Cei de la Asociația Pro Infrastructură (API) au publicat luni o scurtă analiză a stadiului lucrărilor pe autostrada A8, secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului: “Contractul pe cei 22 de kilometri ai Autostrăzii A8 plus 2,39 km ai Autostrăzii A3, dintre Târgu Mureș și Miercurea Nirajului, a fost semnat cu turcii de la Nurol în 16.02.2024, are ordin de începere dat în 31.05.2024 și prevede 6 luni de proiectare și alte 24 de luni de execuție”, au scris cei de la API. Ei mai arată că, în 11.04.2025, s-a emis o primă autorizație de construire (AC) pentru aproximativ 33% din volumul de lucrări. Așadar, deși există front de lucru, încă suntem în faza de proiectare, care trebuia să fie gata din decembrie 2024.
“Având în vedere termenul contractual de execuție de 24 de luni și lipsa autorizațiilor pentru 67% din valoarea lucrărilor, la care adăugăm startul ratat (două luni trecute de la emiterea primei AC) și mobilizarea anemică a antreprenorului din acest moment, respectarea jaloanelor PNRR actuale devine o misiune imposibilă: finalizare în august 2026 și decontare până la sfârșitul anului viitor”, susțin specialiștii asociației.
Totuși, ei arată în analiza lor că ar mai exista speranțe ca totul să se încadreze în termene: “Singura rază de speranță este prezența pe lot a numeroase foreze, semn că, după execuția piloților fundațiilor, cei de la Nurol ar putea să accelereze munca la structuri, aducând ceva forțe și de pe Autostrada A7, de lângă Buzău, pe care probabil o inaugurează în noiembrie. În schimb, ne îngrijorează mișcarea aproape inexistentă la capitolul terasamente.”
Andrei Roman