"Iarna nu-i ca vara!„

O dovedesc nu numai prosteasca constatare a actualului
nepresedinte de tara, dar si sofisticatele si stiintificele buletine
meteorologice. Ca si rudimentarele "calendare de ceapa� ale batranilor
oieri si pastori de animale ai satelor, indemnandu-ne ca nu cumva sa
indraznim sa bagam in dulapuri si in lazi hainele calduroase ale acestei
ierni, venita, precum un tavalug, peste o mare parte de tara! Vrand sa
ne dovedeasca ca acel soare nefiresc de calduros, din primele 25 de
zile ale anului, era precum anotimpul "soarelui cu dinti�! Sau ca
inteleapta zicere a oierului-ciobanilor, cum ca iarna n-o mananca lupul!
Imaginile, de mai acum cateva zile, cu ghioceii infloriti ne aduceau
aminte de versurile vechiului si mult indragitului slagar al muzicii usoare
romanesti, "E primavara in ianuarie�, interpretat de regretatul Luigi
Ionescu. Ca nu-i chiar asa, va voi oferi cateva dovezi cum ca urmeaza
sa fie inca o lunga, friguroasa, vanturoasa si geroasa iarna. Un primsemnal
il avem de la varfurile semete ale Muntilor Fagaras. Pentru ca
masivele Negoiu, Moldoveanu si Omu nu isi mai arata goliciunea
negricioasa a stancilor, ci numai imensul alb al zapezilor. Astfel,
meteorologii-salvamontisti de pe Transfagarasan ne spun ca
in crevasele acelor varfuri avalansele au "depozitat� straturi de zapezi
cu grosimi cuprinse intre 20 si 30 de metri! De asemenea ca va fi pentru
prima oara, in ultimii 100 de ani, cand vom avea zapezi netopite pana
dincolo de "luna lui cuptor�. Si, deci, pana la incheierea secerisului
graului! O alta dovada o intalnim la Complexul Turistic Balea Lac. Aici,
"Palatul Hotelului de Gheata� cu greu se mai zareste dintre nameti.
Apoi, sper sa va amintiti ca doar doua falnice sosele ale tarii erau
inchise traficului rutier, odata cu sosirea iernii: Transfagarasanul si
Transalpina. De aproape o saptamana ninsorile viscolite din sudul si
nordul-estul tarii au "pus lacat� pe intrarile si iesirile unor lungi drumuri,
sosele, autostrazi si centuri ocolitoare de mari orase. Din nou, cei
responsabili cu deszapezirile neizbutind sa-si faca datoria. Si banuiesc
ca stiti si de ce! L-am intrebat pe un mai mare responsabil al drumurilor
tarii de-i bine sau rau ca nu prea avem autostrazi! Mi-a raspuns ca-i
bine. Pentru ca neavand parapeti si nici perdele forestiere protectoare,
toate autostrazile ar fi fost sufocate de zidurile albe ale zapezilor.

Si e firesc sa se intample asa pentru ca, in anii care au trecut de la
"Marele deranj din Decembrie �89�, au fost defrisate, prin jaf organizat,
nu numai padurile tarii dar si perdelele forestiere protectoare de pe
marginea drumurilor. De asemenea, putinii parapeti-protectori care au
fost asezati pe campurile deschise ale Baraganului ialomitean au fost
degraba furati si valorificati, de la caz la caz, fie ca lemn de foc, fie ca
fier vechi. Patronii multimilionari in euro ai firmelor contractuale,
responsabili cu astfel de lucrari, nu dispun de suficiente utilaje
performante, pentru ca erau obisnuiti sa incaseze sume fabuloase fara
sa investeasca nimic. Multi primari, prefecti si directori de institutii
descentralizate ale statului s-au dovedit a fi incompetenti, ca urmare a
paguboasei promovari in functie a oamenilor doar pe criterii politice.
Curand se vor potoli vanturile si zapezile! Sa vedem cat de pregatiti
vom fi atunci cand vor incepe a se topi sloiurile raurilor, ca si gheturile
si zapezile troienite ale campurilor! Ne rugam Bunului Dumnezeu sa-i
ofere Romaniei o desprimavarare lenta! De nu, ne vor spala apele tulburi
si repezi nu numai murdaria raurilor, paraielor, vailor, santurilor, podurilor
si podetelor, dar si putinatatea semanaturilor din toamna si agoniseala
din case si gospodarii. Taietorii-drujbisti ai padurilor tarii s-au ales cu
averi fabuloase, iar "prostimea� saracita cu pagube irecuperabile de
mari. Si imposibil de inlocuit!

IOAN VULCAN-AGNITEANUL
(ioan.vulcan@yahoo.ro)

Lasă un comentariu