În 2018, „Piaţa farmaceutică din România va înregistra afaceri de 50 miliarde de lei"

Distribuie pe:

În România, afacerile cu medicamente au crescut an de an. Campaniile publicitare au efectul dorit atât de către producători, cât şi de către reţeaua farmaceutică şi distribuitori. În 2018, se estimează atingerea pragului de 50 miliarde de lei, se arată în analiza făcută de Agerpres. Criza în care se află sistemul sanitar, reducerea sistematică a medicamentelor din lista gratuită şi compensată, lipsa multora dintre cele plătite integral, necesare în tratarea unor boli grave, incurabile, încât românii nu au de ales, sunt nevoiţi să le cumpere din farmacii, când e vorba de sănătatea lor.

„În analiza de specialitate, realizată de KeysFin, care a luat în calcul datele financiare ale companiilor producătoare şi distribuitoare de medicamente, afacerile acestora au evoluat în ultimii ani, de la 37,92 miliarde de lei în 2012, la 47,87 miliarde de lei în 2017, estimările pentru 2018 mergând spre 50 de miliarde de lei.

Creşterea afacerii a fost însoţită şi de o evoluţie semnificativă a profitabilităţii. Dacă în 2012, firmele din industria farma raportau un profit total de 1,65 miliarde de lei, în 2017 s-a ajuns la 2,38 miliarde de lei, iar în 2018, experţii estimează un nivel cu 54% mai mare faţă de anul de referinţă 2012, de 2,53 miliarde de lei."

Sporirea profitului firmelor din domeniul medicamentelor, printre altele, se datorează şi creşterii cursului de schimb leu/euro, care a condus la mărirea preţului medicamentelor. Însă, „creşterea cifrei de afaceri din industria farma, care a ajuns la 26% în intervalul 2012-2017, vine în principal pe fondul extinderii susţinute a lanţului de farmacii şi a campaniilor de promovarea agresive. Urmând modelul implementat în alte ţări, piaţa farma a devenit principalul consumator de bugete de promovare, iar efectele s-au văzut rapid, în creşterea afacerilor şi a numărului de clienţi", susţin experţii de la KeysFin. Potrivit datelor statistice, în România erau înregistrate oficial, în 2016, peste 158 de producători de medicamente şi preparate farmaceutice şi peste 6.700 de comercianţi cu ridicata şi amănuntul.

Din analiza menţionată rezultă că, marii producători de pe piaţă, în ultimii ani, şi-au consolidat afacerile, încât marile firme nu şi-au schimbat poziţia în topul existent. „Sectorul producţiei este condus de Terapia, cu afaceri de 567,98 milioane de lei - în 2016, urmată de firma ieşeană Antibiotice, cu 334,99 milioane de lei şi Sandoz cu 320,38 milioane de lei. Clasamentul producătorilor este completat, în ordinea cifrei de afaceri, de Labormed Pharma, Gedeon Richter România, Fiterman Pharma, Infomed Fluids şi Biotehnos S.A. În segmentul comerţului cu amănuntul, topul investitorilor este condus de Sensiblu SRL, cu afacerile de 1,67 miliarde de lei, companie urmată de Dona, cu 902,69 milioane de lei, în 2016 şi Help Net Farma, cu 549,90 milioane de lei. Topul comercianţilor, după cifra de afaceri, este completat de Catena Hygeia şi Ropharma.

În ceea ce priveşte comerţul en gros, lider este Mediplus Exim, cu o cifră de afaceri de 4 miliarde de lei, urmată de Farmexpert DCI, cu 2,9 miliarde de lei. Statistica KeysFin mai arată că, din punct de vedere geografic , cele mai multe firme din sectorul Farma activează în Bucureşti (1237), urmat de Cluj (322), Argeş (285), Bihor (279), Iaşi (279) şi Dolj (278). În total, în România erau înregistrate, în 2016, 6.905 companii în producţia şi distribuţia de medicamente, cu peste 65.000 de angajaţi. În prezent, asistăm la o consolidare a pieţei. Din 2012 şi până în prezent, jucătorii din Farma au investit masiv, în principal, în extinderea reţelelor de distribuţie, iar analizele noastre arată că am atins un moment de apogeu. 2018 se anunţă a fi anul consolidărilor. Vom asista, cel mai probabil, la fuziuni şi achiziţii şi mai puţin la deschideri de unităţi noi", mai susţin aceeaşi analişti.

Piaţa globală a produselor farmaceutice este estimată să crească cu aproximativ 5% în acest an şi să depăşească 800 de miliarde de dolari. În Europa, Germania este lider în privinţa producţiei de medicamente, urmată de companiile din Marea Britanie, Elveţia, Franţa, Suedia şi Danemarca.

Potrivit experţilor, viitorul pieţei farmaceutice este strâns legat de dezvoltarea campaniilor de biotehnologie, care dezvoltă noi tratamente, în special pe segmentul imuno-oncologic.

 

Lasă un comentariu