Unele studii sugerează că mașinile electrice pot avea o incidență de incendiu similară sau mai scăzută comparativ cu mașinile cu motoare cu combustie internă. De exemplu, un raport al asociației de asigurare din SUA, în 2021, a menționat că mașinile electrice au avut o rată de incendiu de 0,03% comparativ cu 1,5% pentru vehiculele tradiționale.

Chiar dacă sunt, cel puţin teoretic, mai puţine, aceste incendii sunt mult mai greu de stins şi pot provoca pagube substanţiale. În vara acestui an, potrivit presei naţionale, un incendiu declanșat pe 1 august 2024 în Coreea de Sud, într-o parcare subterană a unei clădiri rezidențiale a provocat distrugerea sau deteriorarea gravă a nu mai puțin de 140 de vehicule precum și mutarea unor rezidenți în adăposturi temporare. Primele cercetări au arătat că incendiul a pornit de la un automobil electric Mercedes-Benz care nu a putut fi stins complet decât după opt ore.

Imaginile publicate în mass-media dezvăluiau o parcare subterană plină de cenușă și funingine precum și zeci de mașini carbonizate din care au rămas doar părți metalice contorsionate.

Aceste incendii pornesc, cel mai adesea, de la acumulatori. „Am început o parte de pregătire pentru stingerea incendiilor la maşini electrice pentru că deja sunt tot mai multe astfel de maşini. Vedem ce se întâmplă şi la nivel naţional, dar şi la nivel internaţional cu incendiile la astfel de maşini. Ele sunt dotate cu nişte acumulatori destul de mari, iar în momentul în care se aprind acei acumulatori este foarte greu să stingi acel incendiu. El poate dura până la 24 de ore, trebuie refulată o cantitate enormă de apă şi oricând se poate reaprinde. Chiar dacă ai stins flacăra pe moment, ai adunat dispozitivul şi se reaprind acei acumulatori. În plus, este şi foarte periculos pentru noi”, a explicat maiorul Mihai Gagy, comandantul Detaşamentului de Pompieri Târgu Mureş.

Pentru a putea fi pregătiţi de intervenţie în astfel de situaţii, pompierii mureşeni se pregătesc, mai ales că o mare parte a maşinilor din transportul în comun sunt electrice. „Am adunat informaţii, am decis să facem nişte cursuri pe acest subiect în care să discutăm cu ingineri care proiectează astfel de maşini pentru a putea să fim în măsură în cazul în care avem un astfel de incendiu să îl lichidăm într-un timp cât mai scurt şi cu riscuri cât mai mici pentru noi. Am avut o colaborare foarte bună cu cei de la Transport Local, am făcut mai multe vizite la ei să ne prezinte autobuzele electrice, să vedem exact, unde sunt acumulatorii, care sunt riscurile dacă se produce un incendiu, de unde poate fi oprită alimentarea cu curent electric”, a mai spus Mihai Gagy.

În raportul „Global EV Outlook 2024”, AIE estimează că numărul de autovehicule electrice, inclusiv mijloacele de transport, va crește de la mai puțin de 45 de milioane în 2023, la 250 de milioane în 2030 și ajunge la 525 de milioane în 2035.

Ca urmare, în 2035, mai mult de unul din patru vehicule aflate în circulație va fi electric. În medie, stocul de vehicule electrice crește cu 23% pe an din 2023 până în 2035.

Sanda Viţelar