales ca astăzi să vă prezentăm proiectele majore. Pentru aceasta am stat de vorbă cu deputatul PSD de Mureș, Dumitrița Gliga, implicată activ în acest domeniu alături de ministrul social democrat al transporturilor și infrastructurii, Sorin Grindeanu.

Modificarea legii achizițiilor publice și eliminarea blocajelor birocratice

Aceste reușite în infrastructură sunt posibile și datorită modificării, în 2022, a legii achizițiilor publice. Această modificare, realizată la propunerea dlui Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a dus la eliminarea birocrației, care reprezenta, practic, 80% din timpul alocat unui proiect. Acesta era motivul pentru care o mare parte dintre proiecte înregistrau întârzieri mari sau blocaje.

Noile reglementări prevăd faptul că firmele care se prezintă la licitație trebuie să respecte termenele contractuale. Vor exista și evaluări intermediare pentru a se verifica dacă se respectă aceste clauze contractuale. În caz contrar, contractorul riscă să piardă licitația și nu se va mai putea prezenta la o nouă licitație. Scopul este scurtarea termenelor pentru executarea acestor contracte.

“Am votat în Parlamentul României, la propunerea ministrului PSD Sorin Grindeanu, unul dintre cei mai performanți miniștri din actuala guvernare, modificările aduse legii publice și sectoriale, cu scopul tocmai de a debloca aceste contracte care, de foarte multe ori, duc la blocaje din cauza birocrației excesive. Aceste modificări atât de necesare pentru infrastructura din România prevăd o reașezare a cadrului legislativ, iar modernizarea procedurilor de achiziții publice ne permite ca, la nivelul județului Mureș, să avansăm în ceea ce privește proiectele de drumuri și infrastructură”, a declarat Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș.

În acest an se va avea în vedere finalizarea proiectelor accesate prin fonduri europene prin POIM pentru Ministerul Transporturilor. De asemenea, având în vedere faptul că ne apropiem de închiderea exercițiului financiar pe fonduri europene 2014-2020, iar 2023 este ultimul an în care mai putem folosi acele sume, vom atrage fonduri din alte programe, acolo unde banii nu au fost cheltuiți.

A3: lotul Chețani - Câmpia Turzii ar putea fi finalizat cu 6 luni în avans

Lucrările la lotul 3 Chețani - Câmpia Turzii de pe Autostrada Transilvania, tronsonul de 16 kilometri, au început. Termenul de execuție este de 18 luni, însă constructorii se ambiționează să finalizeze lucrările cu șase luni înainte de termen, așadar autostrada ar putea fi deschisă în decembrie 2023. Astăzi sunt realizate peste 50% din lucrări, iar pe șantierul acestei secțiuni muncesc aproape 600 de oameni.

Finalizarea lucrărilor înseamnă că se va putea circula pe autostradă completă de la Târgu Mureș la Cluj-Napoca pe A3, respectiv de la Târgu Mureș la Holdea în județul Hunedoara, pe A3, A10 și A1, adică peste 200 de kilometri fără întrerupere.

Contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat la data de 31 octombrie 2022. Tronsonul de autostradă are o lungime de 15,70 km și prevede realizarea a 2 poduri, 7 pasaje și un nod rutier la Chețani.

Secțiunea 1 din A8, Târgu Mureș - Miercurea Nirajului, în licitație publică

“Am fost implicată în găsirea soluțiilor la problemele ridicate de reprezentanții autorităților locale, ai instituțiilor și fermierii/proprietarii afectați de culoarele de expropriere în județele Mureș și Harghita. De asemenea, Acordurile de Mediu au fost finalizate - lucru extreme de important, care a îngreunat mult în ultimii ani evoluția lucrărilor de infrastructură”, a declarat, pentru “Cuvântul liber”, Dumitrița Gliga.

La sfârșitul săptămânii trecute, ministrul Sorin Grindeanu a anunțat că au fost depuse opt oferte pentru construcția Secțiunii 1 a Autostrăzii A8 (Târgu Mureș - Miercurea Nirajului). Pentru proiectarea și execuția celor 24,39 km ai acestei secțiuni au depus oferte constructori din România, Turcia, Austria, Italia și Ungaria. Câștigătorul licitației va avea la dispoziție maximum 6 luni pentru etapa de proiectare și 24 de luni pentru cea de execuție.

Secțiunea 1 a autostrăzii A8, cea care va face legătura între Târgu Mureș și Iași, este compusă din 2,39 kilometri ai Autostrăzii A3 plus 22 km din A8 spre est. În total sunt 24,39 km de autostradă. Pentru Secțiunea Târgu Mureș - Miercurea Nirajului (22 km) care va tranzita județul Mureș - sunt alocate 3,64 miliarde de lei.

Finanțarea lucrărilor pentru capetele de autostradă, deci tronsoanele I și III, este asigurată prin PNRR, iar acestea trebuie finalizate până în 2026. Porțiunea intermediară va fi finanțată prin POT (Programul Operațional Transporturi 2021-2027).

Autostrada traversează județul nostru prin localitățile Gheorghe Doja, Crăciunești, Acățari, Păsăreni, Gălești și Miercurea Nirajului. Traseul Secțiunii I conține 36 de structuri, respectiv 16 poduri, 16 pasaje și 4 structuri casetate. Vor fi montate panouri fono-absorbante pentru a scădea nivelul de zgomot, 4.000 m de panouri doar în comuna Crăciunești și 1.350 m în comuna Gheorghe Doja - spre exemplu, garduri pentru ca animalele să nu pătrundă pe partea carosabilă, plase pentru păsări și ecoducte pentru animalele sălbatice.

A8 este autostrada care, de facto, va desăvârși, din punctul de vedere al infrastructurii rutiere, Marea Unire de la 1918. “Autostrada Unirii” va avea o lungime totală estimată de 311 km și va lega Târgu Mureș - Târgu Neamț - Iași - Ungheni.

Licitație pentru proiectarea și execuția șoselei de centură a Reghinului

Joi, 20 aprilie, a fost termenul limită pentru depunerea ofertelor pentru realizarea centurii Reghinului. Au fost depuse șase oferte care urmează să intre în evaluare, iar în următoarele luni vom afla câștigătorul licitației. Cu o lună înainte, în 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Hotărârea de Guvern privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor aflate pe coridorul variantei de ocolire a municipiului Reghin. Hotărârea cuprinde lista imobilelor proprietate privată și publică supuse exproprierii situate pe raza localităților Reghin, Suseni, Solovăstru și Petelea, valoarea totală a expropierilor, aprobată de Guvern, fiind de 8.316.129 de lei.

Un proiect de interes pentru locuitorii municipiului Reghin și zonele adiacente, cel al variantei ocolitoare, va avea o durată de realizare de 48 de luni, din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Primăria municipiului Reghin a lansat, în 19 decembrie 2022, licitația pentru proiectarea și execuția acestei șosele de centură ce va avea o lungime aproximativă de 12 km. Valoarea estimată a contractului este de 495 milioane de lei, fără TVA.

Varianta ocolitoare pornește de la sensul giratoriu dinspre Breaza și ajunge până la DN 15 - la ieșirea din Reghin, spre Suseni. Sunt prevăzute 2 poduri peste râul Mureș și un pod peste râul Gurghiu, o trecere peste calea ferată, sensuri giratorii, benzi de coborâre pe DN 15.

“În 20 iulie 2022 am asistat, alături de viceprim-ministrul României și ministrul Transporturilor, dl Sorin Grindeanu, la semnarea Protocolului între CNAIR și Primăria Reghin, care vizează realizarea variantei ocolitoare și constituie cadrul legal pentru inițierea procedurii de licitație a contractului de proiectare și execuție. CNAIR va asigura expertiza tehnică necesară de la lansarea licitației și până la recepția lucrării. Prin acest protocol vor fi asigurate inclusiv sumele necesare exproprierii coridorului pe care urmează să fie construită această variantă ocolitoare”, a precizat Dumitrița Gliga.

Finanțarea va fi asigurată prin POT, iar specialiștii din cadrul CNAIR vor asigura suportul pentru derularea și finalizarea licitației, precum și ulterior, pe parcursul implementării acestuia, astfel încât să fie îndeplinite toate criteriile cu privire la normele Comisiei Europene în domeniul proiectelor cu finanțare externă.

Undă verde și pentru varianta ocolitoare a municipiului Sighișoara

Conform ultimelor informații oficiale de la DRDP - Ministerul Transporturilor, referitoare la varianta de ocolire a Sighișoarei, în prezent se lucrează la elaborarea documentației necesare în vederea obținerii autorizației de construire (DTAC) - care trebuie predată în cursul lunii iunie, iar proiectul tehnic complet, în luna august. De la ordinul de începere a lucrărilor, dat în 3 ianuarie, și până acum au fost executate peste 60 de foraje suplimentare în vederea completării studiului geotehnic.

Tot în această perioadă, pentru elaborarea Hotărârii de Guvern pentru exproprierea terenurilor aferente centurii, se identifică proprietarii terenurilor afectate, în cadrul procedurilor cadastrale.

Ofertantul declarat câștigător este “ASOCIEREA S.C. CLEAN PREST ACTIV S.R.L - S .C. T DANCOR ROMCONSTRUCT S.R.L. - ILCI INSAAT SANAYI VE TICARET A.Ș. - S.C. PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA. Executantul lucrării a depus garanția de bună execuție, după ce în data de 17 octombrie 2022 a fost semnat contractul, astfel că DRDP Brașov a emis ulterior ordinul de începere a lucrărilor, proiectare și execuție, astfel: durata de execuție este de 38 luni (14 luni pentru proiectare și 24 luni pentru execuție), cu începere din 3 ianuarie 2023.

Contractul are o valoare de 257.772.291,56 lei, fără TVA. Perioada de garanție oferită de antreprenor este de 60 de luni. Varianta de ocolire Sighișoara are o lungime de 13,057 km și va avea câte o bandă pe sens. Traseul ocolitoarei se desprinde din DN13 la km 108+600 (kilometraj pe DN 13) în partea de est a municipiului, în apropierea localității Albești, după care se îndreaptă către nord-est revenind în DN 13 la km 123+120 (kilometraj pe DN 13), în apropierea localității Hetiur.

“Proiectul variantei ocolitoare a municipiului Sighișoara se alătură marilor proiecte de infrastructură la care lucrăm de câțiva ani încoace și care, iată, devin realitate. Niciodată în județul Mureș nu au fost atât de multe proiecte de mari dimensiuni în lucru, toate deodată, în diferite stadii sau etape”, a declarat Dumitrița Gliga.

Luduș - coborârea de pe A3, un pas important pentru deschiderea Zonei Industriale a orașului

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a atribuit, prin licitație, proiectarea pentru execuția unui drum de legătură/coborâre de pe Autostrada A3 în zona industrială a orașului Luduș. Drumul de coborâre de pe autostradă prevede o pasarelă și două sensuri giratorii. Acesta va descărca traficul rutier în zona stației de epurare a orașului. CNAIR a licitat proiectarea a 12 astfel de coborâri de pe autostrăzile deja construite, una dintre ele fiind în județul nostru. Primarul orașului Luduș, Cristian Moldovan, a spus că a discutat deja cu proiectantul lucrării care a propus trei variante, fiind aleasă cea care presupune cele mai puține expropieri. “Știu câte demersuri a făcut primarul Cristian Moldovan pentru ca Ludușul să beneficieze de această conexiune. Iată că, până la urmă, CNAIR și Ministerul Transporturilor au înțeles importanța acestui drum de coborâre/urcare pe autostradă, iar demersurile pentru realizarea lui sunt în linie dreaptă. Odată realizat acest drum va aduce oportunități deosebit de importante pentru dezvoltarea orașului și a zonei”, a precizat deputatul PSD de Mureș, Dumitrița Gliga.

Chețani - fermierii au nevoie de o pasarelă peste A3 pentru a ajunge rapid și avea acces la terenurile lor

În luna octombrie 2022, Dumitrița Gliga a participat, la Ministerul Transporturilor, împreună cu reprezentanții fermierilor și ai administrației locale din comuna Chețani, la o întâlnire de lucru cu reprezentanții ministerului și ai CNAIR pentru identificarea unor soluții pentru această situație, cu mare impact economic și social pentru comunitatea din Chețani.

De curând, Dumitrița Gliga a fost prezentă în Chețani unde a avut discuții, pe teren, cu fermierii din zonă și cu primarul comunei pentru a găsi soluții în vederea construirii unei pasarele, pe raza comunei, care să traverseze autostrada și să asigure fermierilor acces la terenurile agricole.

“Căutăm soluții pentru fermieri. Pasarela Chețani peste Autostrada A3 fiind vorba despre este o necesitate”, declară Dumitrița Gliga. Ea a mai adăugat că există pericolul ca agricultorii să rămână fără acces la terenurile lor agricole, odată cu finalizarea lotului Chețani - Câmpia Turzii. “Ministerul Transporturilor a analizat deja posibilitatea finanțării acestei pasarele, mai ales că este vorba despre accesul la 80% din suprafața comunei, cheltuielile fermierilor și ale celor care lucrează terenurile crescând foarte mult din cauza zecilor de km pe care ar trebui să îi parcurgă ocolind, unii ajungând să nu mai poată să își desfășoare activitatea”, a mai spus deputatul.

Dragoș Bardoși

Lasă un comentariu