
Este al cincilea an în care trenuleţul de la Platoul Corneşti nu va circula. După inaugurarea din 29 mai 2016, acesta a funcţionat doar trei sezoane, după care a fost garat în depou. În 2016, trenulețul a fost repornit în urma unei investiții în valoare de 14 milioane de lei din fonduri europene (Programul Operațional Regional), care a vizat mai multe obiective de pe Platoul Cornești.

Târgumureşenii, obişnuiţi de zeci de ani cu trenuleţul care a bucurat multe generaţii de copii, s-au întrebat şi se întreabă în continuare, pe bună dreptate, ce s-a întâmplat. Cu toţii putem vedea, dacă facem o plimbare pe lângă şinele înguste de pe Platoul Corneşti, cum traversele s-au deteriorat, au putrezit sau chiar şinele s-au deformat. Un lucru este cert: nici anul acesta trenuleţul nu va mai circula.
Traverse neconforme, șine deformate
Una dintre principalele cauze pentru care trenulețul nu funcționează este deformarea căii de rulare, care necesită înlocuirea totală a traverselor de susținere a șinelor de cale ferată. “Traversele de lemn au fost realizate din plop crud în loc de fag impregnat, ceea ce a dus la putrezirea lor. Astfel, traversele nu mai pot susține greutatea garniturii și stabilitatea șinelor și trebuie schimbate în traverse conforme standardelor”, ne-au precizat cei de la Administrația Grădinii Zoologice și a Platoului Cornești, care au în grijă inclusiv acest trenuleț.
O a doua condiție esențială pentru funcționarea trenulețului este existența unor șine adecvate, care să ofere siguranță în exploatare. “În timp, șinele s-au deformat din cauza lipsei unei baze solide și a neasigurării dilatației corespunzătoare”, susțin oficialii.
Pentru a se remedia aceste probleme majore, care astăzi nu permit trenulețului să funcționeze în siguranță, este nevoie de înlocuirea completă a traverselor și a perechilor de șine pe toată lungimea căii de rulare, de aproximativ 1.000 de metri. “Au fost efectuate măsurători cu privire la textura pistei de o firmă specializată în acest domeniu, și s-a dovedit că șinele au fost amplasate pe traverse sub standard, neconforme, care nu sunt stabile, și astfel, niciuna dintre autorități nu ar permite circulația. Totul trebuie înlocuit”, au precizat pentru Cuvântul liber cei de la Administrația Grădinii Zoologice și a Platoului Cornești. Ei au mai menționat că “doar aproximativ o treime din lungimea totală a sistemului de căi ferate este deținută oficial de Serviciul Public Administrația Grădinii Zoologice și a Platoului Cornești, partea cealaltă se află sub autoritatea Serviciului Public Administrația Domeniului Public, astfel încât Studiul de Fezabilitate va trebui să fie realizat de Administrația Domeniului Public”.

Trenulețul este de fapt un tramvai
Obiectivul este cunoscut de toți târgumureșenii sub denumirea de trenuleț. El este, de fapt, un tramvai cu două garnituri. “Pentru a circula în condiții de siguranță și a obține avizele de funcționare necesare, ar trebui îndeplinite în același timp mai multe condiții. Unele dintre aceste condiții implică costuri, în timp ce altele, din motive obiective, pot fi soluționate doar de entități din afara Administrației Grădinii Zoologice și a Platoului Cornești. Ca prim pas, ar trebui cumpărat un nou acumulator. Cele utilizate de tramvai sunt un fel de acumulator pe litiu, care, lângă faptul că sunt costisitoare, momentan nu sunt disponibile pe piață”, precizează cei care dețin trenulețul.

Noile reglementări UE impun standarde stricte de siguranță
“Referitor la specificațiile tehnice, la standardele de autorizare de funcționare, bazate pe noile reglementări UE, care sunt mai stricte decât înainte, ne-am confruntat cu o serie de probleme tehnice de siguranță, având în vedere că ar putea implica pericole grave dacă un tramvai circulă pe o stradă pietonală care deservește ocazional aglomerații mari, iar traseul tramvaiului nu este protejat de o delimitare adecvată”, spun cei de la Administrația Zoo și a Platoului Cornești, referindu-se la faptul că trenulețul circulă în zona aleii pietonale care duce la intrarea în Grădina Zoologică și care în sezon este arhiplină.
Mai mult, tramvaiul poate fi condus doar de persoane calificate. Astfel, va fi imposibilă exploatarea sa cu zilieri, așa cum s-a întâmplat înainte.
“Conform informațiilor pe care le avem, la momentul lansării, tramvaiul a fost deservit de zilieri, însă în momentul de față, acest lucru nu ar mai fi permis și este nevoie de personal specializat. Dacă ambele garnituri de tramvai ar funcționa, aceasta ar însemna angajarea a minimum două persoane. În actuala organigramă a Administrației Grădinii Zoologice și a Platoului Cornești nu este prevăzută funcția / funcțiile de conductor tren profesionist. De asemenea, punerea în funcțiune necesită și un post de casier”, au declarat responsabilii de la Platoul Cornești.

Repornirea trenulețului necesită o investiție consistentă
Repornirea trenulețului este fezabilă doar în urma unei investiții serioase, care să cuprindă schimbarea traverselor și a șinelor, repararea propriu-zisă a acestuia, instalarea elementelor de siguranță în zona pietonală, precum și angajarea personalului specializat, astfel încât să îndeplinească standardele de autorizare de funcționare. “Având în vedere nostalgia legată de funcționarea trenulețului, dar și valoarea turistică a acestuia, în special pentru copii, am dori să rezolvăm această problemă cât mai curând posibil. S-au întreprins toate demersurile în această privință, dar ne dăm seama că aceasta necesită eforturi susținute, ținând cont de reglementările mai severe, europene, intrate în vigoare”, ne-au declarat cei de la Administrația Grădinii Zoologice și a Platoului Cornești. Ei susțin că iau în calcul și externalizarea operării trenulețului. “Am purtat tratative cu o firmă profesionistă, fără a găsi până la momentul de față soluții satisfăcătoare ambelor părți”, au mai precizat oficialii. Aceștia au mai spus că este luată în calcul inclusiv prelungirea căii ferate.
Dragoş Bardoşi