“TATA - RUS, MAMA - RUS, IAR IVAN - MOLDOVAN”!

Distribuie pe:

În ziua de 9 Mai, Ziua Europei, TVR Moldova anunța că doi cetățeni moldoveni au fost opriți la frontiera ucraineană, pentru că purtau Panglica “Sfântului Gheorghe”: “Au pățit-o doi cetățeni ai Republicii Moldova, care s-au ales, pe deasupra, și cu o interdicție pe trei ani de a intra în Ucraina. Incidentul a avut loc ieri, la punctul de control Palanca și Cuciurgan.” Pare o știre banală, dar a născut controverse. Cred că nu s-a înțeles. Nu este o chestiune interetnică, ci de legislație ucraineană, ce-i drept, cu vădită tentă politică.

Ideea este că, în timp ce Kazahstan, Belarus și Ucraina au simbolurile lor naționale legate de aniversarea Victoriei împotriva Germaniei naziste, majoritatea cetățenilor Republicii Moldova se declară, fără discernământ, admiratori ai acestui simbol militar rusesc, de fapt, Panglica “Sf. Gheorghe”, în culori negru-oranj. Ea este atașată, de obicei, la Ordinul “Sfântului Gheorghe” (datând din 1769), Crucea “Sfântului Gheorghe” și Medalia “Sfântului Gheorghe”, cu care erau decorați militarii ruși, pentru eroism și servicii în slujba Patriei, încă din vremea Imperiului Rus. În perioada sovietică, cele trei distincții au fost interzise de autoritățile comuniste, întrucât ele ar fi reprezentat țarismul. În consecință, din 1917 până în 1992, panglica nu a fost utilizată, dar a continuat să fie folosită pe distincțiile “Sfântului Gheorghe” în Armata Albă, în Corpul rus din cadrul Wehrmacht-ului, și pe decorațiile sovietice «Ordinul Gloriei» și Medalia pentru victoria asupra Germaniei, fiind redenumită «Gvardeiskaia lenta» (Panglica gărzii).

În 2005, la inițiativa unor organizații din Federația Rusă, Panglica “Sfântului Gheorghe” a fost instituită ca simbol al Zilei Victoriei asupra Germaniei naziste, aceștia demarând de atunci o acțiune anuală de distribuire a ei în rândul populației.

În Ucraina, însă, din 2014, Macul Roșu este considerat simbol al sărbătoririi/comemorării zilei de 9 Mai, Panglica fiind asociată separatiștilor pro-ruși.

Nici în Rusia, lucrurile nu sunt foarte clare, lideri ai Opoziției susținând că «lumea ar trebui să sărbătorească 9 Mai cu steaguri și coloristică roșie, și nu negru-oranj, și că Panglica «Sf. Gheorghe» nu este altceva decât un re-branding introdus de Elțîn și Putin împotriva comuniștilor, pentru a elimina culoarea roșie, adevăratul simbol al Victoriei împotriva fascismului și al sărbătorii de 9 Mai». Ei argumengtează că generalul Armatei imperiale ruse, ataman al cazacilor de pe Don - Piotr Krasnov, care a luptat apoi de partea Germaniei naziste contra armatei sovietice -, dar și alți militanți din corpul al XV-lea SS de cavalerie cazacă au purtat această panglică; de asemenea, și Carl Gustaf Emil Mannerheim, fost președinte al Finlandei, general-locotenent în Armata imperială rusă, purta la gât atât Crucea “Sfântului Gheorghe”, cât și Crucea germană.

În contextul controverselor referitoare la panglica Sfântului Gheorghe, în cultura populară ea a primit peiorativul «Panglica de Colorado».

Edita Badasyan, jurnalistă din Tbilisi, Georgia, afirmă că “În Georgia se sărbătorește Ziua Victoriei la 9 Mai. La Tbilisi, veteranii se adună în «Parcul Vake», cântă orchestra, vin politicieni, Președintele, Patriarhul, oamenii care vor să îi felicite pe veterani. Din păcate, în ultimii ani, nu mai vin atât de mulți oameni, în special tineri. Noi nu marcăm această sărbătoare la fel de fastuos ca în Rusia. La noi nu se fac parade. În Georgia nu se neagă victoria și recunoștința față de veterani, pentru contribuția lor la victoria comună. Însă populația activă politic are o atitudine negativă față de Panglica «Sf. Gheorghe», asociind-o nu cu războiul și victoria împotriva Germaniei naziste, ci cu Putin și regimul acestuia.”

Mai mult decât atât, Tiko Tsomaia, profesoară la Școala caucaziană de Jurnalism și Media management, Institutul Georgian de Relații Publice, Tbilisi, Georgia, afirmă că Panglica este “Un simbol de manipulare, necinstit și dezgustător”: “În primul rând, ca cetățeană georgiană, îmi onorez strămoșii care și-au dat viețile lor pentru a opri agresiunea nazistă. Eu, personal, nu am nevoie de simboluri pentru a-mi exprima admirația față de acești oameni. Însă, Panglica «Sf. Gheorghe», pentru mine, este un simbol de manipulare, înșelător și dezgustător, care nu reprezintă amintirea celor care și-au dat viețile pentru a înfrânge Germania nazistă, ci un simbol al ocupației și al cruzimii. Eu o asociez cu statul propagandistic rus, care luptă împotriva vecinilor săi - Georgia și Ucraina - și care își omoară frații și surorile. Fiecare copil, în Georgia, știe că acest simbol este o manipulare pentru a promova scopurile actuale ale Rusiei. Dar strategia lui Putin de a folosi victoria în cel de-Al Doilea Război Mondial, pentru a-și susține propria agresiune, se va întoarce, pe termen lung, împotriva sa, pentru că se știe că cruzimea va fi înfrântă de bunătate și dreptate.”

Naglis Navakas, corespondent al ziarului “Verslo •inios” din Vilnius, Lituania, declară că “Atitudinea, în Lituania, față de Panglica «Sfântul Gheorghe» este negativă în cea mai mare parte. Acest simbol este asociat cu agresiunea rusească în Ucraina. Nu a fost un subiect pentru discuția publică, înainte de 2014. Au fost câteva încercări de a include acest simbol în lista simbolurilor naziste și sovietice interzise sau pentru a sancționa purtarea acestei panglici. Dar aceste acțiuni nu au trecut în Parlament.”

Pentru “Jurnal de Chișinău”, Liubov Veliciko, jurnalistă de investigații a Agenției Texty.org.ua, spune că “Acum, Panglica «Sf. Gheorghe» este asociată, la ucraineni, cu separatiștii și cu ocuparea ilegală a Crimeii. Acest simbol a fost purtat de teroriști și de «omuleții verzi», numiți cu mândrie «apărătorii de junta de la Kiev». Acum, această panglică, în Ucraina, este purtată numai în teritoriile ocupate de Rusia - Donbass și Crimeea. Panglica «Sf. Gheorghe» ne provoacă un sentiment de furie, insultă și durere.”

 Vasil Malașenkau, jurnalist din Minsk, Belarus, afirmă tranșant: “Eu cred că acesta este simbolul Rusiei”: “În Belarus, atitudinea față de Panglica «Sf. Gheorghe» este foarte diferită. Unii o detestă, iar alții cred că acesta este simbolul Victoriei. Eu cred că acesta este simbolul Rusiei, simbolul unui soldat simplu care a învins naziștii. El a luptat pentru Stalin și pentru familia sa. Cu toate acestea, în Belarus există o promovare agresivă a acestui simbol. Dimpotrivă, în anul curent, va fi o nouă simbolică - în loc de lentă, va fi o floare de măr pe culorile drapelului Republicii Belarus”.

Olga Vasilțova, redactor-șef al revistei “IPG” din Kiev, Ucraina, consideră că “Din momentul anexării Crimeii și începutul războiului din Donbass, Panglica «Sf. Gheorghe» a devenit un simbol al agresiunii rusești împotriva Ucrainei. Acest simbol este interzis, din 2017, prin lege. Confecționarea, purtarea și demonstrarea panglicii respective sunt considerate infracțiuni administrative și, prin urmare, sancționate. De altfel, în Ucraina, această panglică poate fi văzută foarte rar. La 9 Mai, o poartă, de obicei, câteva zeci de oameni, care sunt reținuți de poliție. Cetățenii străini care intră pe teritoriul statului nostru, cu simbolică interzisă, pur și simplu, nu sunt lăsați să treacă la hotar. Acestea nu sunt cazuri izolate. Ucrainenii își schimbă treptat atitudinea față de sărbătorirea Zilei Victoriei. Această zi devine mai puțin populară, deși 9 Mai este considerată o sărbătoare oficială. La noi, de câțiva ani, mai multe acțiuni sunt organizate la 8 Mai - de Ziua memoriei și concilierii, iar simbol al sfârșitului războiului a devenit un mac roșu.”

Acum întreb și eu: dacă... turiștii erau simpli cetățeni ai Republicii Moldova, etnia nefiindu-le precizată, și nu veterani de război, de ce au provocat grănicerii ucraineni, defilând cu însemne militare interzise pe teritoriul acestei țări??? Și, mai ales, în ajunul zilei de 9 Mai, când în toată Europa au fost demonstrații și parade, omagiind eroii căzuți și sărbătorind “Victoria asupra fascismului”???

Codul Administrativ al Ucrainei, articolul 173, prevede amenzi și arest administrativ pentru purtarea Panglicii “Sf. Gheorghe”. Prima încălcare a acestei legi se pedepsește cu amendă în valoare de 2.550 de hrivne (1.800 de lei), pentru încălcare repetată - până la 5.100 de hrivne (3.600 de lei) sau 15 zile de arest.

Eu cred că plimbăreții au scăpat ieftin, totuși! Cu ucrainenii nu-i de joacă! Ei nu sunt toleranți ca românii. Cât despre unii turiști de peste Prut,  știți zicala: “Tata - rus, mama - rus, iar Ivan - moldovan.”

 

Lasă un comentariu