Ipostazele imposturii: cui ii ridicam statuie?
S„T„ ANDR„S JUSTIFICA, IN 1956, REPRIMAREA ARMATA A REVOLUTIEI UNGARE!

Distribuie pe:

"Niciodata nu i-am putut ierta pe colegii mei artisti care pentru o sclipire estetica si-au sacrificat propria mama� (S�t� Andr�s, Hunnia, nr. 4, decembrie 1995)

La Targu-Mures se prefigureaza un nou scandal: consilierii municipali ai UDMR cer
amplasarea unei statui a scriitorului S�t� Andr�s in plin centru al orasului, mai exact in
Piata Teatrului. Proiectul a fost initiat de Andrei Peti, viceprimar al municipiului si
presedinte al U.D.M.R. Targu-Mures.
S�t� Andr�s a fost si ramane un personaj controversat. Scriitor cu talent, a parcurs
toate fazele: de la proletcultism la literatura de calitate, de la comunismul internationalist
la anticomunismul ostentativ si nationalist, de la membru supleant al C.C. al P.C.R. la lider
marcant al UDMR si presedinte de onoare al Uniunii Mondiale a Maghiarilor.
Oportunismul sau caracteristic l-a determinat pe Andr�s S�t� sa faca gesturi politice
care l-au compromis grav, cum veti vedea in randurile de mai jos. Si ca sa ramanem in
domeniu, se pare ca tot oportunismul are un rol major si in realizarea proiectului de
amplasare a statuii lui S�t�. Ar fi vorba de un troc: schimbarea viceprimarului PNL al
municipiului cu un viceprimar PDL contra votarea proiectului de amplasare a statuii,
UDMR si PDL impreuna avand voturile necesare. Deocamdata, totul nu este decat "o
gasca in traista�, deoarece pentru amplasarea statuii mai este nevoie de un studiu de
arhitectura a zonei, iar acest studiu inca nu a fost facut�

Aniversarea, la 7 noiembrie 1956, a Marii
Revolutii din Octombrie, in tarile europene
ale lagarului socialist, a fost una pe cat
de dramatica, pe atat de penibila. Cu numai
o zi inainte, trupele sovietice intrasera in
Budapesta, pentru a inabusi Revolutia
ungara. In zilele acelei sangeroase
interventii, cand tancurile "fratilor de la
rasarit� striveau sub senile lupta pentru
libertate a ungurilor, in cotidianul El�re,
oficiosul in limba maghiara al Partidului
Muncitoresc Roman, aparea simbolic,
chiar la 7 noiembrie, editorialul "Bizalom�
(Incredere), semnat de scriitorul S�t�
Andr�s. Dupa o desantata apologie a
Marii Revolutii din Octombrie, a lui Lenin
si a Partidului Comunist al Uniunii
Sovietice, articolul justifica reprimarea
armata a revolutionarilor care luptau
pentru suveranitatea nationala a Ungariei
si impotriva sechestrarii poporului ungar
intr-un sistem politic strain si neviabil.

Incredere

"Intr-o scrisoare trimisa lui Alexandru cel
Mare, Parmenion il avertiza sa nu aiba
incredere in Filip, medicul sau preferat,
pentru ca Darius, imparatul persilor, l-a
cumparat pe acesta ca sa-l otraveasca.
Alexandru cel Mare a citit scrisoarea si, in
timp ce inghitea leacul pe care medicul
i-l pregatise, i-a intins-o lui Filip ca s-o
citeasca si el. In legatura cu aceasta mica
istorie, se spune ca, napadit de omeneasca
emotie, Jean-Jacques Rousseau a exclamat:
�Ce extraordinara marturisire de
credinta a fost inghitirea acelei doctorii!��
Increderea reprezinta marturisirea credintei.
Increderea neconditionata fata de cel
cu care ai incheiat un legamant, pentru a
porni pe drumuri necunoscute,
indepartate, periculoase. Incredere fata de
acela pe care l-ai primit in inima ta si care
te-a primit in inima lui. Exista, oare, putere
mai mare decat increderea? Imi pun aceasta
intrebare, acum, cand meditez asupra
invatamintelor istorice ale zilei de 7
Noiembrie, sarbatoarea noastra stelara.
Vorbesc despre invataminte, intrucat roadele
le cunoastem: traim, vibram in fiinta noastra,
amplificam, spre fericirea poporului nostru,
mesajul acestei zile. Traim aceasta mare zi,
deoarece proletariatul rus a repurtat
impotriva capitalismului o victorie fara
pereche pana astazi in istoria universala,
preschimband legitatea fizica a lantului
reactiunii. Marea Revolutie din Octombrie
a stimulat victoria revolutiei in China si
dorinta de libertate a tuturor popoarelor
lumii. Aceasta revolutie a facut sa
straluceasca pentru clasa noastra
muncitoare, ca si pentru muncitorii din toate
tarile lumii, speranta in victoria ei sigura.
As dori sa evoc, in gama sentimentelor
fiecarui luptator, puterea increderii ca pe cea
mai pretioasa invatatura. Deoarece revolutia
lui Lenin a fost un salt in necunoscut. Atunci
cand partidul lui Lenin a afirmat ca acum insa,
arma criticii trebuie
inlocuita cu critica
armelor ca o
garantie a victoriei
finale (s.n.), in marea
hotarare, in randul
multimilor, a stralucit
increderea fata de
Lenin. In bataliile
castigate sau
pierdute, in prima
salva de tun, sau in
momentele grele ale
interventiei straine,
a trait in inimile luptatorilor
acea credinta
ca adevarul
partidului este si
adevarul lor si invers:
adevarul lor este si
adevarul partidului.
Caci legatura de
nezdruncinat este
increderea.
Nemurirea lui Lenin si taria partidului sau se
pot rezuma probabil cel mai bine in cuvantul
incredere. Forta maselor fauritoare de istorie,
credinta si maturitatea lor au constat in
increderea comunista. Aceasta lege a
creatiei reprezinta forta eliberatoare a
capacitatii poporului. Cu aceasta credinta au
pornit la lupta comunistii din tara noastra si
cu aceasta vom duce la victorie dreptatea
poporului: socialismul�.

Andr�s S�t�, laureat
al Premiului de Stat

Articolul dovedeste ca, pentru a cunoaste
trecutul cuiva, nu este neaparat necesara
scotocirea dosarelor securitatii, ci doar consultarea
colectiilor ziarelor vremii. Este socant
faptul ca aceasta imunda scriere, al carui
manuscris dactilografiat s-a pastrat, a fost
comisa tocmai in acele zile teribile cand
Uniunea Scriitorilor din Ungaria facea un apel
disperat de incetare a masacrului, iar poetul
Juan Jimenes, laureat al Premiului Nobel
pentru Literatura, impreuna cu alti sapte
Laureati ai Premiului Nobel protestau
impotriva interventiei militare a sovieticilor.
Zeci de mii de persoane, cea mai mare parte
studenti, protestau la Paris, Roma, Haga,
Bonn, Berna, Copenhaga sau Oslo. Si mai
trebuie spus ca, in timp ce scriitorul S�t�
Andr�s justifica subtil in numele "victoriei
finale� folosirea "criticii armelor� impotriva
celor de acelasi sange cu el, au existat in
Romania numerosi maghiari cinstiti care au
fost solidari cu revolutionarii din Ungaria si
care, pentru curajul lor, au infundat puscariile.
Din lunga lista, dam doar cateva nume: poetul
si scriitorul G�za P�sk�ndi, universitarii dr.
Istv�n Dobai si dr. J�nos Dobri, studentii
Benedek Nagy, Gy�rgy Koczka, K�lm�n
Kelemen, Gyula D�vid, Lajos Vastag, Ir�n
P�terffy. Toti au facut ani grei de temnita.
Au fost condamnati si preoti: 12 evanghelici,
6 unitarieni si 11 de la Institutul Teologic
protestant din Cluj. S-au pronuntat insa si
13 condamnari la moarte in procesele
grupurilor Szoboszlay si Valea lui Mihai.
A fost condamnat la moarte si romanul
Teodor Marginean, locotenent major in
Regimentul de Tancuri de la Prundul Bargaului,
pentru ca a pornit cu unitatea sa sa-i elibereze
din penitenciarul din Gherla pe cei care
fusesera arestati. Multi romani, indeosebi
studenti, au fost condamnati la inchisoare
pentru curajul de a fi simpatizat cu revolutionarii
unguri din �56. Lui Aurel Baghiu si
Caius Mutiu li s-au
confiscat tineretea si
viitorul pentru "vina�
de a fi organizat adunarile
studentilor din
Timisoara, iar la
Bucuresti, studentii
Paul Goma si Alexandru
Ivasiuc - viitori mari
scriitori - au avut
aceeasi soarta pentru
curajul de a nu fi fost
de acord cu baia de
sange din Ungaria.
Colegul lor Stefan
Negrea nu a rezistat
torturilor la care a fost
supus in inchisoare si
s-a sinucis.
In ceea ce il priveste
pe S�t� Andr�s, el a
"evoluat� in cariera
sa politica, devenind
membru supleant al
C.C. al P.M.R. si membru al Marii Adunari
Nationale, iar in 1969 (la congresul al X-lea)
membru supleant al C.C. al P.C.R.
Dupa 1980, S�t� cunoaste o eclipsa politica,
dar a continuat sa ramana redactor-sef al publicatiei
culturale maghiare �j �let ("Viata
noua�), editata de Consiliul Culturii si Educatiei
Socialiste a judetului Mures, si beneficiar, in
continuare, al tuturor avantajelor rezervate
nomenclaturii comuniste.
Dupa 1990 devine virulent... anticomunist
si nationalist, lider de seama al U.D.M.R.,
si, in consecinta, este reciclat in "cel mai
reprezentativ carturar al maghiarimii
transilvane�. Drept care, la un moment dat,
ajunge chiar presedinte de onoare al
Uniunii Mondiale a Ungurilor de la
Budapesta. In aceasta calitate, in 1996,
cand se implineau patru decenii de la
izbucnirea Revolutiei ungare, declara (nu
se stie daca din cinism sau inconstienta)
ca "este necesara depistarea si strangerea
intr-o culegere a tuturor documentelor
aparute in Ungaria, Transilvania si
Subcarpatia ucraineana privind tragedia
din 1956 si publicarea lor!�.
Prin scrierea acestor randuri, mi-am
propus sa fac chiar acest lucru... Cu atat
mai mult, cu cat toate bazele de date de
pe Internet, care se refera la activitatile
oamenilor de cultura maghiari din
Transilvania, ca si cele referitoare la
Revolutia ungara din 1956, "filtreaza�, cu
deosebita grija, orice informatie referitoare
la acest articol odios si autorul sau. Nici
nu este de mirare: pentru Ungaria de dupa
1990, indiferent ce partid politic s-ar afla la
putere, Revolutia din �56 reprezinta simbolul
mandriei nationale de a fi incercat
imposibilul. A face public faptul ca
scriitorul comunist S�t� Andr�s a girat sangeroasa
represiune sovietica il descalifica
pe "carturarul maghiarimii transilvane� si
toate structurile politice sau culturale care
il propulsasera.
Recitind editorialul sau din cotidianul
El�re, text scris cu evidenta jubilatie
estetica de fostul laureat al Premiului de
Stat, oricine isi poate da seama ca nu
talentul sau cultura ii lipseau, dimpotriva,
a avut din ambele cu carul, ci doar
caracterul si capacitatea de a se rusina.

(Fragment din cartea in manuscris
"Ungaria 1956:
o revolutie neterminata�)

P.S. E greu de inteles cum, in 1995, S�t�
Andr�s, "cel mai reprezentativ carturar
al maghiarimii transilvane�, putea sa
declare : "Niciodata nu i-am putut ierta
pe colegii mei artisti care, pentru o
sclipire estetica, si-au sacrificat propria
mama�, cand stia ca el insusi, in 1956,
justificase sacrificarea propriilor frati. Nu
doar de dragul vreunei "sclipiri estetice�,
ci cu mult talent si cultura, puse in slujba
propriului oportunism politic. La fel cum
au facut la vremea lor Albert Wass si
J�zsef Nyir�, doar ca aflati in solda altui
regim politic, dar la fel de criminal. Asa
ca, daca tot se va aproba ridicarea unei
statui a lui S�t� Andr�s la Targu-Mures,
propunem sa i se ridice una si la
Budapesta. Ar fi interesant de vazut cum
ar reactiona autoritatile ungare�

FORUMUL CIVIC AL ROMANILOR din JUDETELE COVASNA,
HARGHITA si MURES, senzor social si de atitudine civica
pentru apararea cauzei nationale, pentru respectul pentru
valorile cultural-istorice autentice, in intentia manifesta de
a pastra un spirit de concordie intre toate comunitatile
etnice traitoare in Transilvania, pentru promovarea valorilor
si aspiratiilor care ne unesc in contextul civilizatiei europene,

adreseaza

urmatoarea Nota de protest Consiliului Local al municipiului
Targu-Mures, precum si domnului primar dr. Dorin FLOREA.

1. Comunitatea romaneasca din cele trei judete, reprezentata
de asociatiile si fundatiile care actioneaza sub
cupola Forumului Civic, puse in slujba apararii cauzei
nationale, este indignata de trocul politic pus la cale intre
U.D.M.R. si o formatiune politica zis-romaneasca, ca, in
schimbul votului pentru postul de viceprimar al municipiului �
o functie efemera �, sa se voteze proiectul de hotarare
privind amplasarea statuii scriitorului comunist S�t� Andr�s,
un personaj politic controversat si implicat prin atitudini
publice antiromanesti dupa anul 1990.

2. Numele lui S�t� Andr�s este asociat cu acela de
doctrinar comunist si il plaseaza in directia de orientare a
comunismului internationalist de tip kominternist, al carui
inflacarat promotor a fost dupa instaurarea dictaturii
staliniste in Romania postbelica. A fost, totodata, demnitar
loial pana la rangul de deputat in prima si cea mai crunta,
cea mai antidemocratica perioada caracterizata prin
teroare, care a atentat la fiinta nationala si la filonul
traditional-romanesc de cultura.

3. Nu a luat nicio atitudine, dimpotriva, a banalizat si a luat
apararea celor care s-au facut vinovati de atrocitati impotriva
populatiei romanesti si evreiesti din Ardealul de Nord, in timpul
ocupatiei horthyste, iar dupa anul 1990, personalitatea lui a
devenit un port-drapel al antiromanismului promovat de o parte
insemnata a formatorilor de opinie aflati atunci in fruntea
maghiarimii, impiedicand, astfel, sansa unei reconcilieri
nationale si a unei constructii democratice pe taram
constitutional in Romania.

4. Partidele politice si consilierii, alesi prin votul intregii
comunitati targumuresene, si-au asumat responsabilitatea
reprezentarii corecte in acest for deliberativ in care sa
hotarasca asupra problemelor majore si de durata pentru
intreaga comunitate si nicidecum sa se lase atrasi de aspecte
facile si decorative, lipsite de profunzime si de realitatea
provocarilor care stau in fata autoritatilor societatii romanesti
si, implicit, ale municipiului.

5. Impanzirea spatiilor publice din Transilvania cu insemne
si statui care-i exclud pe romani, care mai mult jignesc si
reverbereaza vremuri vetuste cu intreg cortegiul de nenorociri
aduse din negura istoriei, dublate de manifestari publice cu
husari calari si uniforme care amintesc de fapte sangeroase,
toate sunt in masura sa jigneasca memoria insangerata a
martirilor. Toate aceste actiuni sunt indreptate impotriva
populatiei romanesti.

6. Afisarea, cu trufie nemeseasca, a statuilor, a unor pretinse
monumente ale celor care au singurul merit de a-i fi oprimat si
urat pe romani in existenta lor de la origini pe acest pamant
romanesc, cu tendinta de a-i exclude din istorie, cu
complicitatea unor oficiali romani, constituie o grava eroare,
o imitare a actului de autoritate, profund antidemocratic.

7. Punerea pe soclu a lui S�t� Andr�s este un nou fals,
adaugat la galeria unor controversate si sinistre personaje
care jignesc poporul roman la el acasa. Tot ceea ce a
intreprins in timpul vietii, conturat ca un exponent al
comunismului neokominternist, este o dovada a convingerilor
sale. Cei care il promoveaza in posteritate se fac ca
uita adevarul si prezinta o biografie selectiva, albita si
reciclata artificial.

8. Un om de cultura, un scriitor, poate fi o personalitate
demna de respect pentru posteritate, atunci cand da
dovada de sentimente exprimate militant, pentru respectul
fiintei umane, pentru armonie interetnica, pentru intelegerea
diversitatii culturale. S�t� Andras a facut tocmai contrariul,
pentru ca si-a mobilizat energia si popularitatea in randul
maghiarilor pentru separatism scolar si etnic, constant si
cu intransigenta dand frau liber antiromanismului.

9. Reamintim domnului primar greseala pe care au mai
facut-o consilierii sai, cu aproape 10 ani in urma, cand, din
calcule politice meschine, au dat un vot al tradarii in disputa
strazilor Kossuth vs. Calarasi, folosind energiile si banii
contribuabililor pentru sustinerea unei hotarari nedrepte in
justitie, in locul unui demers pentru o cauza nobila.
Daca istoria se repeta, acum, in cunostinta de cauza,
inseamna ca abdicarea de la responsabilitati si adevar
devine o constanta deliberata.

Biroul de presa al FCRHCM

Lasă un comentariu