Univers cultural

FESTIVALUL NATIONAL DE CREATIE
SI INTERPRETARE "ANA BLANDIANA�

Edit�a din acest an, a III-a, a Festivalului National
de creatie si Interpretare "Ana Blandiana�, a avut ca
tema "POETICA ARBORELUI EXISTENTIAL in operele
poetelor Ana Blandiana si Magda Isanos�. Au
participat 1.200 de concurenti din 35 de judete din
Romania si un concurent din Spania.
Au fost acordate 120 de premii la cele patru sectiuni :
Creatie literara, Critica/ Analiza literara, Recitare si
Interpretare folk.
In cadrul festivalului a fost inscris si Simpozionul
National cu tema: METAFORA ARBORELUI IN
LITERATURA ROMANA SI UNIVERSALA.
Invitatii de onoare ai festivalului au fost Ana
Blandiana, Romulus Rusan si Nicolae Baciut.
Lucrarile premiate au fost publicate in trei volume,
"Dincoace de verde, dincolo de-albastru�, "Urma
radacinii� si "Poetica radacinii�, editii ingrijite de
initiatorii Festivalului, prof. dr. Gabriela Vasiliu si
Nicolae Baciut, volume aparute la editura Nico si
incluse in premiile acordate, premii care au constat
si in volumele Magda Isanos, "Vis vegetal�, antologie
si postfata de Nicolae Baciut, si volumul Nicolae Baciut,
"Poeme verzi pe pereti�. (N.B.)

DINCOACE DE VERDE, DINCOLO DE-ALBASTRU

Generos in intentia sa,
Festivalul National de Creatie si
Interpretare "Ana Blandiana� a
oferit oportunitatea antrenarii,
intr-un orizont creativ extins, a
tuturor categoriilor de varsta, de
la gimnazistii dintai la viitorii
bacalaureati.
"Dincolo de verde, dincoace
de-albastru� e nevoia de localizare,
de definire, de optiune, de a
ocupa un loc in lume, devenita,
in multe cazuri, responsabilitate...
precoce, daca vreti.
Numitorul comun, un set tematic
divers, circumscris unor
metafore care se regasesc in
universul poetic al unor autoare
de autoritate literara indiscutabila:
Magda Isanos si Ana
Blandiana. Chiar daca formulele
difera � poezie, proza, eseu �,
rostirile creatoare ale tinerilor
invatacei sunt dovada incontestabila a unei noi sensibilitati,
contaminata mai mult sau mai putin
de presiunile tehnicii informatice,
ori de ofertele de cunoastere
care sfideaza toate granitele
comunicationale. Gandirea celor care nu se irosesc
in rataciri labirintice are consistenta,
are directie, are proiectii.
Universul imaginar, chiar daca
si-a modificat din parametri, ramane
in esenta sa orientat spre fiinta, spre
trebuintele ei cotidiene, spre aspiratiile
necesare, firesti.
Temele Concursului n-au fost...
confortabile, solicitand antrenarea
de energii nebanuite, pentru a fi
scoase in lumina vise, sperante,
nostalgii.
S-a facut in aceste pagini parada
de idei, de limpezime a viziunilor
poetice, demonstratii de stapanire
a limbajului, a conceptelor estetice.
Sigur lucru: in aceasta generatie
sunt multi tineri de nadejde,
talentati, avizi de cultura, bucurosi
sa dea verdelui ce-i al verdelui,
ramanand cu albastrul fara de
sfarsit in ochi si inimi. (N.B.)

"DACA NU ACUM, ATUNCI CAND?�

Ana Blandiana pe intelesul copiilor � o provocare
care capata anvergura, daca luam in calcul cele trei
editii ale Festivalului National de Creatie si
Interpretare "Ana Blandiana�, care au reunit intr-un
colocviu virtual elevi din toata patria limbii
romane, de la Chisinau la Madrid.
Imbucurator nu e doar
ca Ana Blandiana e
citita si inteleasa de cei
mai tineri, dar interpretarile
acestora pot sta
fata in fata cu interpretarile
academice,
ale unor versati critici
literari.
Sunt surprinzatoare
maturitatea gandirii,
dar si prospetimea ei,
sinceritatea rostirii,
ca si eleganta si concizia
exprimarii, limbajul
critic elevat, cu o stapanire
a conceptelor critice.
Toate acestea, intr-un fel de contrazicere a atator
etichetari cu care este discreditata tanara generatie,
acuzata de cele mai neasteptate vinovatii, cand, de
fapt, ea este victima unui sistem care o neglijeaza, o
subestimeaza si nu o trateaza in contextul dinamicii
mentalitatilor si a mijloacelor educationale, parca
depasite, inadecvate, nesincrone cu acest ritm
accelerat al tensiunilor dintre "a fi� si "a avea�.
Indraznet, pana la curaj, in continuturile sale,
Festivalul National de Creatie si Interpretare "Ana
Blandiana� reabiliteaza formalismul si rutina multor
concursuri literare circumscrise unei paradigme
a initierii.
Totodata, intr-o benefica intersectare, intr-o
comprimare pana la suprapunere a unor timpi ai poeziei,
lirica Anei Blandiana, intr-un exercitiu de simetrie a
lecturii tematice, a fost alaturata poeziei Magdei
Isanos, mult prea repede fiind nevoita sa lase in seama
altora "trebile� poeziei.
Castigul, si in acest caz, are numeroase conotatii,
intre care, cred, readucerea in actualitate a Magdei
Isanos este cu bataie lunga, pentru ca acesti tineri
"cautatori� de comori literare se vor imbogati pe viata
cu astfel de lecturi "la tinerete�, mentinand in
orizonturile lor de cunoastere si poezia Magdei Isanos.
E aceasta competitie literara, cum s-ar zice, o
investitie pe termen lung.
Pe de alta parte, eforturile organizatorilor, de a
materializa editorial rezultatele acestui concurs, sunt
mai mult decat stimabile, asta ca sa nu spun eroice, in
conditii de austeritate financiara, in care cheltuielile
personale, in cel mai strict inteles al termenului, iau
locul celor institutionale.
"Urma radacinii� nu e doar o metafora integratoare
pentru o stare de spirit, pentru nevoia de insusire a
unui abecedar "pentru minte, inima si literatura�, ci e
si o atitudine a unei generatii care nu accepta sa tot
fie pusa la zid sau impinsa spre tot felul de periferii
existentiale.
"Daca nu noi, atunci cine?�, par a spune toti cei
care aici, intre coperti de carte, mai striga: "daca nu
acum, atunci cand?�. (N.B.)

VIS VEGETAL

In adolescenta, am descoperit "Vis(ul) vegetal?� al Magdei Isanos. A
fost un fel de dragoste la prima vedere, potentata si de disparitia
prematura a poetei de unda de tragism a destinului ei poetic.
De aici si pana la a dori readucerea in
actualitate a operei poetice a Magdei
Isanos n-a fost decat un pas, intr-un
concurs fericit de imprejurari, legat de editia
a III-a a Festivalului National de Creatie si
Interpretare "Ana Blandiana�, Braila, iunie
2014, care si-a propus sa puna fata in fata
poezia Magdei Isanos cu cea a Anei
Blandiana.
Sufletul acestui Festival, prof. dr. Gabriela
Vasiliu, a imaginat cateva provocari. Astfel,
la sectiunea II. Critica/ Analiza literara:
Subsectiunea I: clasele V � VIII: scriitoarele
Ana Blandiana si Magda Isanos, temele
au fost: 1. Plopi si paltini; Din apa ieseau trupuri
albe de plopi; Candva arborii aveau ochi, de
Ana Blandiana, si 2. Caisul; Copilaria mea; Vis vegetal, de Magda Isanos.
De asemenea, la Subsectiunea a II-a: clasele IX � XII: scriitoarele Ana
Blandiana si Magda Isanos, temele propuse au fost: 1. Intre mine si el;
Umbrei mele i-e frica; Ciresi amari, de Ana Blandiana, si 2. Pomii cei tineri;
Doamne, n-am ispravit!, Radacina; de Magda Isanos.
Pentru interpretare, concurentii puteau alege cate o poezie din lirica
ambelor autoare.
La Sectiunea III. Recitare: concurentii puteau sa aleaga cate un text
din poezia celor doua scriitoare, Ana Blandiana si Magda Isanos.
La sectiunea IV. Interpretare folk: au putut fi alese doua piese muzicale:
1. prelucrare din lirica scriitoarei Ana Blandiana sau a scriitoarei Magda
Isanos; 2. prelucrare din creatia romaneasca de gen.
M-am gandit atunci ca premiile acordate la acest Festival ar fi bine sa
aiba si cate-un volum din lirica Magdei Isanos, autoare care nu are in
circulatie o carte accesibila celor mai tineri, mai putin cunoscatori ai
poeziei sale.
Intamplarea, pronie cereasca, a facut sa ne intalnim, gratie revistei
Vatra veche, cu Elisabeta Isanos, fiica Magdei Isanos.
Prin amabilitatea domniei sale, care ne-a acordat drept de editare pentru
premii la Festivalul National de Creatie si Interpretare "Ana Blandiana�,
a unei antologii din poezia Magdei Isanos, am purces la drum.
Am avut la baza volumul pus cu amabilitate la dispozitie ("Cu doua
cerinte din partea mea: 1. volumul de la TipoMoldova, donat de mine in
folosul elevilor, sa fie prezentat de Dvs. la Festivalul de la Braila; 2. sa
mentionati sursa de unde ati preluat textele�.) de Elisabeta Isanos "Pomii cei tineri�, poeme, editie, nota asupra editiei si postfata de
Elisabeta Isanos. Editura TipoMoldova, colectia Opera, Iasi, 2013.
Daca poemele sunt extrase din acest volum, selectia lor este una
atipica, nu are la baza criterii... stiintifice, ci subiective, titlurile fiind
extrase de pe internet, ca optiuni ale cititorilor, propuneri de "cele mai
frumoase poezii�.
Pentru mine, prezenta poeziei Magdei Isanos in spatiul virtual e semnul
interesului pentru poezia sa, e garantia actualitatii ei, dincolo de ceea
ce ofera astazi manualele din invatamantul romanesc. (N.B.)

MUGURI
TINERI

Intre multiplele beneficii ale unui
concurs de creatie pus sub semnul Anei
Blandiana este si pecetluirea unor
destine literare.
Ana Blandiana nu e doar un nume, un
brand, ci e si garantul unei iesiri in lume,
pe de o parte, precum si obligatia morala
fata de un astfel de gir, pe de alta parte.
Pentru ca aceasta carte reprezinta
pentru multi dintre tinerii poeti debutul
literar, cel putin in volum, daca nu chiar debutul absolut. E acesta un
reper care ii va urmari ca o aura de cometa pe cei care-si vor asuma
aceasta frumoasa si de folos zabava, ca sa invoc cronicarul, sora
geamana cu cititul: scrisul.
Sunt in aceasta antologie semne bune ale acestui an poetic si, daca
va fi urmata chemarea acestei clipe, cu certitudine, poetii de maine se
afla si printre cei care acum bat sa li se deschida largi portile literaturii,
pentru schimbarea lor la fata, pentru inaltarea lor.
Aceste seminte vor deveni rod, acest rod va ajunge sa incarce multora
arborele vietii inca din pomul copilariei.
E si aceasta o "Umilinta�, cum ar spune Ana Blandiana, dar aceste
izvoare nu pot fi impiedicate sa devina fluvii, fluviile sa devina mari si
marile oceane.
Iar eu pot doar spune, acum: "Vant bun din pupa!�.
Totodata, nu pot sa trec cu vederea truda jertfelnica, discreta, dar
tenace, a unui dascal de vocatie, inspirat, Gabriela Vasiliu, care a reusit
sa impuna in orizontul competitiilor scolare de creatie una dintre cele
mai frumoase izbanzi ale nevoii de a visa. (N.B.)

Lasă un comentariu