Într-un oraş în care fiecare leu din bugetul public, deja mic şi insuficient pentru dezvoltare, fiind grevat de cheltuielile imense cu salariile, ar trebui să fie cheltuit cu maximă responsabilitate, investigaţia noastră scoate la lumină mecanismele prin care autorităţile locale din Târgu Mureş gestionează, negociază şi decid achiziţii de imobile. Din capul locului susţinem că articolul de faţă nu vizează cele trei entităţi private, care, din punctul nostru de vedere, acţionează absolut firesc, urmărind interesele patrimoniale ale societăţilor.

Una dintre achiziţii era destul de avansată, săptămâna trecută consilierii locali fiind chemaţi să aprobe preţul negociat. Este vorba de un teren de 17.000 mp care ar urma să fie folosit pentru autobuzele de la Transport Local. Dar ce să vezi, surpriză: la doar câteva zile după amânarea proiectului apare o altă ofertă, pentru un teren similar, cu 1 milion de euro mai ieftină.

Celelalte două posibile achiziţii se referă la fostul Cinema Select, unde primăria ar vrea să înfiinţeze un centru de carte şi evenimente editoriale (asta în timp ce Cinema Arta stă închis), şi achiziţia Stadionului Tran Sil. În cazul stadionului, deocamdată există doar o adresă prin care proprietarul construcţiilor de pe terenul aflat în proprietatea municipiului a înştiinţat Primăria şi Consiliul Local că vrea să vândă.

Menţionăm faptul că astfel de achiziţii pot avea loc doar prin adoptarea unor hotărâri de consiliu local cu două treimi din voturi (majoritate calificată), conform art. 139 din Codul Administrativ.

Această anchetă nu este doar o simplă relatare a faptelor, ci un demers ferm de a veghea la respectarea intereselor oraşului şi ale cetăţenilor săi. Într-un climat în care suspiciunea de aranjamente obscure poate plana oricând, cerem ca banul public să fie cheltuit chibzuit, cu respect pentru lege şi cu o transparenţă care să nu lase loc îndoielii.

Terenul de pe str. Budiului, 2.5 milioane de euro plus TVA.
Decizie amânată de consilierii locali

La propunerea consilierului local Claudiu Maior, proiectul de hotărâre prin care municipalitatea urma să dea 2,56 milioane de euro pentru trei terenuri de pe strada Budiului (Autogara TAM, n.r.) a fost amânat. Maior a propus o vizită în teren înainte de aprobarea preţului şi achiziţionarea terenului. Totuşi, potrivit documentaţiei disponibile pe pagina de internet a primăriei, „comisia de negociere numită prin HCL nr. 290/2024 s-a întrunit în data de 16.12.2024 şi a stabilit în unanimitate oferta de achiziţionare la valoarea de 124 euro/mp (fără TVA) pentru imobilele situate în str. Budiului nr. 101/A. Prin adresa nr. 66173/16.12.2024, oferta de preţ de 124 euro (fără TVA) făcută de comisia de negociere a fost acceptată de societatea vânzătoare Voiajor SRL pentru 17.608 mp teren şi 3.041 mp construcţii, fiind în valoarea totală de 2.560.476 euro + TVA-ul care se va aplica în conformitate cu prevederile Codului Fiscal în vigoare.”

De asemenea, „raportul de evaluare întocmit către Municipiul Târgu Mureş pentru imobilele din str. Budiului nr. 101/A, prin evaluatorul extern autorizat SC Evex Consult SRL, a stabilit valoarea de piaţă a proprietăţii imobiliare la 2.602.200 euro (valoare care nu include TVA).”

Justificarea Serviciului Public Administraţia Domeniului Public pentru achiziţionarea imobilelor menţionate mai sus este „necesitatea asigurării unor sisteme publice de transport moderne şi adaptate noii flote de autobuze de care beneficiază Municipiul Târgu Mureş. Infrastructura tehnico-edilitară a acestor sisteme publice cuprinde depourile, autobazele, atelierele etc. (art. 14, alin. (2), lit. a) din Legea nr. 92/2007 a serviciilor publice de transport persoane în unităţi administrativ-teritoriale).”

Practic, pe acel teren se doreşte extinderea parcării de autobuze pentru SC Transport Local, dar se pare că o altă vizită în teren este necesară ca urmare a participării primarului Soós Zoltán, alături de Claudiu Maior, la o şedinţă privind inelele ocolitoare ale oraşului, un segment al acestora urmând să treacă prin zona de pe strada Budiului. Sau există şi alte motive ale amânării? (Sanda Viţelar)

Surpriză: Săptămâna trecută, Primăria a primit o ofertă cu 1 milion de euro mai mică pentru un teren asemănător cu cel de pe Budiului

 
 
 După şedinţa consiliului local din 27 ianuarie, când proiectul privind aprobarea preţului negociat pentru terenul din Budiului 101/A, a mai apărut o ofertă pentru un teren similar situat în Cristeşti, însă la un preţ mult mai mic. Conform ofertei înregistrate de Dominika Imobiliare SRL la Primăria Târgu Mureş cu numărul 5130 din 30 ianuarie 2025, este vorba despre un teren în suprafaţă de 17.800 de metri pătraţi, situat în Târgu Mureş, pe strada Cristeşti. Surpriză mare în ceea ce priveşte preţul: pentru o suprafaţă cu 200 de metri pătraţi mai mare decât cea din Budiului se cere 1,5 milioane de euro fără TVA, cu 1 milion de euro mai puţin decât pentru terenul din Budiului. În oferta transmisă executivului târgumureşean, agenţia imobiliară precizează că terenul propus este betonat şi parţial pietruit, are toate utilităţile şi are căi de acces de pe străzile Cristeşti şi Recoltei, cu drept de servitute de pe strada Mureşeni.

Aceeaşi agenţie imobiliară a mai trimis o ofertă pentru un teren de 16.547 mp situat în Târgu Mureș pe strada Voinicenilor nr 24/A, cu suprafață construită de 7.148 mp, la prețul de 2.400.000 de eurp plus TVA.

Cine mai are astfel de oferte să le trimită Primăriei. Concurenţa este bună
şi scade preţul

Consilierul local Dan Maşca (POL), cel care a făcut publică oferta agenţiei imobiliare Dominika, a solicitat, în mod public, celor care au de vânzare imobile (terenuri şi construcţii) să le trimită Primăriei Târgu Mureş. „Nicicum nu pot înţelege cum un cetăţean, un privat, când caută spaţii diverse pentru a le închiria sau cumpăra, ajunge să aibă mai multe oferte, iar în cazul banilor publici aceste oferte/variante multiple nu apar, deşi discutăm tot de cetăţeni din comunitate”, a scris Maşca pe pagina sa de Facebook.

El a mai scris că „dacă mai ştiţi şi pe alţii cu oferte de acest gen, atunci zic să le trimită în atenţia primarului şi consilierilor locali, deoarece cu cât mai multe oferte, cu atât mai bine sunt justificaţi banii contribuabililor daţi pentru noua autobază a Transport Local SA Tg. Mureş.”

Referitor la amânarea proiectului privind aprobarea preţului negociat pentru terenul de pe Budiului 101/A, pentru ca aleşii locali să iasă în teren, Dan Maşca a scris că nu îl interesează să facă acest lucru.

„S-a propus în acea şedinţă să se ducă aleşii locali să vadă ei la faţa locului despre ce este vorba. Nu mă duc pentru că este inutil, pur şi simplu. Pe mine mă interesa să fie mai multe opţiuni analizate şi negociate, iar pe baza de argumente pro şi contra să intre pe ordinea de zi la vot cea mai bună opţiune raport calitate-preţ”, susţine alesul local POL, un fervent susţinător al mediului privat şi al şanselor egale pe o piaţă concurenţială, el, la rândul său, fiind un antreprenor recunoscut în urbe.

Achiziţia de Primărie a fostul Cinema Select din Târgu Mureş, în aşteptare…

Ultimul document oficial, public, pentru achiziţia de către Primăria Târgu Mureş a spaţiului situat în Piaţa Trandafirilor numărul 49, fostul cinematograf Select, este Hotărârea Consiliului Local al municipiului Târgu Mureş numărul 26 din 29 februarie 2024, privind demararea procedurii de achiziţionare a imobilului situat în Târgu Mureş, str. Piaţa Trandafirilor, nr. 49, spaţiul 5. Atunci, consilierii locali au aprobat practic începerea negocierilor despre care nu se mai ştie nimic. Conform documentului citat, spaţiul din Trandafirilor 49, identificat în C.F. nr. 132382-C1-U4, are suprafaţă utilă de 403,65 mp, cotă teren 175,32/1446 din suprafaţa totală de 1.446 mp. Conform hotărârii adoptate de Consiliul Local, oferta proprietarului (Cupola Invest SRL) este de 1.360.000 euro (valoare fără TVA), iar suma rezultată în urma evaluării solicitate de Primăria Târgu Mureş şi întocmită de SC Evex Consult SRL este de 1.243.570 euro (valoarea nu include TVA).

Prin această hotărâre era împuternicită comisia de negociere constituită la nivelul Municipiului Târgu Mureş să procedeze la negocierea preţului imobilului, în limita raportului de evaluare. Tranzacţia va putea fi încheiată doar prin hotărâre de consiliu după ce comisia de negociere va prezenta rezultatele, iar executivul va promova o altă hotărâre în vederea achiziţiei.

De ce îşi doreşte Primăria Târgu Mureş acest spaţiu? Conform documentelor oficiale, Primăria doreşte să cumpere acest spaţiu pentru a înfiinţa un centru pentru evenimente editoriale. „Prin adresa nr. 2.915/09.10.2023, Centrul de Cultură şi Artă Târgu Mureş îşi menţine intenţia privind achiziţionarea imobilului din Piaţa Trandafirilor nr. 49. Justificarea achiziţionării imobilului constă în necesitatea deschiderii unui centru al cărţii şi al evenimentelor editoriale la Târgu Mureş (librărie specializată)”, se arată într-o notă de fundamentare din toamna anului 2023. „Reprezentanţii culturii târgumureşene ne-au atras atenţia asupra faptului că de peste 20 de ani Primăria nu a investit în patrimoniul cultural al oraşului, cu precădere în domeniul dedicat cărţii şi literaturii contemporane. De asemenea, achiziţionarea imobilului de mai sus ar putea deservi şi reuni atât revistele de specialitate, cât şi scriitorii locali şi naţionali”, se mai arată în documentul citat.

Povestea complicată a Stadionului Tran Sil: cadoul gratuit din partea Primăriei Târgu Mureş se întoarce acum sub forma unei oferte de 3,5 milioane de euro plus TVA

În 21 ianuarie 2025, SC ROMARIS SRL din Târgu Mureş a transmis primarului şi consilierilor locali o adresă (cu numărul 2098) prin care înştiinţează aleşii locali că are intenţia de a vinde baza sportivă Tran Sil de pe strada Insulei, înscrisă în CF cu numărul 129739, constând în teren de fotbal, tribune, vestiare, nocturnă, posturi de transformare, săli de evenimente, camere pentru sportivi, spaţii de depozitare etc. Preţul de vânzare este de 3,5 milioane de euro, plus TVA. Conform administratorului societăţii, oferta este valabilă pentru 60 de zile.

Povestea complicată a stadionului Tran Sil este cunoscută târgumureşenilor mai ales datorită anchetei DNA asupra fostului primar Dorin Florea şi a secretarului municipiului Târgu Mureş, Maria Cioban, pentru că ar fi atribuit ilegal terenul în suprafaţă de 20.400 de metri pătraţi Asociaţiei Sportive Tran Sil. Menţionăm că atât fostul edil, cât şi fostul secretar al UAT Târgu Mureş au fost achitaţi definitiv în acest dosar.

În luna septembrie 2016, procurorii DNA – Serviciul Teritorial Târgu Mureş au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a fostului edil Dorin Florea şi a fostului secretar al municipiului, Maria Cioban.

În rechizitoriul întocmit, procurorii arătau că primarul Dorin Florea, în cursul anului 2008, „prin încălcarea atribuţiilor de serviciu şi a prevederilor legale” ar fi întocmit şi semnat o expunere de motive, prin care s-a supus dezbaterii Consiliului Local adoptarea, în regim de urgenţă, deşi situaţia nu o impunea, a propunerii de atribuire, cu titlu gratuit, către o asociaţie sportivă, a unui teren în suprafaţă de 20.400 mp, situat în municipiul Târgu Mureş.

În această speţă ne interesează faptul că, la un moment dat, Primăria Târgu Mureş a dat în folosinţă, gratuit, un teren de două hectare Asociaţiei Sportive TRANSIL 2008. Cei care au primit terenul gratuit au profitat la maximum de beneficiile acestui cadou şi s-au extins, construind inclusiv un restaurant cu sală de evenimente.

Modernizarea stadionului Tran Sil a început în 2010, iar în 2011 a fost inaugurată nocturna.

ANAF a pus sechestru pe stadion şi dependinţele sale, scoţând la vânzare prin licitaţie, încă din 2016, aceste bunuri. Acum, tot ce se găseşte pe cei 20.400 de metri pătraţi ai municipiului Târgu Mureş, pe strada Insulei, se află în proprietatea societăţii comerciale care intenţionează să le vândă primăriei.

Cel mai probabil, aceste construcţii sunt interesante doar pentru proprietarul terenului de dedesubt, pentru altcineva fiind destul de dificil de gestionat o astfel de situaţie, mai ales că, în momentul de faţă, nu mai există un contract de concesiune valabil pentru acea suprafaţă cu proprietarul clădirilor. Iar pentru încheierea unui contract de concesiune legal între municipiu şi o entitate privată trebuie organizată o licitaţie la care se poate prezenta oricine şi poate câştiga oricare dintre cei înscrişi. Bineînţeles că, aşa cum am spus, nu cred că ar fi prea mulţi interesaţi de o astfel de situaţie complicată. Unii jurişti susţin că, în astfel de cazuri, autoritatea publică locală poate iniţia vânzarea terenului respectiv celui care deţine construcţiile de pe el. Dar, deocamdată, situaţia este invers.

În urmă cu 4 ani, în ianuarie 2021, primarul Soos Zoltan a declarat, referindu-se la situaţia stadionului Tran Sil: „Am demarat audit la aproape toate direcţiile unde erau probleme mai mari sau mai mici, Turism SRL, Direcţia de Asistenţă Socială, Serviciul Public de Utilităţi Municipale, şi urmează să ajungem şi la stadionul Trans-Sil, să vedem din ce bani s-a construit, a cui este de fapt terenul, cine este proprietarul de drept. Momentan nu este nimic clar în această situaţie, dacă a fost un caz de corupţie sau n-a fost un caz de corupţie în ceea ce priveşte Trans-Sil. Nu vreau să fac afirmaţii până nu vedem clar ce este acolo, vin juriştii, analizează, iau documente de acum 8 ani, de acum 10 ani, cum s-au transferat terenuri, dacă sunt în proprietatea Primăriei, care este obligaţia Trans-Sil şi care este obligaţia Primăriei. După ce vom vedea situaţia clară, o să anunţăm presa, în mod evident, dacă de drept aparţine oraşului acest stadion sau trebuie să îl împărţim cu Asociaţia Transil. Încă nu ştiu să vă dau un răspuns clar, poate ne ia încă 6-8 luni până vedem moştenirea pe care ne-au lăsat-o, care sunt problemele legate de această moştenire”.

Aceste lucruri s-au lămurit între timp, procesul s-a încheiat, aşa cum arătam mai sus, se ştie cine e proprietarul construcţiilor, acesta tocmai trimiţând o ofertă de vânzare.

Aşa cum am spus şi în introducerea acestui articol, investigaţia noastră jurnalistică nu vizează în niciun fel niciuna din cele trei societăţi comerciale private implicate. Din punctul nostru de vedere, proprietarii terenurilor au procedat perfect legal şi moral, încercând să îşi vândă proprietăţile primăriei. La fel de normal este ca autorităţile publice locale sau centrale să achiziţioneze de pe piaţă imobile pe care să le folosească pentru a gestiona problemele comunităţilor.

Legalitatea unor astfel de demersuri şi-o asumă iniţiatorii proiectelor de hotărâre, adică primarul cu executivul pe care îl conduce şi consilierii locali care adoptă proiectele de hotărâre care privesc aceste speţe. Oportunitatea cumpărării poate fi judecată, dezbătută, disecată şi arătată cetăţenilor, pentru ca la următoarele alegeri locale să fie mai atenţi cum votează. Nu putem noi să comentăm de ce Primăria vrea un centru de carte dedicat evenimentelor editoriale. Putem doar să ne întrebăm de ce nu folosesc Cinema Arta pentru aşa ceva.

Este extrem de important însă ca, aşa cum a spus consilierul local Dan Maşca, pe masa aleşilor locali să fie mai multe astfel de oferte. Scade şi preţul, iar atunci când alegi dintre mai multe oferte elimini orice suspiciune de corupţie. Exemplu elocvent că pentru autobaza celor de la Transport Local s-a găsit un teren identic cu 1 milion de euro mai ieftin.

Pentru ca lucrurile să fie clare, transparente, corecte, în avantajul cetăţenilor plătitori de taxe şi impozite, beneficiari ai actului de administraţie publică locală, Primăria Târgu Mureş trebuie să cumpere ieftin şi să vândă scump. Altfel, oamenii sunt înşelaţi.

Dragoș Bardoși

Adaugă aici textul pentru subtitlu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.