Impozitul pe constructii „ cine si cat trebuie sa plateasca de la 1 ianuarie 2014

NECLARITATI, desi viziunea fiscala a autoritatilor implica, printre altele,
cresterea veniturilor la buget, in anumite situatii, directia de actiune nu
este tocmai potrivita, iar aplicabilitatea practica a masurilor adoptate
este confuza in mediul de afaceri.
O situatie similara o intalnim si in cazul noului impozit pe constructii
(introdus prin OUG 102/2013 pentru modificarea si completarea Codului
Fiscal), cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2014.
Odata cu instituirea acestei noi obligatii de plata in randul
contribuabililor, autoritatile fiscale isi vor indeplini, probabil, unul dintre
obiectivele propuse (largirea bazei de impozitare astfel incat sa se
genereze bani suplimentari la bugetul de stat), insa modul de abordare a
noului impozit este usor neclar, daca facem o analiza amanuntita a noilor
modificari aduse Codului Fiscal. Totusi, speram ca, odata cu publicarea
Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor respective, anumite
aspecte vor fi elucidate.
Din analiza textului de lege referitor la noul impozit pe constructii,
observam ca sfera de impozitare este destul de larga, atat in ceea ce
priveste contribuabilii, cat si in ceea ce priveste constructiile ce vor
face subiectul impozitarii. Prin urmare, pentru o determinare cat mai corecta
a obligatiei de plata aferenta acestui nou impozit, este util de parcurs
urmatorul flux logic de etape:

� Identificarea contribuabilului obligat
la plata noului impozit

Obligatia platii impozitului pe constructii nu revine tuturor persoanelor,
ci, de principiu, cade in sarcina persoanelor juridice, asa cum sunt expres
detaliate in Codul Fiscal (cu anumite exceptii, cum ar fi institutii publice,
pentru care efectul aplicarii noului impozit ar fi fost nul, sau asociatiile,
fundatiile etc., care desfasoara activitati de interes general si nu o
activitate economica).
In cazul leasingului financiar, respectiv al celui operational, obligatia
platii impozitului pe constructii revine in sarcina utilizatorului, respectiv a
locatorului � in acest caz, legea nu mentioneaza expres ca impozitarea
ar fi doar la nivelul persoanelor juridice, lasand loc pentru interpretari.

� Stabilirea tipului de constructie subiect de impozit

Noul impozit se aplica asupra categoriilor de constructii prevazute in
grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a
mijloacelor fixe (aprobat de Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, cu modificarile
ulterioare). Din analiza acestor categorii se observa o paleta generoasa
de constructii, ceea ce denota o proportie mare de domenii ce vor fi
afectate, precum agricultura, energie, telecomunicatii etc.
Prin urmare, majoritatea contribuabililor ar trebui sa faca o analiza
interna asupra tipurilor de constructii pe care le detin, pentru a analiza in
ce masura sunt afectati de noul impozit.

� Stabilirea valorii constructiilor asupra careia se va
aplica cota aferenta impozitului pe constructii

Noile reglementari prevad o cota de 1,5% aplicata asupra valorii
constructiilor existente in patrimoniu la data de 31 decembrie a anului
anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare
constructiilor. Totusi, contribuabilii trebuie sa aiba in vedere ca
din aceasta valoare se exclud anumite categorii expres mentionate in
Codul Fiscal, iar in anumite situatii este necesara prezentarea
documentatiei care atesta comunicarea valorii catre proprietar.

Din reglementarile aferente bazei impozabile, sesizam urmatoarele:

a) dorinta autoritatilor de a acoperi golurile din buget intr-un termen
scurt, avand in vedere ca pentru stabilirea bazei impozabile impusa
pentru acest nou impozit se vor lua in considerare valorile constructiilor
la data de 31 decembrie 2013, neexistand, practic, un ragaz oferit
contribuabililor de a gestiona mai bine situatia patrimoniala, precum si
alegerea unei valori cu impact fiscal mai putin impovarator;

b) pe de alta parte, avand in vedere ca anul 2013 nu s-a incheiat, unii
contribuabili ar avea posibilitatea sa opteze pentru alternative de
diminuare a valorii inregistrate in soldul debitor (de exemplu, incetarea unor
contracte de leasing sau chiar vanzarea anumitor constructii), tocmai
pentru a diminua un impact fiscal negativ ( si nu numai) in anul 2014;

c) notiunea de "constructii existente in patrimoniu� nu este clar
definita si, pe cale de consecinta, ar putea fi interpretat ca include atat
constructiile pentru care contribuabilul are un drept de proprietate, cat
si cele pentru care exista alte drepturi, de exemplu drept de folosinta
(bineinteles, exceptand situatiile in care constructiile sunt supuse impozitelor
si taxelor locale pentru evitarea dublei impozitari ce ar avea un impact
negativ - fiscal si nu numai - la nivelul unei companii, avand in vedere
sumele semnificative inregistrate in contabilitate in aceste situatii).

� Stabilirea tratamentului fiscal
al cheltuielii privind impozitul pe constructii

Contribuabilii obligati la plata noului impozit beneficiaza de
deductibilitatea cheltuielii privind impozitul pe constructii la calculul
impozitului pe profit.

� Respectarea termenelor de plata si raportare

Contribuabilii trebuie sa se asigure ca vor calcula si declara noul
impozit pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza
impozitul, avand posibilitatea achitarii in doua transe egale (pana la
datele de 25 mai si 25 septembrie, inclusiv).
Declaratia de raportare nu a fost inca publicata (fiind asteptata in
perioada imediat urmatoare), astfel incat vom vedea cu ce aspecte
procedurale vor trebui sa se mai confrunte contribuabilii.
In concluzie, modalitatea de crestere a veniturilor la bugetul statului
ar trebui realizata in asa fel incat sistemul de taxare sa nu fie
ingreunat, ci mai degraba sa existe o simplificare, astfel incat
contribuabilul sa poata fi eliberat de o eventuala povara fiscala ori
de procedurile administrative.

(Preluat din revista Capital din 12 ianuarie ANA MARIA GRAURE - Tax Manager ACCACE)

Lasă un comentariu