Anual, de obicei în luna ianuarie, se întocmeşte Raportul Preşedintelui Consiliului Judeţean, document ce conţine informaţii despre activitatea Consiliului Judeţean şi a instituţiilor subordonate din anul precedent. Acesta este publicat pe pagina de internet a instituţiei şi adus la cunoştinţa consilierilor judeţeni.
Raportul pentru anul 2024 a fost publicat, documentul având 181 de pagini. Având în vedere volumul de date şi informaţii conţinute am apelat la Chat GPT pentru a face o analiză şi a ne ajuta să centralizăm principalele informaţii conţinute în acesta.
Este important să facem o serie de precizări importante. Analiza noastră s-a bazat pe o serie de teme, pe care le vom prezenta detaliat în ceea ce urmează. De asemenea, instrumentul de inteligenţă artificială a utilizat exclusiv informaţiile conţinute în documentul publicat, astfel sumele şi datele prezentate se rezumă la ceea ce s-a cuprins în document.
Ne-am axat pe câteva teme importante şi de interes, atribuţiile Consiliului Judeţean fiind complexe, prezentul text nu este o imagine a întregii activităţi a instituţiei din anul anterior.
Drumurile judeţene
Consiliul Judeţean Mureş administrează o reţea de drumuri judeţene care totalizează 726,835 km. Din această reţea, în 2024, 414,234 km (56,99%) erau în stare de viabilitate bună, 267,351 km (36,78%) în stare mediocră şi 45,250 km (6,23%) în stare rea. Prioritizarea lucrărilor de întreţinere a luat în considerare starea tehnică a drumurilor, importanţa economică a traseelor şi traficul mediu zilnic.
În 2024, pentru întreţinerea şi modernizarea reţelei de drumuri judeţene au fost atribuite 81 de contracte, încheiate în urma aplicării prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice. Acestea includ contracte pentru deszăpezire (7+13 contracte) şi plombări (7 contracte). Au fost realizate lucrări de reparaţii la poduri şi rigole, plombări şi alte lucrări de întreţinere. De asemenea, sunt în derulare 3 contracte pentru întocmirea documentaţiilor cadastrale şi înscrierea în Cartea Funciară a drumurilor judeţene, precum şi numeroase contracte pentru supravegherea tehnică.
Cheltuieli pentru deszăpezire:
• În 2024, au fost încheiate 20 de contracte pentru deszăpezire, în valoare totală de 6.217.589,35 lei. Acestea includ 7 contracte subsecvente pentru perioada ianuarie-martie şi 13 contracte subsecvente pentru perioada noiembrie-decembrie.
Cheltuieli pentru plombări:
• În baza unor acorduri-cadru, au fost încheiate 7 contracte subsecvente pentru lucrări de plombări, în valoare de 2.656.867,36 lei. Plombările au fost realizate într-un strat (5.933 mp) şi în două straturi (26.689,47 mp).
Nu este posibil să se calculeze valoarea totală exactă a cheltuielilor pentru întreţinerea, reabilitarea, plombarea şi refacerea drumurilor judeţene doar pe baza informaţiilor oferite în document. Motivul este că datele sunt prezentate fragmentat şi nu oferă o sumă totală agregată pentru toate categoriile de lucrări.
Documentul oferă informaţii despre cheltuieli pentru:
• Deszăpezire: 6.217.589,35 lei
• Plombări: 2.656.867,36 lei
• Reparaţii şi refacere podeţe: 1.174.184,71 lei
Suma parţială: Adunând aceste trei categorii de cheltuieli, obţinem o sumă parţială de 10.048.641,42 lei. Această sumă este însă incompletă, deoarece nu include cheltuielile pentru alte lucrări de reabilitare, modernizare sau reconstrucţie a drumurilor judeţene, care sunt menţionate în document, dar fără a preciza valoarea.
În cadrul Programului Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”, s-a obţinut finanţare pentru reabilitarea unor drumuri judeţene, în special DJ151D (Ungheni-Acăţari) şi DJ152A (Târgu Mureş-Band-Şăulia-Sărmaşu).
Documentul menţionează, de asemenea, că au fost finalizate diverse lucrări de reparaţii la poduri, dar şi lucrări de modernizare a unor tronsoane de drum. Există însă, o diferenţă între lucrările finalizate şi cele recepţionate, ceea ce indică faptul că unele lucrări s-ar putea afla încă în perioada de garanţie.
Situaţia implementării proiectelor europene
Conform datelor din document, situaţia implementării proiectelor europene în judeţul Mureş în 2024 este următoarea:
• Proiecte în curs de implementare: 13 proiecte, în valoare totală de 327 de milioane de lei.
• Proiecte în perioada de sustenabilitate: 2 proiecte.
• Proiecte depuse: 1 proiect.
Documentul detaliază mai multe proiecte, unele finalizate, altele în diferite stadii de implementare (proiectare, execuţie, etc). El evidenţiază, de asemenea, utilizarea mai multor instrumente de finanţare europeană, inclusiv Fondul pentru o Tranziţie Justă (FTJ) şi Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Cu toate acestea, nu oferă o imagine completă şi agregată a tuturor proiectelor europene din judeţ, ci doar o selecţie a celor mai importante.
Documentul menţionează un singur proiect nou depus în 2024: Modernizarea şi reabilitarea DJ 153 Eremitu-Sovata.
Iată detaliile disponibile despre acest proiect:
• Data depunerii cererii de finanţare: 7.08.2024
• Data semnării contractului de finanţare: 28.11.2024
• Cod SMIS: 323200
• Linia de finanţare: Programul Regiunea Centru (PRC) 2021-2027, Prioritatea 5 „O regiune accesibilă”, Acţiunea 5.1 „Investiţii în modernizarea infrastructurii rutiere de importanţă regională pentru asigurarea conectivităţii la reţeaua TEN-T”
• Beneficiar: UAT Judeţul Mureş
• Valoarea totală a proiectului: 225.142.602,79 lei, inclusiv asistenţă financiară nerambursabilă (201.643.166,06 lei) şi contribuţia beneficiarului (23.499.436,73 lei).
• Perioada de implementare: 48 de luni, între 28.11.2024 şi 28.11.2028.
• Obiectiv general: Dezvoltarea şi creşterea mobilităţii regionale şi locale durabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere.
• Obiective specifice: Îmbunătăţirea accesibilităţii regiunii şi a mobilităţii populaţiei, bunurilor şi serviciilor din zona Eremitu-Sovata, prin modernizarea şi reabilitarea drumului judeţean DJ 153 Eremitu-Sovata.
Documentul menţionează că în luna decembrie 2024 proiectul a trecut prin procesul de evaluare. Nu sunt disponibile informaţii suplimentare despre stadiul actual al implementării proiectului dincolo de semnarea contractului de finanţare.
Aeroportul Transilvania Târgu Mureş
Documentul oferă informaţii limitate despre Aeroportul Transilvania din Târgu Mureş. Menţionează mai multe întâlniri şi discuţii legate de aeroport, dar nu oferă detalii concrete despre situaţia sa actuală. Iată o prezentare a informaţiilor existente în document:
Reabilitarea Aeroportului: Documentul menţionează o şedinţă ordinară a Consiliului Judeţean Mureş din 25.04.2024 dedicată reabilitării Aeroportului Transilvania.
Modernizarea Aeroportului: Se menţionează o conferinţă de presă la Aeroportul Transilvania Târgu Mureş din 23.05.2024 privind modernizarea şi extinderea terminalului de pasageri.
Întâlniri şi discuţii: Documentul face referire la mai multe întâlniri şi şedinţe de lucru (ex: şedinţe de consiliu local) unde problemele aeroportului au fost discutate, dar nu furnizează detalii concrete asupra acestor discuţii.
Asistenţa tehnică: Se menţionează că un contract de servicii de asistenţă tehnică pentru aeroport a fost reziliat la data de 05.12.2019.
Finanţare: Se menţionează că ajutorul financiar a fost acordat pentru activităţi neeconomice aeronautice (HCJM nr. 25/2024), precum şi acordarea unui ajutor de minimis pentru activitatea de exploatare aeronautică (HCJM nr. 53/04.04.2024) .
În concluzie, documentul nu oferă o imagine completă a situaţiei Aeroportului Transilvania, ci doar menţionează câteva întâlniri, discuţii şi decizii financiare legate de acesta, fără să ofere detalii concrete despre stadiul proiectelor sau operaţiunilor actuale.
Analiza execuţiei bugetare a Consiliului Judeţean Mureş
Venituri:
Bugetul aprobat pentru anul 2024 a fost de 1.332.746 mii lei.
* Veniturile proprii au atins 172.080,92 mii lei. O parte semnificativă a veniturilor a provenit din taxe pe valoarea adăugată (TVA) alocate pentru echilibrarea bugetelor locale (99.653,08 mii lei), finanţarea cheltuielilor descentralizate (164.390 mii lei) şi drumuri judeţene/comunale (18.000 mii lei). Alte surse au inclus subvenţii de la bugetul de stat, excedentul din anii anteriori, fonduri externe nerambursabile (FEN) şi PNRR.
Cheltuieli:
Documentul prezintă o defalcare a cheltuielilor pe cele trei categorii majore:
Cheltuieli de personal: Bugetul aprobat era de 4.914.000 mii lei, cu un realizat de 4.881.446 mii lei.
Cheltuieli cu bunuri şi servicii: Bugetul aprobat era de 1.193.000 mii lei, cu un realizat de 1.013.686 mii lei.
Cheltuieli de capital (investiţii): Bugetul aprobat era de 105.000 mii lei, cu un realizat de 104.220 mii lei.
Analiză: Comparând veniturile şi cheltuielile, se observă o execuţie bugetară semnificativă, deşi cu diferenţe între sumele aprobate şi cele realizate. Deşi veniturile au depăşit cu mult cheltuielile de capital, este evidentă o subexecuţie la capitolul bunuri şi servicii, în timp ce cheltuielile de personal sunt aproape de suma planificată. Acest lucru sugerează o posibilă prioritizare a cheltuielilor de personal faţă de achiziţiile de bunuri şi servicii. Lipsa de detalii despre motivele subexecuţiei la anumite categorii de cheltuieli limitează posibilitatea de a trage concluzii mai definitive.
Investiţii:
Documentul prezintă informaţii despre finanţarea unor proiecte de investiţii, dar nu oferă o imagine de ansamblu a tuturor investiţiilor. Este necesară o analiză mai detaliată pentru a determina ponderea investiţiilor în totalul cheltuielilor Consiliului Judeţean Mureş. Cheltuielile de capital (investiţii) au fost executate aproape în totalitate, ceea ce sugerează o eficienţă în acest domeniu.
Funcţionare:
Cheltuielile de funcţionare (bunuri şi servicii) sunt semnificativ mai mici decât cele prevăzute în buget. Această situaţie necesită o analiză mai amănunţită a cauzelor subexecuţiei. Este important de menţionat că documentul nu oferă informaţii suficiente despre structura cheltuielilor de funcţionare şi despre motivele subexecuţiei.
Concluzie:
Execuţia bugetară a Consiliului Judeţean Mureş în 2024 a fost substanţială, dar prezintă anumite discrepanţe între planificare şi execuţie, mai ales la capitolul bunuri şi servicii. Lipsa de detalii suplimentare împiedică o analiză mai completă şi nu permite tragerea unor concluzii definitive. O analiză mai profundă ar necesita date detaliate despre fiecare categorie de cheltuieli şi motivele eventualelor abateri de la planul bugetar.
Parteneriate şi evenimente organizate
Documentul prezintă o imagine amplă, dar nu exhaustivă, a parteneriatelor Consiliului Judeţean Mureş, a cheltuielilor aferente şi a evenimentelor organizate cu finanţare din partea consiliului. Informaţiile sunt dispersate pe tot parcursul documentului, fără a fi prezentate într-un tabel centralizat. Prin urmare, analiza de mai jos oferă o imagine de ansamblu, bazată pe datele extrase din diverse secţiuni:
Tipuri de parteneriate:
Documentul evidenţiază parteneriate diverse, atât cu instituţii publice, cât şi cu entităţi private şi non-profit, în numeroase domenii:
• Instituţii publice: Colaborări cu alte instituţii publice judeţene, primării, Ministerul Culturii, ADR Centru, Inspectoratul de Poliţie, instituţii de învăţământ etc.
• Organizaţii neguvernamentale: Parteneriate cu numeroase ONG-uri, asociaţii şi fundaţii, în special în domenii precum cultura, asistenţa socială şi protecţia mediului.
• Instituţii internaţionale: Colaborări cu instituţii europene, în special pentru accesarea fondurilor europene nerambursabile (ex: FTJ, PNRR).
• Entităţi private: Colaborări cu firme private de consultanţă, pentru proiectare, execuţie de lucrări, servicii etc.
• Parteneriate internaţionale: Menţionează colaborări cu autorităţi şi instituţii din Franţa, Ungaria, etc.
Cheltuieli şi finanţare:
Informaţiile despre sumele cheltuite pe parteneriate sunt fragmentate şi incomplete. Documentul nu oferă un tabel centralizat al acestor cheltuieli. Acestea sunt menţionate în contextul diferitelor proiecte şi activităţi, cu precizări parţiale ale costurilor. Unele valori sunt exprimate în lei, altele în Euro, iar altele sunt complet absente. Este important de menţionat că multe dintre parteneriate au fost facilitate prin contracte, acorduri, protocoale, etc., şi nu neapărat prin finanţare directă din partea consiliului.
Evenimente organizate cu finanţare de la Consiliul Judeţean:
Documentul menţionează o gamă largă de evenimente culturale şi sociale organizate cu finanţarea sau sprijinul Consiliului Judeţean Mureş:
• Evenimente culturale: Concerte, festivaluri, lansări de carte, spectacole, expoziţii, simpozioane, ateliere, concursuri literare, etc., organizate de instituţiile culturale subordonate Consiliului Judeţean (Filarmonica, Teatrul Ariel, Muzeul etc.).
• Evenimente sportive: Competiţii sportive, evenimente de team building, etc., organizate de Serviciul Salvamont.
• Evenimente sociale: Activităţi de voluntariat, conferinţe etc.
Concluzie:
Documentul subliniază importanţa parteneriatelor în activitatea Consiliului Judeţean Mureş. Acestea sunt diverse, atât la nivel naţional şi internaţional, dar informaţiile despre finanţarea acestora sunt dispersate, incomplete şi nu permit o cuantificare precisă a cheltuielilor. Sunt menţionate numeroase evenimente culturale şi sociale organizate cu sprijinul consiliului, reflectând un angajament amplu în promovarea dezvoltării economico-sociale şi culturale a judeţului. Pentru o imagine completă ar fi necesară o centralizare a datelor financiare referitoare la toate parteneriatele şi evenimentele menţionate.
Sanda Vițelar