Colaborare internațională, diversitate și descoperiri culturale în Turcia

În perioada 9 -13 decembrie 2024, elevii Gimnaziului „Friedrich Schiller” din Târgu Mureș au participat, prin acreditarea Erasmus 2024-1-RO01-KA121-SCH-000219855, la o mobilitate de excepție organizată de Școala 50. Yil Ortaokulu din Salihli Manisa, Turcia. Echipa, formată din elevii Andonie Maria Eliza, Grosu Yannis, Szász Ákos, Fechete Tudor și Fărcaș  Iulian a fost însoțită de cadrele didactice, profesori Bendriș Dana Maria, directorul instituției, Hoffmann Tilda, Oprea Sorin Daniel,  precum și de inspectorii de la ISJ Mureș, profesori Macarie Ioan și Bendriș Daniel.

Programul a inclus activități educative și culturale variate, dar și întâlniri oficiale, printre care vizita la Inspectoratul Școlar din Salihli. Delegația română a fost primită cu ospitalitate de inspectorul general Mahmut Yenen, iar discuțiile s-au concentrat pe organizarea și atribuțiile sistemelor educaționale din România și Turcia. Printre tematicile abordate s-au numărat incluziunea socială, diversitatea culturală și măsurile pentru combaterea abandonului școlar.

Inspectorii Macarie Ioan și Bendriș Daniel, alături de profesorul Oprea Sorin Daniel, au participat la activități de tip job-shadowing, având ocazia să observe metodele de predare și abordările educaționale implementate în școala gazdă. Experiența lor a fost valoroasă pentru a prelua bune practici care pot fi multiplicate în Școala Gimnazială „ Friedrich Schiler” sau în alte școli. Printre temele de interes s-au numărat prevenirea bullyingului, combaterea abandonului școlar, implicarea părinților în viața școlii și promovarea unui mediu incluziv pentru toți elevii.

Un moment special al mobilității l-a reprezentat vizita la Moscheea Konak din Izmir. Aici, profesorul Davut Metin, de la școala parteneră, a oferit explicații detaliate despre istoria moscheii, regulile de acces și semnificația acesteia în cultura locală. Elevii au aflat cine poate intra într-o moschee, ce reguli trebuie respectate și importanța acestui spațiu spiritual în viața comunității.

Excursiile la siturile istorice din Efes, Hierapolis și Pamukkale au fost adevărate lecții de istorie, geografie și cultură. Elevii au explorat ruinele impresionantului oraș antic Efes, au descoperit teatrul din Hierapolis, renumit pentru acustica sa, și au admirat terasele albe din calcar de la Pamukkale, o minune naturală cunoscută sub denumirea de „castelul de bumbac”. Aceste vizite au oferit participanților ocazia să înțeleagă mai bine trecutul regiunii și rolul său în civilizația universală.

Un alt moment memorabil al vizitei a fost participarea delegației la pregătirea dulceții de gutui, o activitate tradițională ce reflectă spiritul de comunitate al școlii turcești. Dulceața a fost preparată în curtea interioară a școlii, într-un ceaun mare, sub coordonarea părinților și profesorilor. Elevii au avut ocazia să guste acest preparat tradițional, servit cu lipie, și să înțeleagă importanța promovării produselor locale, un principiu de bază al școlii, așa cum a explicat directorul Mehmet Akgün . Acesta a subliniat că astfel de activități îi învață pe elevi să aprecieze tradițiile și resursele comunității din care fac parte.

Pe parcursul săptămânii, elevii români au participat la ore de informatică, științe, artă și tehnologie. Activitățile au inclus o competiție de programare, tehnici artistice precum Ebru (marmorizare) și crearea de obiecte din lut.

În ultima zi a mobilității, spectacolul cultural dedicat celor două culturi a fost punctul culminant. Elevii români au prezentat porturile tradiționale românesc, secuiesc și săsesc, în timp ce gazdele turce au încântat audiența cu dansuri tradiționale și ospitalitate deosebită. Atmosfera de sărbătoare a fost completată de un bufet generos pregătit de părinții elevilor turci.

Această mobilitate Erasmus a fost mai mult decât o experiență educațională,  s-a constituit ca o lecție de colaborare, diversitate și prietenie între două culturi. Elevii, profesorii și inspectorii au avut ocazia să învețe unii de la ceilalți, să împărtășească valori și să promoveze bune practici educaționale.

Prof. Tilda Hoffmann, Școala Gimnazială „Friedrich Schiller”