S-a întâmplat în autobuzul 44 - Ce caut în Târgu-Mureş, dacă nu ştiu să vorbesc ungureşte?!


Categorie: Social
|
07-08-2015
Nr: 151
|
Autor: O profesoară româncă, din Cluj-Napoca
|

„Mă aflu de câteva zile într-o vizită familială, de la Cluj-Napoca în Târgu-Mureş, unde m-am întors de decenii, în amintirea anilor de şcoală trăiţi cu emoţie şi respect la fostul Liceu «Unirea».

Într-o scurtă călătorie cu autobuzul nr. 44, în data de 5 august, între orele 10-11, am trăit un incident agresiv, etnic, neaşteptat şi inacceptabil oriunde ne-am afla în România. Vroiam să-mi cumpăr bilet de călătorie, dar nu se remarca prezenţa unui casier. Am întrebat-o pe o cetăţeancă, cum aş putea proceda. Mi s-a replicat explicativ în limba maghiară. În maşină se vorbea tare, ostentativ, de majoritatea călătorilor în limba maghiară. I-am replicat «doamnei» că nu înţeleg ce mi-a răspuns. Contrariată, m-a admonestat că nu ştiu să vorbesc ungureşte, altfel, ce caut în Târgu-Mureş? Atunci eu am întrebat-o dacă suntem în Ungaria sau în România. Nu mi-a răspuns. Agresivei unguroaice vârstnice i s-au asociat şi alţii de teapa ei, precizând că drepturile minorităţii maghiare sunt necesare şi imperative. Cam un sfert de oră am fost comentată în colectivitatea lor, nimeni nu mi-a luat apărarea. Se pronunţau repetat, cuvântul «ţigan», cu referiri la persoana mea, şi alte opinii depreciative, pe care le-am intuit, amintindu-mi unele cuvinte ştiute din anii de şcoală, din fosta Regiune Autonomă Maghiară.

Mă simt copleşită de nedreptatea istorică şi actuală asupra românilor ardeleni, amplificată de legi privilegiate, abuzive, iresponsabile, făcute de inculţii politicieni actuali, trădători de ţară. Am avut ocazia să cunosc şi alte ţări din lume (SUA, Canada, Germania), unde limba oficială este limba naţională, obligatorie pentru toţi cei care vor să fie cetăţeni ai acelor ţări. Pe lângă drepturi, în echilibru, există obligaţii netârguite după interese politice. Cer introducerea, în Constituţie, a unui articol privind retragerea cetăţeniei tuturor acelora care aduc prejudicii României, însemnelor naţionale şi limbii române". 

  • GIGI - August 17, 2015, 10:28 pm
    Sunt atat de satul de oameni,irascibili,naivi,sovini,mincinosi etc......pacat ca sunt oameni care cred in minciunile astea,ba mai mult nefiind in cunostinta reala de cauza dau dreptate la astfel de minciuni ce sunt in cazul acesta,propaganda........dar stiti cum e?Zvonurile negative circula de 10 ori mai repede decat cele pozitive,de aici se trage ca ziarele de scandal cu teme negative,fie reale sau nu,se vand mult mai bine!!! Oare de ce nu vezi anunturi cu cine a primit nota 10 la olimpiada de matematica?Fiindca este o stire pozitiva care nu prezinta interes......mai degraba ai intarata pe oameni cine pe cine a violat,a furat,cui i-a dat in cap etc.....

  • SERBAN CAMELIA - August 17, 2015, 10:57 pm
    Băsescu le-a suflat în dos pentru a le obţine susţinerea politică. Era cât pe ce să li se aprobe şi cererea privind învăţământul în limba maghiară. Eu aş desfiinţa şi însemnele cu numele localităţilor în limba maghiară. Parcă am intra în altă ţară ! Probabil că şi românii vorbesc între ei în limba română, însă nu sfidează cetăţenii altei ţări prin refuzul de a vorbi limba lor naţională şi chiar de a-i jigni pentru că nu vorbesc şi ei limba română. Maghiarii sunt singura naţionalitate minoritară care procedează în acest fel.

  • lulu - August 17, 2015, 11:02 pm
    este o minciuná gogonatá

  • Tudor - August 17, 2015, 11:39 pm
    Data viitoare circula pe jos

  • Cristian Dinisoae - August 18, 2015, 12:01 am
    ...acelasi lucru l-am patit si eu dar in Zarnesti, prin anii "94-"95. Eram in tranzit cu masina (mergeam spre Brasov) si m-am oprit la un "boutique" sa-mi iau tigari dar am avut neplacuta surpriza sa fiu intampinat cu un sec "nem tudom romano". Mi-am zis in sinea mea ca asta-i situatia, nu stie omu` romana..., hai sa-l ajut. M-am intor la masina, am luat pachetul de tigari gol si am intrat din nou in magazin aratandu-i ceea ce doresc.... SURPRIZAAAAAA :) ACELASI SEC "NEM TUDOM ROMANO".

  • dan - August 18, 2015, 12:08 am
    un mare DA pt initiativa dvs.

  • CAMELIA BULGARU - August 18, 2015, 12:12 am
    CORECT SA INVETE ROMANESTE DACA NU.. VIA BUDAPESTA NU II OBLIGA NIMENI SA STEA IN ROMANIA .PROBLEMA ESTE CU POLITICIENII CA NU SUNT IN STARE SA FACA O LEGE SA LE DEA PESTE BOT UNORA CARE NU INTELEG CA TRAIESC IN ROMANIA SI NU IN UNGARIA
    TARA FRUMOASA SI BOGATA CU POLITICIENI DE RAHAT


  • Un ceatatean maghiar, din Targu-Mures - August 18, 2015, 12:17 am
    Nu stiu, daca sa intimplat asa sau nu. Dar oameni pot inventa, ce vor ei. Si daca sa intimplat, de ce ii rusine sa zica numele sau ii frica de ceva sau mai bine de cineva? Daca sa intimplat asa n-are de ce sa ii fie rusine, sa aiba teama de ceva/cineva... Pot inventa si eu ce vreau. (Sa zic asa, in data de 3 august, intre orele 23-24 ma batut cineva pentru ca sunt maghiar.) Si daca este o profesoara, asta nu inseamna ca nu poate inventa povesti. Este si altcineva cine a fost prezent si se poate prezenta, ca asta si asta sau intimplat, cum este scris mai sus? Fiti seriosi, eu aproape in fiecare zi calatoresc cu autobuzul 44 si nici o data nu sa intimplat asa ceva...

  • alexandru negrutiu - August 18, 2015, 12:51 am
    Sunt de acord cu tine.Bunica mea traieste si acuma si este nascuta in Debrecen Ungaria.Sovismul romanilor de etnie maghiara din zonele Covasna,Harghita si Tg Mures ,mai nou si Satu Mare este de nedescris si de neconceput.Nu pot accepta sa fiu umilit la mine in tara cu toate ca fiind patriot in trecut acum nu mai simt aproape nimic pt aceasta tara.Oare stiu ei ca daca merg in Ungaria vecina sunt numiti ,,BIDOS OLAH"?-Adica romani imputiti?

  • Tony - August 18, 2015, 6:55 am
    Sunt de acord cu tine in legatura cu articolul...problema e ca pe asa zisii politicieni nu ii intereseaza...ar vinde cu totul tara strainilor daca ar putea...si asa au vandut tot ce se putea vinde...pana si hectare intregi de padure le-au vandut la austrieci...

  • Suteu Cristina-Ioana - August 18, 2015, 7:08 am
    Stimata doamna aveți perfectă dreptate.Aveti numerosi sustinatori virtuali, pacat ca nu s-a gasit nici unul în acel autobuz.
    Se pare că gluma începe sa se îngroașe și încep să se extindă și sa se înmulțeascăaastfel de incidente.Au pretenții absurde și intolerabile.
    Suntem mult prea ingaduitori.Sustin și eu initiativa dumneavoastră.

  • Aleca - August 18, 2015, 8:25 am
    Ei au numai drepturi, fara obligatii.Ar trebui luate masuri serioase , pentru ca sunt multi romani care vor sa viziteze zonele intens populate de comunitatea maghiara si renunta din astfel de motive.

  • transilvanicus - August 18, 2015, 9:43 am
    Inainte de toate: sursa?

  • XXL - August 18, 2015, 10:14 am
    Am simtit asta pe propria experienta.... Regretabil!

  • Ramona Platon - August 18, 2015, 10:55 am
    Minciuni!

  • daniel - August 18, 2015, 12:38 pm
    Este o minciuna si o manipulare crasa!
    Cine e profesoara aia si pe ce dracu de autobuz 44?!
    Nu te intreaba nimeni la Tg Mures nimic!
    Ce incercati aici?
    Credeti ca oamenii sunt la fel de prosti si naivi ca in '90?!

  • ela - August 18, 2015, 12:55 pm
    de acord. daca vrei sa traiesti intr-o tara, oarecare, care nu e tara ta, n-ar fi rau sa ai bunul simt sa vorbesti in limba tarii respective. iar daca n-o stii, e bine totusi sa ai decenta sa taci.

  • mama - August 18, 2015, 1:17 pm
    noi daca trebe sa invatam romaneste si voi ar trebui sa invatati ungureste ca limba straina ca engleza va place

  • un român - August 18, 2015, 1:52 pm
    Fiind student circul destul de des cu autobusul. Din fericire nu am pățit niciodată așa ceva. În primul rând "bozgorii" (maghiarii din Ungaria le zic așa, nu noi am inventat termenul) trecuți de a doua generație sunt mult prea închiși la minte și prea sălbatici ca să ai pretenții de la ei. Ce mă intrigă pe mine e partea cu luatul apărării. Nu înțeleg de ce nimeni (inclusiv șoferul) nu s-a gândit să îi dea jos la prima stație, că de, țara ta, mergi pe jos să îi vezi peisajele. În al doilea rând mă supără faptul că încă lumea nu știe să co-existe în orașul ăsta. Din fericire încă suntem aproape de 50-50. Nu e cazul altor județe unde nici pâine nu poți cere pe romană. Și în anul de grație 2015 noi ne separăm și ne purtăm ură unor altora ca niște idioți. Localurile sunt împărțite pe etnii ca teritoriile cartelurilor de droguri. Ar putea liniștiți să nu umple până la refuz orice bombă care pune radio gaga. De multe ori am auzit în autobuse muzică ungureasca dată "blană". Inclusiv asta poate jigni populația și crea tensiuni care nu sunt necesare. În concluzie păcat că nu am fost acolo, îi trimiteam pe cetățenii în cauza înapoi în Asia pe primul cal .

  • iulia - August 18, 2015, 2:05 pm
    Straini in tara noastra asa am ajuns!!

  • luminita - August 18, 2015, 2:23 pm
    am auzit ca ungurii autohtoni din Ungaria ii numesc pe ai lor unguri care traiesc in Romania.eu am fost in Harghita si nu am intimpinat astfel de ostentatii,dar sunt oameni si oameni.

  • mihai - August 18, 2015, 6:29 pm
    Nu va contrazic povestea,dar acum o luna am fost la Tirgu Mures la niste rude .Ca si dumneavoastra nu mai fusesem de mult.Mi-a placut mult orasul:Da aerul unui oras civilizat care acopera toate standardele europene.Am vizitat orasul, am stat de vorba cu multi dintre citadini ,dar eu ungureste nu am auzit.Pe de alta parte stiu precis ca populatia Tirgu Muresului este majoritar romaneasca,sau mai precis romanii ii intrec numeric pe unguri cu citeva procente.

  • Tiberiu Kovacs - August 18, 2015, 7:22 pm
    Canada nu e un exemplu bun. In zona Quebec limba oficiala e franceza.....

  • Tibi - August 18, 2015, 7:24 pm
    The Official Languages Act (French: Loi sur les langues officielles) is a Canadian law that came into force on September 9, 1969,[1] which gives English and French equal status in the government of Canada.[2] This makes them "official" languages, having preferred status in law over all other languages. Although the Official Languages Act is not the only piece of federal language law, it is the legislative keystone of Canada's official bilingualism. It was substantially amended in 1988. Both languages are equal in Canada's government and in all the services it controls, such as the courts.

  • Calin - August 18, 2015, 8:04 pm
    Dincolo de indignarea care ma incearca(ineaca) si pe mine, sa facem un pas inapoi si sa privim obiectiv:
    1) razbunarea si escaladarea nu duc la nimic bun;
    2) sa luam exemplu de la modul in care s-a rezolvat situatia conflictuala ingteretnica din nordul Italiei, regiunea Trentino Alto Adige: toate cele trei nationalitati conlocuitoare au invatat in scoli limbile celorlalte doua!!! inclusiv italienii minoritari, au invatat germana si ladina!!! sa facem si noi la fel in Aredeal si lucrurile vor intra in normal!



  • Pirvu Simion . - August 18, 2015, 8:39 pm
    Buna ziua , nu cred ca mai pot exprima in cuvinte si regret ca la noi in tara suntem pusi in astfel de situatii mai mult decat penibile , dar sa va spun cum am ajuns si eu in aceasta situatie in urma cu mai putin de o luna . Lucrez la o companie de transport persoane pe relatia Bucuresti -Brasov-Tg Mures o linie cu regim Interjudetean , la un momentdat a trebuit sa achit la primaria din Tg Mures o taxa de tranzit in numele companiei la care lucrez , am mers la ghiseul taxe si impozite unde toate informatiile aflate pe avizier cu referire la taxe si impozite sunt scrise in limba si acum fiti atenti "Maghiara" pai ce sa inyeleg eu ca nu i-am suferit nici in armata am cerut informatii la angajatul Primariei care pe un ton apasat mi-a raspuns " nem tu dom romano " habar nu am cum se scrie corect dar nici nu ma intereseaza , normal ca dupa ce am inceput sa ridic tonul si am spus ca voi chema pressa , spunandule ca nu mi se pare normal ca un functionar public platit din banii statului Roman si implicit di bani mei sa nu stie savorbeasca limba Romana mi sa si completat formularul si misa eliberat chitanta aferenta taxei achitate catre primaria Tg Mures explicandui functionarului ca datorita mie si celorlalti Romani care platesc taxe el primeste remuneratia lunara . Cred ca nu va mai dura mult timp si va trebui sa schimbam ceva . In speranta ca nu am ofensat pe nimeni mai mult decat am fost eu ofensat de patanie .

  • Bianca - August 18, 2015, 8:46 pm
    Limba oficiala in Romania este limba romana.
    de aici ar trebui sa rezulte cateva chesti care nici macar nu trebuie supuse vreunei discutii sau aprobari.

    --nu poti fi cetatean roman daca nu cunosti si nu vorbesti limba romana la un nivel avansat si nu cunosti istoria romaniei ( vezi conditiile de acordare a cetateniei germane,italiene,franceze etc)

    --Limba in institutiile publice inclusiv cele de deservire a populatiei ,este limba romana ...pe tot teritoriul Romaniei.

    --limba romana este limba obligatorie in cadrul relatiilor interumane si interetnice cu exceptia cazurilor liberconsimtite de ambele parti.






    In ce ma priveste pe mine ,personal ...notiunea de minoritate etnica este o aberatie.Pe teritoriul Romaniei(in cazul nostru, dar poate fi oricare alta) nu ar trebui sa existe decat romani ...si alte nationalitati. Orice persoana de alta etnie decat romana care locuieste sau traieste pe teritoriul Romaniei se considera automat ca a ales sa cunoasca si sa respecte legile acestei tari. Nu ma intereseaza ca sun 200.000 sau 3 mil ....nu conteaza numarul etnicilor ci doar legea romaneasca valabila in Romania...lege care ar trebui sa favorizeze si sa protejeze prioritar romanii.

    Se vor gasii unii care sa invoce incalcare drepturilor si libertatilor....si ma doare in fund de parerea lor. Orice drepturi si libertati ,ale oricui,se termina acolo unde incep drepturile si libertatile mele. Nici o etnie sau '' minoritate'' nu poate avea in Romania drepturi sau libartati mai multe decat un roman...sau mai bine zis, in Romania, singurele drepturi si libertati valabile sunt cele ale romanilor.



  • Kostagh - August 18, 2015, 9:08 pm
    Asa ne trebuie. Daca stam ca prostii cu mainile in san, maine-poimane astia interzic romana. Dar ca idee, nu e o chestie noua. Prin anii 80, faceam dese delegatii in chiar inima Transilvaniei, la Cluj-Napoca. Eu sunt bucurestean. Desigur, nu cunosc o boaba ungureste. Am fost, volens-nolens obligat sa invat sa cer paine in ungureste. Nu stiu cum se facea dar vanzatoarele de la toate centrele de paine din zona fabricii unde eram in delegatie sau a hotelului unde eram cazati, ne intampinau cu Nem tudom romanok! pe mine si colegii mei. Asa ca a trebuit, prin amabilitatea unor colegi de la fabrica respectiva, sa invatam a cere paine si a multumi in ungureste. Imi pare rau, dar nu in felul asta veti invata sa convietuiti cu majoritarii. Si la urma urmei, daca ne suparam, mai agatam odata opinca in varful parlamentului unguresc de la Budapesta, ca in 1919. Opinia mea e ca aceasta e o dovada de primitivism si tupeu. Targu Mures e in Romania, iar limba oficiala e TOT romana.



  • dima - August 18, 2015, 9:30 pm
    sunt fde acord



  • Cezar - August 19, 2015, 1:21 am
    grava situația de acolo, ar trebui sa desființam scolile in limba maghiara

  • Nick Arden - August 19, 2015, 2:33 am
    Eu sunt un domn de 85 de ani, cetatean American, cu resedinta in Los Angeles, Calfornia. M-am nascut in Sfantu-Gheorge (Szepsi Szent Gyorgy). Am trait putin timp in Sfantu. Dar Ungureste n-am uitat.
    Bilet se numeste "jegy". Va rog un bilet creed ca oricine trebuie sa stie: "Kerek szepen, jegget..." Ca sa cer un bilet de autobuz trebuie sa se priceapa orisicine.
    Cine nu vrea sa invete Ungureste, sa faca ca femeia de mai sus. Si eu cred ca e bine asa: cei din Regiunea fosta Autonoma Maghiara sa vorbeaca NUMAI UNGURESTE. In felul acesta isi pot afirma autonomia care li se amana mereu.
    Cine are treaba in Targu Mures, trebuie sa aibe o cartulie mica de conversatie Romano-Maghiara. Normal.

  • Manasa Bianca - August 19, 2015, 4:56 am
    Sunt de acord cu d-na!
    De ce numai ungurii apar constant cu limba lor pe tvr-uri ca doar avem în tara și chinezi și englezi și țigani și aromâni și alții!
    Hai sa avem emisii și emisiuni în toate limbile celor care trăiesc pe teritoriul României!
    Hai să schimbam numele tarii în Babilonia:)) Cine știe...poate apare și pacea pe pământ!0:)
    PS:total și-așa tara e vândută cam 1/3 la străini:/...''ce să ne mai punem la puțin!''(..pădurile noaste tot ''pleacă''la alții..:(

  • anton - August 19, 2015, 9:47 am
    Politicienii noștri sunt duși de nas de unguri. Chiar dacă nu au intrat la guvernare au fost întrebați , iar părerea lor a contat; au primit funcții importante , etc. Alor noștri le este FRICĂ de ei. Iar Iohannis nu a arătat nimic până acum.

  • Covrig Titi - August 19, 2015, 2:29 pm
    Sunt de acord cu D-na profesoara si cer si eu sa se introduca in Constitutia Romaniei acest articol pe care la propus D-na profesoara.Suntem singura tara din lume unde nu este respectata constitutia tari iar oameni legi nu fac nimic in acest sens.Rusine clasei politice din Ramania si nu numai .

  • Cristian - August 19, 2015, 2:30 pm
    Fiind urmasi ai hunilor,un popor migratorsi insetat de sange,s-au aciuiat acum aproape un mileniu pe vechiul teritoriu,al Dacilor cei luminosi,tot de atunci au inceput si crimele impotriva celor drepti ce le-au permis sa se stabileasca pe pamanturile lor!In loc sa vina smeriti sa cea indurare pt GENOCIDUL comis impotriva acestui popor,tot ei sustin sus si tare ca sunt discriminati!Cred ca o sa vina din nou timpul ca, NOI,urmasii celor drepti si luminosi,cum erau denumiti Geto-Dacii in antichitate sa punem piciorul in prag si sa spunem:ATAT....AJUNGE....DESTUL!!!!!De vreti sa fiti HUNI,fiti in patria voastra HUNgaria,aici este patria DACILOR!!!!!!

  • Cristina Arsenie - August 19, 2015, 2:53 pm
    Si eu am pățit ceva asemanator in Tg Mureș, intr-o excursie de practica cu scoala de arhitectura Ion Mincu. Trebuia sa intru in mai multe magazine sa iau de mâncare, ca sa gasesc o vânzătoare sa vorbească românește. Vorbeau ungurește si intr-un mod agresiv refuzau sa înțeleagă, sa răspundă si sa servească daca nu o făceai in ungurește. Am fost șocată cum e posibil pe teritoriul României sa pățești asa ceva! Sa nu poti sa cumperi daca nu vorbesti o alta limba!!!! Si nu am pățit asta intr-un singur magazin. Cred ca era anul 2004.

  • Rizea Viorel - August 19, 2015, 11:12 pm
    Nu mai suport cuvantul maghiar si tigan. Sunt un cetatean roman si cu drept european nu inteleg de ce in tara mea Romania sunt obligat in anumite zone sa vorbesc alta limba Sunt in Romania nu in ungaria cer retragerea derptului de a se vorbi alta limba dect cea nationala in tara mea si subliniez ROMANIA.

  • Mihai Lazar - August 20, 2015, 8:36 am
    Vina apartine in totalitate autoritatilor romanane,care tolereaza de 25 de ani excesele minoritatilor maghiare si tiganesti. In ce tara din U.E. esti obligat, ca majoritar si bastinas de mii de ani, sa inveti limba minoritarului? In Germania, te adresezi in maghiara autoritatilor? In Franta, Italia, Spania, etc in toate tarile europene se cere acelasi lucru? Stam slugi la portile UE, acceptam un Orban, sa faca dizertatii in tara noastra, ca asa vrea Basescu sau Ponta, alegem un neamt presedinte, ca romani nu mai avem, si NE TOT MIRAM ca am ajuns sclavi in propria noastra tara !Sa ne fie rusine, noua ca Romani ca acceptam asa ceva ! Vai de noi !!!!!


  • constantin ailinca - August 20, 2015, 8:46 am
    Chiar asa.....pai cand ceri cetatenia unei tari, nu e obligatorie cunoasterea limbii respectivei tari?
    Domnilor din padurea "ador mita"...........faceti naibii ceva!in afara de somnul vesnic ce-l practicati prin scaunele parlamentului!

  • Andreea - August 20, 2015, 10:58 am
    Daca nu le place limba roamana, sunt liberi sa PLECE! Nu sunt ei stapani pe tara noastra, sunt in Romania, nu in Ungaria. Asemenea oameni ar trebui dati afara din tara, mi se pare ca incalca orice regula de bun-simt! Ne-am saturat cu totii de asemenea oameni de nimic!

  • Butuceanu Emilian - August 20, 2015, 10:29 pm
    Da, ma umple de manie crancena aceasta intamplare la care ati fost parte. Dar stiti ce imi pare cel mai izbitor? Multyi dintre ROMANII ardeleni, nu vad nimic in asta. Sa ne gandim numai la curentul tot mai mare si mai prezent al ,,conationalilor" dvs., care proclama necesitatea ruperii Ardealului de Romania, ca dusmanii adevarati ai ardelenilor, suntem noi romanii din Regat! Ba mai mult sustin ca pe timpul stapanirii unguresti, romanii din Ardeal o duceau mai bine decat sub regimul asupritor-nu-i asa, al nostru al Regatului.Culmea este ca orasul Cluj se pare ca este chiar inima acestei miscari. Sa ne aducem aminte de demonstratiile de prin iarna din Cluj prin care se cerea ( de catre romani!), autonomia Ardealului. Ba chiar exista si un drapel ,,ardelenesc" (care e de fapt o batjocura la Tricolor). Si NIMENI nu am auzit sa ia pozitie de prin Ardeal sau Napoca fata de asemnea idei si manifestari. Eu cred ca voi ardelenii veti destrama Tara. Asta va e voia, trist, dar adevarat. Se pare ca va vreti si grofii (nu doar tara...)inapoi. S-auzim de bine!

  • pop dumitru - August 21, 2015, 10:53 am
    Stimata d-na, folosind cuvăntul 'țigan' in asociere cu 'alte cuvinte depreciative' dați dovada de acelaşi rasism ca şi doamna pe care ați abordat-o pt. bilet

  • sssory - August 21, 2015, 1:09 pm
    Limba oficiala a Romaniei Este limba romana, din pacate ungurii sunt Mai patrioti din fire Si uita lucrul asta, insa cred ca nu trebuie Sa judecam dupa acest incident, am calatorit in alte regiuni "maghiare" Si oamenii au fost chiar serviabili, nu au facut abuz de nationalitate.Probabil noi vedem lucrurile altfel de peste CARPATI acolo se inteleg asa cum sunt.Nu sunt de acord cu limba maghiara ca limba a Ardealului Dar Sa nu uitam ca Si tiganii vorbesc in graiul lor strabun, Si au acaparat Mai mult din Tara asta decat au facut-o ungurii!!!

  • manolescu - August 22, 2015, 11:39 am
    Sunt de acord cu tot ce a spus doamna

  • Piedone - August 26, 2015, 10:04 am
    Articol de toata rusinea, semnat "anonim". Probabil scris la comanda, sa mai agite putin spiritele in scop electoral. Rusinica!!!


  • Carmen - August 31, 2015, 6:17 am
    Revoltător,trebuie luată atitudine...




  • Carmen - August 31, 2015, 6:18 am
    Revoltător!



  • Alex - September 23, 2015, 8:52 pm
    Nu le convine in Romania, sunt liberi sa plece. Vor respect, sa respecte!

  • Alex - September 24, 2015, 9:29 pm
    Am citit tot articolul si nu am inteles o chestie: pana la urma, ce cauta in Targu-Mures daca nu stia sa vorbeasca ungureste?

  • MUNTEAN CATALIN - October 13, 2015, 8:30 pm
    In tara mea,sa ma intrebe un ungur,ca ce caut in respectivul oras daca nu stiu sa vorbesc maghiara!?in vecii vecilor nu se va intampla asta...este strigator la cer.am ramas socat cand am citit.nu imi vine sa cred.

  • Gogiu Vasile - November 10, 2015, 9:22 pm
    Pe acesti unguri/romani din autobuzul 44 i-asi trimite in Ungaria de urgenta si sa vorbeasca acolo aceasta limba, apoi pe toti ar trebuii sa-i trimitem la locul lor de origine de unde au emigrat in Europa, respectiv Mongolia-Asia sa ne lase dracu in pace su tiganii nostri si cu saracia noastra. li s-au permis prea multe pentru ca prostii de parlamentari de dragul voturilor au tradat tara. Eu traiesc in Anglia de peste 15 ani, dar am vazut vreo tara sa bata campii cu introducerea unei alte limbi in circuitul social, in institutii etc. fiecare vorbeste in casa lui ce limba vrea dar nu ridici pretentii in mijloacele transport in comun sau in institutiile statului sa vorbesc limba unei tari vecine a unei tari venetice in europa.
  • arh. C-tin Caraene - November 26, 2015, 2:31 pm
    In urma cum multi ani pe vremea regimului comunist mi s-a intamplat un episod asemanator in SF.GHEORGHE. M-a salvat insa ,la vremea aceea "biorocratia comunista"!
    Am intrat intr-un magazin de paine sa cumpar o paine[eram in tranzit].La cererea mea mi s-a raspuns ungureste ca "nu stiu lb romana" si nu odata ,ci de mai multe ori,fireste la insistenta cererii mele,
    Vazand ca nu am sanse ...i-am cerut apasat"CONDICA DE SUGESTII SI RECLAMATII " care trona pe perete!
    Brusc ,vanzatoarea si-a amintit ca stie romaneste si m-a intrebat pe un ton mieros: CE DORESTE DOMNUL?
    Am luat painea si am plecat fara ai mai scrie ceva la condica!
    Surprinzator in urma cu cativa ani trecand prin acelasi oras Sf. Gheroge intrand prin magazine vanzatoarele care erau la patron sau erau patroane ,ma luau de la usa "stiind " romaneste persfect.
    INTERESUL LOR ERA SA VANDA SA FACA PROFIT NU POLITICA .
    "INTERESUL POARTA FESUL" , este o vb din popor.
  • pandele - April 20, 2016, 4:14 pm
    provocare de doi lei a unui securist reshapat, cu pensie mare....

  • George - September 9, 2016, 2:44 pm
    Din cauza ticalosilor care conduc Romania, lasilor si hotilor se întampla aceste nelegiuiri.Unde nu este lege este anarhie,aici suntem.



  • Lbs POP GEORGETA - September 9, 2016, 7:28 pm
    Sunt intru totul de acord cu comentariile facute. Am avut si eu un episod asemanator in Tg , Mures , mergand spre manastirile din Moldova, tot in comunism. Au refuzat sa.mi vanda piersici .Culmea ca la fel ca d.l , am cerut condica de reclamatii, si imediat am fost servita. Le era frica de Ceausescu.Acum, au numai drepturi .

  • Cristea Anton - September 14, 2016, 8:48 am
    Eu am mers in gheorghieni la un restaurant si am comandat ceva de mancare,iar ospatarul mi-a mimat ca nu stie Romaneste,amj mers la seful de sala si m-a poftit sa iau loc la masa,unde am stat circa 30 de minute fara ca cineva sa ma bage in seama,apoi am plecat.Am mers la toate Hotelurile din oras si nu am gasit o camera ! Am fost si in Miercurea Ciuc aici am fost bruscat de un ospatar pentru ca i-am cerut in Romana sa comand ceva de mancare ! In nici-o tara strana de pe Glob nu poti sa patesti ce ti se intampla in localitatile di Romania cu preponderenta etnie Maghiara ! Ce fac politicienii nostri ! Va mai aduceti aminte cand premierul Ungariei le solicita etnicilor maghiari din Romania sa-l voteze pe Basescu,sau sa nu se prezinte la Referendum ! Ei tocmai de aceea se poarta ungurii cu Romanii asa !


  • anca - September 26, 2016, 8:44 pm
    impreuna cu tiganii,care tot din ASIA se trag ,sa se ia de mana si sa se duca de unde au venit.de unde s-au tras din maimuta!!!! Nu avem nevoie de ei in Europa !!! Si acum mai vin si arabi!!! Vai de biata batrana EUROPA !!!!!

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval