In cresterea preturilor la combustibil„ Si unii si altii au invocat (demagogic si populist) necesitatea constructiei de drumuri modernizate!

In asa-zisul "razboi al accizei�, cine are dreptate, Traian Basescu
sau Victor Ponta? Gasirea adevarului si dreptatii e o sarcina adesea
imposibila, deoarece lucrurile omenesti sunt relative, iar politica e inca
si mai putin exacta decat promite sa fie. Majoritatea comentatorilor
considera insa ca atacul lui Traian Basescu impotriva accizei si a
Guvernului Ponta este mai mult demagogic si populist decat manat de
grija pentru scumpiri si economie. Altii sustin ca Traian Basescu a
lansat razboiul accizei pentru a avea o platforma de atac impotriva
Guvernului, dar si o trambulina pentru noul partid prezidential care
trebuia sa se arate un aparator al portofelului romanilor.
Realitatea este, insa � spun unii analisti economici � ca principala
cauza a cresterii preturilor la pompa a fost trecerea in 2009 la TVA de
24%. Suplimentarea cu 5 puncte procentuale a acestei taxe a plasat
Romania intre tarile cu cel mai inalt nivel de TVA din UE, fiind depasita
doar de Ungaria (27%), Danemarca si Suedia (25%). Concluzia acestora?
Acciza, alta componenta a pretului, a fost negociata cu autoritatile
comunitare asa incat suplimentarea de la 1 aprilie este o lingurita in
comparatie cu polonicul servit de fostul Guvern Boc.
O alta precizare: de ce atacul lui Traian Basescu este demagogic si
populist? Sa ne reamintim de introducerea rovinetei de catre acelasi
Traian Basescu cand era ministrul Transporturilor. Motivatia era aceeasi
ca si pentru cresterea accizei, adica bani pentru modernizarea si
constructia de drumuri. Deci, ce era valabil atunci este si acum. S-a
schimbat doar decidentul.
Pe de alta parte, Guvernul Ponta, care adoptase pe vremea USL
principiul cresterii accizei tocmai pentru a aduce bani absolut necesari
la constructia de autostrazi si drumuri, acum este mult prea neclar cu
privire la destinatia sumelor obtinute din aceasta crestere de taxe.
Dincolo insa de speculatiile ce se pot face pe aceasta tema, de
interpretarea lucrurilor dupa cum ii convine unuia (Basescu) sau altuia
(Ponta), interesant este ca: vecinii unguri scot mai putini bani din
buzunar atunci cand fac plinul la masina. In ciuda TVA de 27%, cea mai
ridicata din Uniunea Europeana, preturile sunt mai mici decat in Romania
datorita marjei reduse de profit a benzinarilor.
Mol, principala companie din Ungaria, este de stat, iar marja de
profit in formarea preturilor este de doar 0,155 euro/litru. Spre
comparatie, benzinarii care activeaza in Romania sunt doar firme private
cu capital majoritar strain, iar marja de profit este de 0,291 euro/litru,
aproape dublu fata de companiile din Ungaria. Fara comentarii�

Lasă un comentariu