Luni, 12 august, în Monitorul Oficial al României Partea I, Nr. 795, a fost publicat mult așteptatul (și deja contestatul) Ordin privind aprobarea Statutului elevului, care reglementează drepturile și îndatoririle beneficiarilor primari ai educației înscriși în unitățile de învățământ de stat, particular și confesional din România, expresia “beneficiari primari” având semnificația: antepreșcolari, preșcolari, elevi, reprezentați de către părinți/reprezentanți legali.
Cele mai disputate prevederi se referă la așa-numita “cameră de detenție” (termen ce nu se regăsește în cuprinsul Statutului), la “confiscarea” telefoanelor mobile în timpul programului, precum și la sancțiunile prevăzute pentru nerespectarea regulamentului școlar și a regulilor de bun simț.
* Capitolul III, alineatul (2): “În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz, părintele/reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat.
(3) Cadrul didactic poate decide ca elevul să desfășoare activitatea în spațiul menționat la alin. (2) doar pentru ora de curs ținută de respectivul cadru didactic. Pentru respectiva oră de curs, elevului nu i se consemnează în catalog absență.
Capitolul IV, art. 15 - Interdicții: (g). Elevilor le este interzis “să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul examenelor, olimpiadelor și concursurilor școlare. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt autorizați să le folosească; h) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ. Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ, iar în lipsa acestora, cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală. Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ.
Capitolul V - Sancționarea elevilor - art. 16. (1) Elevii din sistemul de învățământ de stat, particular și confesional autorizat/acreditat care săvârșesc în mediul școlar abateri disciplinare, respectiv fapte prin care se încalcă dispozițiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele școlare, vor fi sancționați în funcție de gravitatea acestora conform prevederilor prezentului statut. (2) Pentru a fi sancționați, elevii trebuie să comită abaterile disciplinare în spațiul unității de învățământ preuniversitar, în cadrul activităților școlare, sau, în cazul celor extrașcolare organizate de cadre didactice, în afara perimetrului unității de învățământ, sau în cadrul activităților școlare sau extrașcolare desfășurate în mediul online. (3) Elevii au dreptul la apărare, conform legii. (4) Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt:
a) observație individuală; b) mustrare scrisă; c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul; d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ; e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii; f) preavizul de exmatriculare; g) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ, conform legii; h) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de învățământ, conform legii; i) exmatricularea fără drept de reînscriere, pentru elevii din învățământul postliceal. (5) Toate sancțiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților/reprezentanților legali. Sancțiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.
(6) Sancționarea elevilor sub forma mustrării în fața colectivului clasei sau al școlii este interzisă în orice context. (7) Violența fizică, verbală sau/și sub orice altă formă, precum și agresiunea se sancționează conform dispozițiilor legale în vigoare.
(8) Sancțiunile prevăzute la alin. (4) lit. d)-h) nu se pot aplica în învățământul primar (…)
Noile prevederi intră (ar urma să intre) în vigoare în septembrie, odată cu începerea anului școlar 2024-2025, dar Uniunea Elevilor Reprezentanți a depus, deja, plângere penală împotriva ministrului Educației, Ligia Deca, și nici asociațiile de părinți… nu se simt prea bine, cum ar veni, susținând, toți aceștia, că măsurile prevăzute încalcă dreptul la educație.
…Nefiind exclus ca profesorul supraveghetor din “camera de detenție” să se aleagă cu o cafteală pe cinste din partea “oropsiților”… Deși, la o lectură mai atentă a Statutului, se poate constata că drepturile învățăceilor sunt mult, dar mult mai numeroase decât “groaznicele interdicții”.
…Auzi, dumneata: să-ți confiște profa telefonu' taman când dădeai “like” și “share” pe dânsul? Păi, să n-o trântești de toți pereții?
Ileana Sandu