Cât ne costă de fapt gunoaiele abandonate?
În urma unui interviu acordat de primarul municipiului Târgu Mureș, Soós Zoltán, cotidianului nostru, în cursul lunii februarie, am aflat că anual, din bugetul local se cheltuie milioane de euro pentru ridicarea și transportul deșeurilor abandonate sau clandestine, cum mai sunt ele denumite. Pentru a avea o imagine exactă a fenomenului, am solicitat date oficiale reprezentanților Primăriei Târgu Mureș. Conform informațiilor primite, pentru ridicarea și transportul deșeurilor abandonate ilegal pe teritoriul administrativ al Târgu Mureșului, în 2024 s-au cheltuit nu mai puțin de 23.652.305 lei. Este vorba despre 28.501,74 tone de deșeuri abandonate ilegal în păduri, pe pășuni, pe malurile apelor sau pur și simplu pe domeniul public al orașului. Vorbim de o treime din totalul deșeurilor din Târgu Mureș, anul trecut fiind ridicate în total 71.802 tone de deșeuri, inclusiv cele clandestine. Așadar, este vorba de peste 4,75 milioane de euro pe an doar pentru a ne scăpa de gunoaiele aruncate ilegal. Un calcul simplu ne arată că zilnic, orașul plătește 13.020 de euro pentru ridicarea acestor deșeuri. Se pare că interesul pentru ridicarea și transportul acestor deșeuri este atât de mare, încât pentru un astfel de contract s-au dus lupte subterane, departe de ochii și urechile contribuabililor.
Presiuni pentru contracte grase
După ce am publicat, în mai multe rânduri, o serie de articole referitoare la faptul că depozitarea ilegală a deșeurilor pe domeniul public din municipiul Târgu Mureș ne costă anual milioane de euro, și după ce am anunțat că, în curând, vom reveni cu dezvăluiri interesante din acest domeniu al salubrizării, am început să primim, „pe surse”, informații potrivit cărora pentru ridicarea acestor deșeuri se duce o adevărată luptă. Pentru a proba aceste informații, am mers pe fir și am solicitat date și în mod oficial. O parte dintre actorii implicați au răspuns, în timp ce alții au ales să nu o facă.
Articolul de față își propune să prezinte aspecte mai puțin cunoscute despre luptele tăcute care se duc pentru ridicarea gunoiului abandonat. În ultima perioadă, au existat, conform surselor noastre, presiuni ca firma de salubrizare Sylevy Cleaning SRL să presteze serviciul de colectare a acestor deșeuri abandonate sau clandestine, cum le mai numesc unii. Aceleaşi surse susţin că ar fi depus şi solicitări scrise în acest sens dar ar fi exercitat şi presiuni, verbal, prin anumite persoane. În legătură cu acest subiect, am transmis o serie de întrebări reprezentanților Sylevy Cleaning SRL, însă până în prezent nu am primit niciun răspuns. Dacă ne vor transmite un răspuns îl vom publica.
Ce spune legea?
Legea 101/2006 prevede că acest tip de deșeuri este colectat de operatorul de salubritate care asigură colectarea deșeurilor menajere. În acest sens există și două adrese ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Ecolect Mureș către Municipiul Târgu Mureș din 9 ianuarie 2025, respectiv 5 februarie 2025, care arată: „conform contractului de servicii – Zona 2 Târgu Mureș nr. 3629 din 27.06.2023, prestatorul, în speță Asocierea POLARIS M HOLDING – URBAN GRUP ENVIRONMENT SRL, are obligația desfășurării activității cu caracter ocazional, de ridicare a deșeurilor abandonate, astfel cum prevede capitolul II art. 6 lit. b din contract. De asemenea, aceste reglementări legale sunt cuprinse expres în cadrul dispozițiilor Legii nr. 101 din 2006, republicată, art. 4, alin. 5, în cadrul documentului-cadru al Regulamentului serviciului de salubrizare al județului și implicit al fiecărui UAT în parte și al Ordinului nr. 640 din 2022, acte normative care au stat la baza întocmirii de atribuire, precum și a contractului de servicii mai sus indicat”.
Clarificări și documente oficiale
Pentru că, și după aceste adrese care lămuresc în mod clar situația și indică exact cine trebuie să colecteze deșeurile abandonate din Zona 2, inclusiv municipiul Târgu Mureș, sursele noastre ne-au declarat că au continuat anumite tipuri de presiuni, în sensul celor arătate mai sus, cotidianul Cuvântul liber a mers mai departe și a solicitat, în mod oficial, Agenției Naționale pentru Mediu și Arii Protejate să ne comunice dacă operatorul de salubritate SC SYLEVY CLEANING SRL, cea care revendica atribuirea acestei activități, deține o autorizație de mediu în baza căreia să aibă dreptul să presteze acest serviciu. Răspunsul instituției (vezi în facsimil) detaliază activitățile pentru care societatea are autorizație de mediu, iar la sfârșit precizează în mod expres faptul că: „În concluzie, societatea Sylevy Cleaning SRL nu are dreptul de a colecta deșeurile abandonate de pe raza municipiului Târgu Mureș, localitate cuprinsă în zona 2 a SMID Mureș. Societatea Sylevy Cleaning SRL poate colecta inclusiv deșeurile abandonate doar din zona 6 Bălăușeri, conform contractului de delegare deținut”. Chiar dacă ar fi avut prevăzut în autorizația de mediu că poate efectua acest tip de serviciu, acest document oficial nu ar fi putut „învinge” legea și contractul în vigoare. Probabil că din acest moment această competiție pentru ridicarea deșeurilor abandonate s-a încheiat, la fel și presiunile.
Miza de milioane: gunoaiele istorice
Aceste bătălii subterane pentru a pune mâna pe un astfel de contract sunt determinate de sumele uriașe aflate în joc. La începutul articolului ați văzut că într-un an obișnuit s-au colectat peste 28.000 de tone de deșeuri abandonate, pentru care s-au plătit aproape 5 milioane de euro. Se pare că miza acestor presiuni era o cantitate uriașă de peste 100.000 de tone (unii susțin că ar fi vorba chiar de 150.000 de tone) de deșeuri istorice, abandonate de mai mult de 10-15 ani la periferia orașului, în zona fostei gropi de gunoi din Cristești. Conform surselor noastre, în cel puțin una din acele locații, dacă s-ar săpa și la 20-30 de metri, s-ar găsi gunoi abandonat, istoric. Bineînțelețs că, fiind bine îmbibat cu apă și poate chiar amestecat cu pământ, ar trage bine la cântar.
Gunoaie istorice, sancțiuni actuale
Pentru că aceste deșeuri istorice au făcut și obiectul unor sesizări în ultima perioadă, care au ajuns chiar și în atenția opiniei publice, am solicitat informații oficiale din partea Comisariatului Mureș al Gărzii Naționale de Mediu, instituție cu atribuții în acest domeniu.
Deșeurile abandonate ilegal în zona fostei gropi de gunoi a orașului, o poveste de peste 10 ani
„Situația deșeurilor abandonate din zona Promenada Mall persistă de mai mulți ani, primele controale de mediu fiind efectuate în anul 2014. În cadrul tuturor controalelor efectuate s-au stabilit următoarele măsuri: sistarea depozitării ilegale a deșeurilor (în 2014-2015, când acestea încă au avut loc); salubrizarea zonei afectate de aceste depozitări; transportarea deșeurilor la un depozit autorizat. Măsurile au fost stabilite atât în sarcina UAT Târgu Mureș, cât și a operatorului de salubritate”, se arată în răspunsul Gărzii de Mediu.
Reprezentanții instituției susțin că, de mai mulți ani, nu mai există depozitări de deșeuri în această zonă de către operatorii de salubritate. Au fost însă surprinse, ocazional, mai multe persoane fizice și juridice care au aruncat deșeuri pe acest amplasament, însă în cantități mici, contravenienții identificați fiind sancționați de Garda de Mediu sau de Poliția Locală.
În perioada 2020–2021, Primăria Târgu Mureș a început transportarea deșeurilor la un amplasament autorizat, acest lucru fiind însă interzis mai apoi de Curtea de Conturi cu ocazia unui control.
Comisarii Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Mureș susțin că, de fiecare dată când efectuează controale la Primăria Târgu Mureș, reiterează măsura salubrizării „inclusiv a acestei zone (strada Hotarului – proximitatea fostei gropi de gunoi din Cristești – n.r.), și în continuare sunt aplicate amenzi pentru deșeurile existente sau pentru nerealizarea măsurilor stabilite anterior”.
Sancțiuni peste sancțiuni
Iată mai jos și sancțiunile aplicate de GNM – CJ Mureș Primăriei Târgu Mureș pentru deșeurile abandonate:
2014: 15.000 lei (L 211/2011 art. 61 lit. c);
2015: 50.000 lei (OUG 195/2005 art. 96);
2018: avertisment (L 211/2011);
2019: 60.000 lei (OUG 195/2005 art. 94 lit. g);
2020: 50.000 lei (OUG 195/2005, 94/1/r);
2021: 40.000 lei (compusă din 15.000 lei conform OUG 92/2021, art. 17/5/b și 25.000 lei conform OUG 195/2005, 94/1/r);
2022: 80.000 lei (OUG 195/2005, art. 96/3/9);
2023: 80.000 lei (OUG 195/2005, art. 96/3/9);
2024: 50.000 lei (OUG 195/2005, art. 96/3/9);
2025: 100.000 lei (OUG 195/2005, art. 96/3/9).
Iată mai jos și care au fost sancțiunile aplicate operatorului de salubritate pentru situația deșeurilor abandonate din zona fostei gropi de gunoi a orașului:
2014: 20.000 lei (L 211/2011 art. 61 alin. 4 lit. a), 50.000 lei (OUG 195/2005 art. 96, alin. 3 pct. 9), avertisment (OUG 195/2005 art. 96 alin. 1 pct. 15);
2015: 20.000 lei (L 211/2011 art. 61), 50.000 lei (OUG 195/2005 art. 96 alin. 3);
2016: 50.000 lei (OUG 195/2005 art. 96), 60.000 lei (OUG 195/2005 art. 96);
2019: avertisment (L 211/2011), 40.000 lei (L 211/2011);
2020: 50.000 lei (OUG 195/2005, 94/1/g).
„Ulterior anului 2020, Salubriserv SA a intrat în faliment / s-a încheiat procesul de faliment, astfel firma a fost dizolvată”, a mai precizat Garda de Mediu în răspunsul transmis redacției noastre.
Trei sesizări penale în legătură cu gunoiul abandonat în zona fostei gropi de gunoi a orașului
Prima sesizare penală a fost depusă în 29.09.2014 de către Comisariatul General al Gărzii de Mediu, sub aspectul săvârșirii infracțiunii prevăzute de art. 98 alin. 5 lit. a, și anume continuarea activității care a cauzat poluarea după dispunerea încetării acestei activități. „Această sesizare penală a fost comasată cu a treia, depusă în 2016, existând de fapt două dosare penale”, precizează reprezentanții GNM – CJ Mureș.
A doua sesizare penală s-a depus în septembrie 2015, sub aspectul posibilei săvârșiri a faptei prevăzute la art. 92 alin. 1 din Legea Apelor nr. 107/1996: „levigatul rezultat din depozitarea deșeurilor se scurgea printr-un canal în emisar – râul Mureș”. Prin Ordonanța din 25.05.2016, dosarul a fost clasat de Parchetul de pe lângă Judecătoria Tg. Mureș.
A treia sesizare penală a fost înaintată în 11.05.2016 către Parchetul de pe lângă Judecătoria Tg. Mureș, sub aspectul posibilei săvârșiri a faptei prevăzute la art. 98 alin. 2 lit. a din OUG 195/2005: „poluarea prin evacuarea, în atmosferă sau pe sol, a unor deșeuri ori substanțe periculoase”. Acest dosar a fost clasat prin Ordonanța din 29.12.2016 de către Parchetul de pe lângă Judecătoria Tg. Mureș.
În ambele cazuri au fost promovate toate formele de atac, însă decizia de clasare a rămas neschimbată.
Întrebări adresate oficial societății Sylevy Cleaning SRL
Mai jos publicăm întrebările transmise oficial societății SC Sylevy Cleaning SRL în legătură cu aspectele la care facem referire în acest articol:
- Ați solicitat, în perioada scursă de la începutul acestuia și până acum, în mod oficial către UAT Municipiul Târgu Mureș, atribuirea către societatea dumneavoastră a activității de colectare a deșeurilor abandonate de pe raza orașului?
- Ați solicitat, prin reprezentanți ai societății sau prin terțe persoane, în mod neoficial, unor funcționari ai Primăriei Municipiului Târgu Mureș atribuirea acestui serviciu de ridicare și transport al deșeurilor abandonate către societatea dumneavoastră?
- Aveți cunoștință de faptul că anumite persoane, în numele societății dumneavoastră, ar fi exercitat presiuni asupra unor funcționari din aparatul Primăriei Municipiului Târgu Mureș pentru a vă atribui acest serviciu de colectare a deșeurilor abandonate? Cum comentați acest lucru semnalat redacției noastre de persoane care doresc să își păstreze anonimatul?
- Cum comentați faptul că societatea dumneavoastră nu deține o autorizație de mediu valabilă pentru prestarea serviciului de colectare a deșeurilor abandonate din zona 2 a SMID Mureș, inclusiv din Municipiul Târgu Mureș?
În edițiile viitoare vom reveni cu alte aspecte legate de activitatea de salubrizare din Târgu Mureș și județul Mureș, pe măsură ce vom primi răspunsuri la întrebările adresate unor instituții cu atribuții în domeniu, asociații de dezvoltare sau societăți comerciale
Prezentul articol este scris în contextul în care am fost deja dați în judecată de societatea Sylevy Cleaning SRL, după ce am anunțat intenția de a publica o anchetă în domeniul salubrizării. Este dreptul lor să își apere interesele în instanță — nu avem nimic de comentat în această privință — însă nu putem fi intimidați de un astfel de demers și nu vom renunța să documentăm, în continuare, această anchetă
Dragoş Bardoşi