Automatizarea și inteligența artificială devin esențiale și pe piața muncii

Distribuie pe:

Interlocutor: Raluca Ștefănescu, Specialist marketing pentru recrutare și cofondator Happy Recruiter

- Piața muncii este pregătită pentru un salt tehnologic transformativ, determinat de progresul fără precedent în inteligența artificială (IA) și automatizare. Ritmul cu care companiile trebuie să decidă cum și când adoptă aceste tehnologii este accelerat dramatic, remodelând industrii și redefinind însăși natura ocupării forței de muncă și a productivității. Ce sectoare de muncă sunt influențate de IA în România și de ce?

- Domeniile de muncă din România care pot fi susceptibile de influența inteligenței artificiale și automatizării sunt: Producție (prin automatizarea proceselor industriale), Servicii clienți și Call Center (prin utilizarea chatbot-urilor și a asistenței automate), Contabilitate și finanțe (prin automatizarea sarcinilor repetitive), Retail (prin impactul comenzilor online și automatizării), Transporturi (prin dezvoltarea vehiculelor autonome), Comunicare și marketing (prin generarea automată de conținut).

- Ce schimbări se preconizează pe piața muncii?

- În următorii 5 ani, 44% din abilitățile de bază ale angajaților și 23% din joburile pe care le știm azi, se vor schimba. Se pune accent pe învățarea continuă (deschis să înveți noi tehnologii, să te adaptezi la schimbările din industrie), dezvoltarea de abilități sociale (comunicare eficientă, colaborare), agilitate (dispus să înveți rapid), căutare de noi direcții în carieră și noi specializări (să devii expert într-un domeniu specific pentru a crește valoarea ta pe piața muncii și pentru a atrage angajatorii). Așadar, adaptabilitatea și învățarea continuă rămân esențiale.

- Care e rolul tehnologiei inovatoare, aflate în spatele unui robot de recrutare?

- Piața muncii se transformă, iar tehnologiile utilizate în recrutare permit unui robot de recrutare să îndeplinească sarcini complexe în cadrul procesului de intervievare candidați. În acest context, Dora, robotul de recrutare, creat de HappyRecruiter.com, se impune ca un pionier al transformării în domeniul recrutării. O astfel de unealtă are capacitatea de a automatiza sarcinile complexe desfășurate în mod obișnuit de recrutorii umani, de la formularea întrebărilor de interviu până la distribuirea strategică a anunțurilor de angajare. Dora conversează cu fiecare candidat așa cum ar face-o recrutorul, dar o face 24/7. După 1 milion de interviuri pe care le-a susținut Dora, s-a constatat că 62% dintre candidați sunt disponibili după ora 17.00 sau în weekend, atunci când majoritatea recrutorilor nu mai sunt disponibili.

- Ce impact are automatizarea asupra resurselor umane?

- Dacă nu era suficient de multă nebunie în departamentele de HR, acum vor apărea transformări majore în foarte multe poziții din companii. În curând vom avea anunțuri: “Caut contabil - cunoștințe în crearea prompturilor pentru Inteligența Artificială reprezintă un avantaj” sau “Căutăm project manager cu experiență în IA pentru generarea de coduri pentru diverse site-uri ale clienților noștri, Full Remote”.

Potrivit unui raport Goldman Sachs, IA ar putea înlocui până la 300 de milioane de locuri de muncă până în 2030, afectând aproximativ 25% din sarcinile de muncă din SUA și Europa. Cercetările McKinsey prognozează că până în 2030, cel puțin 14% dintre angajați ar trebui să-și schimbe cariera din cauza digitalizării și progresului în IA.

- Cum au descris candidații experiența cu un robot de recrutare?

- Dora oferă o interacțiune personalizată și transparentă pentru candidați, oferind feedback instant și notificări cu privire la statusul aplicării. Aceasta contribuie la îmbunătățirea experienței generale a candidaților și la construirea unei imagini pozitive pentru companiile care o utilizează. Un interviu durează, în medie, 5 minute și 23 de secunde, pe diverse poziții din retail, IT, contabilitate, vânzări sau industrie.

- Dar companiile?

- Companii precum PENNY, Rasirom, Kaufland și Accent Jobs îmbrățișează tehnologia Dora și automatizarea care eficientizează procesele de recrutare. Recrutorii scapă de sarcinile repetitive și asigură un tratament echitabil pentru toți candidații, îmbunătățind procesul de recrutare. Sunt doar câteva dintre poveștile de succes.

A consemnat Letiția Bota

Lasă un comentariu