Consilierii locali din Târgu Mureș urmează să decidă, în cadrul ședinței ordinare de joi, prelungirea termenului de execuție a lucrărilor de modernizare a străzii Gheorghe Doja. Proiectul, finanțat prin Programul Operațional Regional 2014–2020, este unul de anvergură pentru infrastructura de mobilitate urbană, vizând modernizarea unui coridor vital pentru transportul public local între zona de vest și centrul orașului.
Potrivit documentelor aflate pe masa consilierilor, termenul inițial de 12 luni, aprobat prin HCL nr. 371/18.10.2022, va fi modificat la 16 luni și 25 de zile, ca urmare a unor factori obiectivi și imprevizibili care au afectat desfășurarea lucrărilor.
Istoricul proiectului
Municipiul Târgu Mureș a semnat primul contract de finanțare în 6 mai 2020 pentru proiectul „Reamenajarea infrastructurii pe coridorul deservit de transportul public local pe zona Vest – Centru”. Achiziția lucrărilor a fost inițiată în noiembrie 2022, iar contractul de execuție a fost semnat la 14 septembrie 2023 cu asocierea formată din S.C. ASTOR COM S.R.L. (lider), S.C. GEIGER TRANSILVANIA S.R.L., S.C. ASPHAROM S.R.L. și S.C. INSTA GRUP S.R.L. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la 21 septembrie 2023, moment din care a început implementarea în teren.
Proiectul a fost inclus ca „proiect etapizat” conform OUG nr. 36/2023, cu termen final de implementare până în 31 decembrie 2027, ceea ce oferă autorităților locale o marjă mai mare de manevră în gestionarea provocărilor apărute.
Motivele prelungirii
Întârzierile au fost cauzate de mai mulți factori, mulți dintre ei independenți de voința antreprenorului sau administrației locale. Un prim motiv l-a reprezentat necesitatea modificării planului de semnalizare rutieră, în urma observațiilor Inspectoratului Județean de Poliție – Serviciul Rutier. Schimbările au fost esențiale pentru evitarea conflictelor de circulație, dar implementarea acestora a necesitat avize suplimentare și condiții meteo favorabile, ceea ce a generat întârzieri de până la 60 de zile.
Adaptarea marcajelor pentru pistele de biciclete, în concordanță cu solicitările poliției rutiere, a presupus o coordonare suplimentară cu alte lucrări de infrastructură, contribuind și acestea la decalarea termenului de finalizare.
Alte întârzieri au fost cauzate de schimbarea soluției de amenajare a spațiilor verzi, prin înlocuirea arborilor cu arbuști de tip Ligustrum ovalifolium, ceea ce a necesitat comenzi noi de materiale și o revizuire a proiectului pe tronsoanele mediane.
Tot în timpul lucrărilor au fost identificate infiltrații la subsolurile unor clădiri adiacente, ceea ce a dus la includerea unei noi soluții tehnice – montarea unei membrane PVC pentru hidroizolație. Această modificare a presupus atât costuri suplimentare, cât și o întârziere a lucrărilor estimate la 30–45 de zile.
Lucrări neprevăzute și adaptări tehnice
Pe parcursul lucrărilor, s-au identificat și alte nevoi neprevăzute, precum instalarea unui sistem de drenaj în zonele unde scurgerea gravitațională a apelor pluviale nu era posibilă. De asemenea, s-a realizat înlocuirea și adaptarea capacelor de cămine pentru utilități, în funcție de gabaritul necesar și gradul de uzură, ceea ce a generat alte 30 de zile de întârziere.
Pentru a menține accesul la proprietăți și la societăți comerciale, au fost implementate soluții tehnice personalizate, inclusiv amenajări cu structură rutieră similară drumurilor laterale, ceea ce a crescut volumul de lucrări și a afectat graficul de execuție.
Pe tronsonul Str. Bogatei – Str. Gării, au fost necesare stabilizări ale fundației drumului și schimbări de aliniamente pentru pistele de biciclete, pentru a evita conflictele în zonele de stații de autobuz. Aceste intervenții au cauzat întârzieri suplimentare de 15–20 de zile.
Într-un alt segment, din cauza traficului intens, lucrările de ridicare la cotă a căminelor de utilități au fost amânate pentru trimestrul I al anului 2025, cu scopul de a permite așternerea stratului final de asfalt până la finalul lui 2024, menținând astfel siguranța rutieră.
În plus, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, lucrările au fost suspendate temporar între 18 decembrie 2024 și 15 martie 2025, conform ordinului emis de supervizorul EUROPROIECT CVI SRL – o măsură justificată și neimputabilă antreprenorului.
Andrei Roman