470 DE ANI DE LA PRIMA CARTE TIPARITA IN LIMBA ROMANA

"Catehismul Luteran� este prima carte care a vazut lumina tiparului
in tara noastra. La data de 16 iulie, in anul 1544, la Sibiu, Filip
Moldoveanul a fost platit pentru cartea tiparita de el la comanda
voievodului Patrascu cel Bun, asa cum se mentioneaza in registrele de
cheltuieli ale orasului Sibiu. Din pacate, se pare ca variantele originale
au pierit intr-un incendiu, fara a fi pastrat niciun exemplar pana in zilele
noastre, insa, exista o mentiune facuta de Nicolae Iorga in "Istoria
Bisericii Romanesti�, care arata ca Timotei Cipariu, unul dintre cei mai
harnici cercetatori ai vechii limbi romanesti, a apucat sa vada aceasta
lucrare careia i se spunea la acea vreme "Intrebare crestineasca�.

O intreaga armata de cercetatori au pornit intr-o adevarata actiune
de arheologie documentara menita a restaura ceea ce nu trebuia sa se
piarda. Urmare acestor demersuri, s-a stabilit ca parintele Catehismului
de la 1544 ar fi fost Philippus Pictor, popa din Rasinari, care detinea o
functie mare si totusi anonima de "circumspectus magister et scriba
litterarum Valachicarum�. Din pacate, numele real al domniei sale
nu este redat documentar, insa, din cele scrise de magistrat, ar fi
reiesit ca in corespondentele domnului tarii cu boierii, in 1544 se
folosea limba romana. Catehismul luteran sau Catehismul romanesc
este considerata prima carte de cult din Romania, fiind publicata
sub impulsul Reformei luterane si al studentilor intorsi de la studiile
din Germania, adepti ai reformei.

Inainte de aceasta carte, insa, la numai 38 de ani de la inventarea
tiparului de catre Johannes Gensfleisch, in 1958, ieromonarhul Macarie
tiparea primele carti de cult din Tara Romaneasca, in limba slavona.
Insa, intre mesterii tipografi ai secolului al XVl-lea , diaconul Coresi
ocupa locul cel mai de seama, el fiind cel care a nivelat calea
introducerii limbii romane in cultul liturgic. Tot Coresi a fost cel care
si-a adaptat textele la graiul vorbit in sudul Ardealului si nordul
Munteniei, contribuind la impunerea acestui grai la baza limbii
romane literare. Astfel, intrucat Catehismul romanesc nu s-a mai
pastrat pana in zilele noastre, textele tiparite de Coresi la Brasov
reprezinta cele mai ample vechi scrieri in limba romana, raspandite
pe intreg teritoriul tarii noastre.

Ne amintim cu drag de ziua in care limba romana a facut
cunostinta cu tiparul, pentru ca, pana la 16 iulie 1544, limba noastra
nu s-a putut bucura de aceasta innobilare, caci, asa cum a spus
Coresi, "Toate limbile au cuventul lui Dumnezeu in limba lor, numai
noi, romanii, n-avamu�.

Lasă un comentariu