Facturile clienților casnici s-au majorat an de an. Informarea și protecția consumatorilor este “garantată” de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care ignoră, în această perioadă, clienții casnici.
Mai exact, consumatorii nu sunt informați cu ce firme de distribuție pot încheia contracte mai avantajoase, iar cei care cunosc acest lucru nu au la dispoziție informații precise legate de oferte și comparații clare ale acestora. În condițiile în care lipsesc informațiile despre liberalizarea prețurilor, nici piața nu va deveni suficient de concurențială astfel încât consumatorii să poată plăti prețul corect.
Consumatorii casnici vor rămâne, în general, captivi acelorași furnizori, care își vor stabili prețul final după bunul plac, nu după cum dictează o piață cu adevărat liberă și concurențială.
“Prețul final este influențat de creșterea tarifelor liberalizate de distribuție și transport, decisă de ANRE, însă nu vor fi reglate în mod corect de piață, deoarece, în lipsa informațiilor, sunt prea puțini consumatorii care știu că își pot schimba furnizorii.
Tarifele de distribuție energie electrică a crescut cu multe procente din cauza tarifului de transport al energiei electrice, taxei de cogenerare.
Până la liberalizarea prețului energiei electrice, abia 10% dintre consumatori cunoșteau aceste lucruri, după cum arată un sondaj realizat de Asociația Energia Inteligentă. De ce? Din cauza inexistenței unei campanii de informare în care ar fi trebuit să se implice atât furnizorii de energie, cât și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Prin lege, ANRE are și rol de informare și protecție a consumatorilor, însă aceștia sunt ignorați exact în momente cheie, cum a fost liberalizarea pieței energiei electrice.
Exact ca în cazul liberalizării pieței gazelor, ANRE ar fi trebuit să publice pe site-ul său și să mediatizeze recomandări pentru clientul casnic, să tipărească și să distribuie pliante, lucru pe care nu l-a făcut până acum.”
De exemplu, ar fi trebuit să explice ce se întâmplă cu acei clienți care nu și-au ales un alt furnizor și nu încheie un nou contract. Teoretic, aceștia vor primi în continuare energie de la actualul furnizor, însă este foarte important și prețul. Până acum, prețul este reglementat, dar acesta se va forma liber dacă guvernul va renunța la subvenție și se va stabili de fiecare furnizor în parte.
Va fi mai avantajos să rămâi cu actualul furnizor, în regim de serviciu universal, sau să închei un contract în regim concurențial? La această întrebare nu există răspuns și nici măcar comparatorul de oferte de furnizare a energiei de pe site-ul ANRE nu ajută prea mult. Aceasta pentru că nu sunt date suficient de precise. De exemplu, un mare furnizor prezintă oferte avantajoase, valabile până la data de, însă acesta precizează că își rezervă dreptul de a modifica prețul de bază al energiei când dorește. (Sursa: HotNews.ro)
Ioan Husar