UNIVERS CULTURAL

Eminesciana

130 de ani de la publicarea editiei princeps
a volumului "Poesii� de Mihai Eminescu! (II)

Volumul "Poesii� d e Mihai Eminescu a avut un
mare succes, scontat, de altfel, de Titu Maiorescu,
fiindca acesta scria inca din 6 decembrie 1883, surorii
sale, ca poeziile "sunt
cele mai stralucite din
cite s-au scris vreodata in
romineste si unele
chiar in alte limbi�.
Din tirajul de 1.000 de
exemplare s-au vandut
mai mult de jumatate,
in numai patru saptamani
("record pentru
Bucuresti�), multe din
alte exemplare ajungand,
trimise de Titu Maiorescu,
personalitatilor si "oamenilor subtiri� ai vremii. Spirit
practic, Titu Maiorescu s-a gandit imediat si la
urmatoarea editie, invitand printr-o scrisoare, din
februarie 1884, adresata lui Eminescu, ce era inca la
Ober-D�bling, sa se gandeasca "de pe acum�
l a "toate indreptarile ce le crezi de cuviinta�. Dar
Eminescu nu a mai avut energia necesara, si nici
luciditatea deplina ce implica un astfel de demers,
Titu Maiorescu asumandu-si toate cele necesare
derularii sale.
Pana la moartea lui Eminescu, criticul ii publica inca
doua editii, a II-a (sfarsitul verii anului 1885) si a III-a
(1888), neschimband nimic din organizarea volumului,
adaugand insa la editia a III-a poeziile: "La steaua�,
"De ce nu-mi vii� si "Kamadeva�.
Ultimii cinci ani din viata lui Eminescu se deruleaza
sub spectrul bolii, cu perioadele sale de remisie,
de fulguiri de luciditate, intre perioade lungi de
pierdere a reperelor, tocmai cele care i-au incununat
pana atunci moralitatea vietii: corectitudine, bun simt,
respect pentru cei din jur si respect de sine etc.
Ultimele versuri din "Scrisoarea a IV-a� sunt parca o
constientizare a starii sale: "Unde-s sirurile clare din
viata-mi sa le spun?/ Ah!Organele-s sfaramate si
maestru e nebun!�.
Fata de volumul sau de poezii, Eminescu continua
sa aiba atitudini nefiresti, care-i confirma, practic,
boala. Astfel, pe cand era subbibliotecar la Iasi,
trecand pe strada si ajuns "in dreptul magaziei lui
Scharge, care pe atunci tinea librarie...(..)..se opri la
vitrina si privi lung, dispretuitor, la niste carti, apoi
repede se furisa inlauntru, le lua si incepu a le rupe
furios...(...)..Una din carti nu i-o putura scoate din maini
si, iesind cu ea afara, urma a o sfasia in mii de bucatele,
c-o durere si niste gemete surde care-ti faceau mila de
neinchipuit. M-am plecat si am luat mai multe foi: erau
din volumul lui de versuri�
, povesteste State
Dragomir i n "Amintiri
despre Eminescu�, publicate
in "Mihai Eminescu,
Literatura�, Iasi, 1903.
Dupa moartea
l u i Eminescu, Ti t u
Maiorescu publica, incepand
din septembrie 1889
si pana in 1913, inca 8
editii din volumul "Poesii�
(deci, in total, 11 editii).
Intr-o scrisoare din 17/29 decembrie 1892, Titu
Maiorescu ii comunica "d-lui I.V.Soccec, librar-editor,
Bucuresti� despre soarta veniturile aduse de publicarea
editiilor de "Poesii�: "...astazi poeziile lui Eminescu
au devenit opera de predilectiune a tinerimei romane.
De venitul acestui volum, pe care fireste l-ati dat in
primirea lui Eminescu, s-a putut bucura poetul in cei
din urma ani ai vietii sale. De la incetarea lui din viata,
in iunie 1889, va spusesem ca tot venitul viitoarelor
editii ce se vor publica sub ingrijirea mea sa fie destinat
� in memoria marelui poet � la premierea acelor lucrari
literare scrise de studenti romani care � pe linga valoarea
lor � sa fie in oarecare legatura cu conceptiunile
caracteristice cuprinse in opera lui Eminescu�.
In lunile decembrie-ianuarie, ale iernii 2013-2014,
(in functie de interpretarea fiecaruia, nu?) se
implinesc 130 de ani de la aparitia editiei princeps, a
volumului de "Poesii� de Mihai Eminescu, eveniment
editorial exceptional, care l-a propulsat definitiv
p e Eminescu pe frontispiciul liricii nationale, dar si in
pleiada grupului foarte, foarte restrans si select, al
marilor lirici, din toate timpurile. Prin Eminescu, spiritul
romanesc a castigat dreptul de a intra in universalitate!
Este o data"rotunda� ce trebuie sa o consemnam cu
seriozitate si cu incredere, intru� amintirea celui care a
ridicat lirismul la cote inimaginabile de frumusete si
profunzime si care a fost antemergatorul nostru,
botezand cu vizionarism, inclusiv neamul romanesc!
Asadar, sarbatorim (vom sarbatori) 130 de ani
de cadere in sus a "Luceafarului�, cum spunea
academicianul Mihai Cimpoi!
RAZVAN DUCAN

Raft
Refractia la Baciut

Cu ajutorul lui Nicolae Baciut,
patrundem dincolo de oglinda.
Chiar daca scriitorul indrazneste,
manta de un narcisism elevat sa
se evidentieze printr-un dialog cu
sinele, remarcam si cel de-al
doilea nivel, jocul second, cum
i-ar spune Barbu. Dialogurile sale
creeaza personaje literare din
intervievati, creeaza o poveste, o
naratiune ce prinde contur pagina
cu pagina, indicand cititorului calea
de accedere spre o lume atent
realizata (si manipulata) de autor.*
Dincolo de oglinda se reveleaza
sufletul si spiritul, ingemanarea a
doua entitati care participa la
un eseu de mare rafinament
intelectual, jurnal de calatorie pri
vietile lor, dar ceea ce mi-a atras
atentia (recunosc, cui nu i-ar
atrage?) este faptul ca, din lectura
volumului recent aparut, personajul
principal este poetul, editorul,
realizatorul unei reviste de exceptie,
Vatra veche, la Targu-Mures.
Autorul isi recunoaste obsesiile si
de aceea si motiveaza ca a ales
dialogul literar. N-am incetat nicio
clipa dialogul cu confratii scriitori,
fie ca am pus intrebari, fie ca am
raspuns la intrebari, intrand astfel
in jocul interesului pentru acest gen,
care poate sa primeasca fara
retinere statutul de� gen literar.
Intr-adevar, volumul poate concura
alaturi de alte aparitii editoriale la
sustinerea acestui gen distinct de
literatura. Dar cartea de fata este
altceva. Si asupra acestui aspect ma
voi opri, subliniindu-i originalitatea.
Ioana Craciunescu, Horia Badescu,
George Ardeleanu, Adrian Alui
Gheorghe, Ion Moise, Iulian Filip,
Razvan Ducan, Romulus Fenes,
Cezarina Adamescu, Maria Vaida,
Darie Ducan, Veronica Balaj, Daniel
Corbu si Viorel Muresan realizeaza
sub bagheta lui Nicolae Baciut o
fresca a societatii noastre actuale,
cu retrospectiva istorica si viziuni
despre viitor, in Romania si
pretutindeni in lume. Cele doua
sectiuni principale ale cartii,
dialogurile initiate de autor si cele
realizate cu el, inclusiv propria
introspectie, adevarata trecere in
spatele oglinzii, conduc la concluzia
pe care am sustinut-o dintru inceput.
Cum spune Horia Badescu, cu totii
avem in biografia noastra asemenea
momente care ne modifica linia vietii,
intervievatorul scoate in evidenta un
fir trasat prin cuvinte in labirintul
Minotaurului. La capat este insa
insusi autorul, care se regaseste
prin ceilalti si se dezvaluie cu
sinceritatea datorata Adevarului.
"Nu exista un dialog in sanul
generatiei, ci o multime de monologuri.
Sa fie semnul maturizarii
generatiei? Sau al unui nou tip de
autism propriu societatii noastre, in
general?�, se intreaba Adrian Alui
Gheorghe, sustinand astfel demersul
narativ al autorului. Nu sunt
ocolite nici referirile la colegii de la
Echinox, N. Steinhardt, Romulus
Guga etc. Nicio metafora nu umbre
ste realitatea pe care scriitorul
o foloseste in acest volum pe
care-l recomand cititorilor pentru a
cunoaste framantarile lumii literatilor,
dar si literatilor pentru luare
aminte de felul cum se realizeaza o
cercetare a cugetului.
___
*Matei, 10,26
*"In spatele oglinzii�, Nicolae
Baciut, Editura Nico, 2013
JULIETA CARMEN PENDEFUNDA

Ferestre

PAMANT INTRU HRISTOS

Pamant de ceara,

pamant ne-nceput �

lespede de aur:

Hristos s-a nascut!

Pamant de acasa,

pamant de niciune �

lespede de aer.

Undele din unde.

Si pamant de sange,

pamant ingenuncheat �

lespede stele:

Hristos eliberat.

Pamant in piroane,

pamant crucificat �

lespede de roua:

Hristos inviat.

Pamant de cuvinte,

pamant instelat �

lespede de smirna:

Hristos s-a-naltat.

NICOLAE BACIUT

Concursul National de Creatie
literara "Ion Creanga�

Concursul de creatie literara "Ion Creanga�, organizat de Scoala
gimnaziala "Ion Creanga� Braila, in colaborare cu Inspectoratul Scolar
Judetean Braila, Biblioteca Judeteana "Panait Istrati� Braila si Muzeul
Brailei, se afla la editia a IX-a, reusind sa adune in jurul sau talente
literare incontestabile. La editia a VIII-a au intrat in concurs aproximativ
1500 de lucrari din aproape toate judetele tarii, sectoarele orasului
Bucuresti si din Republica Moldova.

Invitatul de onoare al editiei a-IX-a va fi scriitorul si publicistul Nicolae
Baciut din Tg.-Mures, membru al Uniunii Scriitorilor din Romania, in
calitate de presedinte al juriului.

La Concurs pot participa elevi din clasele II-XII, din tara si din strainatate,
la oricare dintre sectiuni. Lucrarile se vor expedia numai electronic, termen
de expediere 15.III.2014. Premierea va avea loc la Braila, in 11.IV.2014.
Concursul se desfasoara pe doua sectiuni: Creatie literara si
Interpretare critica.

La Creatie literara (cu fisa de inscriere), la ciclul primar, la Proza scurta,
tema: Povesti la gura sobei sau Dascalul (Invatatorul meu drag) (o
compunere libera de 1-2 pagini), la poezie, tema: Vers de cantec, vers de
joc (obligatoriu 3 poezii).

La ciclul gimnazial (V-VI), la Proza scurta, elaborarea unei compuneri
cu un titlu la alegere (1-2 pagini), avand ca tema copilaria, mama,
prietenia, timpul... putand fi inspirata si de urmatoarele fragmente din
opera lui Creanga: "Ce-i pasa copilului, cand mama si tata se gandesc la
neajunsurile vietii, la ce poate sa le aduca ziua de mane, sau ca-i framanta
alte ganduri pline de ingrijire....�; "Asa eram eu la varsta cea fericita, si asa
cred ca au fost toti copiii de cand ii lumea asta si pamantul, macar sa zica
cine ce-a zice...�. La Poezie, teme: Calatorii imaginare, Zborul, Prietenia,
Natura, Amintiri de neuitat, Copilaria (3 poezii, indiferent de tema aleasa).
La clasele VII-VIII, Proza scurta: Elaborarea unei compuneri cu un titlu
la alegere (1-2... pagini), avand ca tema Timpul, Calatorii imaginare, Zborul,
Prietenia, Amintiri de neuitat... alte teme; Poezie - teme propuse: Timpul,
Calatorii imaginare, Zborul, Prietenia, Natura, Amintiri de neuitat,
Copilaria, alte teme... (3 poezii, indiferent de tema aleasa).
Pentru sectiunea Creatii literare (clasele II-VIII), lucrarile vor fi
expediate electronic pe adresa e-mail: ioncreanga1889@yahoo.com pana
la data de 15.III.2014.

Lucrarile vor fi tehnoredactate cu font Times New Roman 12 la 1 1/2
randuri, obligatoriu cu diacritice (lucrarile fara diacritice vor fi eliminate
din concurs!!), iar in partea de sus a lucrarii (deasupra titlului) va fi scris
un motto ales de participant si clasa in care este participantul. De
asemenea, este important ca cele 3 poezii sa fie introduse in acelasi
document world, nu in 3 documente separate!

Acelasi motto va fi scris si in fisa de inscriere unde se vor mai mentiona
numele si prenumele elevului, clasa, scoala, localitatea, judetul, numele
profesorului indrumator si adresa de e-mail a profesorului, precum si un
numar de telefon pentru a putea fi contactati de catre organizatori. Lucrarea
si fisa de participare vor fi atasate in acelasi e-mail in 2 documente separate
La sectiunea Interpretare critica a unui text poetic contemporan (se
adreseaza elevilor din clasele VIII-XII, fara fisa de inscriere), concurentii
vor interpreta critic, intr-un eseu (fara restrictii legate de nr. de pagini),
unul dintre textele poetului contemporan Nicolae Baciut, scriitor
optzecist, membru USR, presedintele concursului "ION CREANGA� din
anul 2009. Textul poetic va fi selectat din volumul Poeme verzi pe pereti,
aparut in 2013 la Editura Nico. Lucrarile semnate in coltul din dreapta
sus cu toate datele de identificare (numele si prenumele elevului, clasa,
scoala, localitatea, judetul, numele profesorului indrumator si adresa de
e-mail a profesorului, precum si un numar de telefon), la care se va
adauga si poza inserata direct in lucrare, se vor trimite electronic pe
adresa de e-mail poeziile_lui_baciut@yahoo.com pana la data de 15 .III.
2014. Lucrarile participantilor vor fi publicate intr-o antologie care va fi
prezentata la festivitatea de premiere de catre poet si va fi trimisa
(electronic) tuturor participantilor.

Nu se percepe taxa de participare. Diplomele de participare vor fi
expediate electronic, iar diplomele elevilor care nu vor putea fi prezenti
la festivitatea de premiere vor fi trimise prin posta.
Persoana de contact pentru detalii: prof. initiator Angela Olaru, e-mail:
olaru_angi2006@yahoo.com/ioncreanga1889@yahoo.com; site concurs �Ion
Creanga�:http://creanga.webs.com; site scoala: http://scoalaioncreanga.scoli.edu.ro.
Concursul va fi postat si pe adresa cadrelor didactice: didactic.ro.
Coordonatori concurs: prof. Angela Olaru, prof.Mariana Simion, prof.
Carmen Vlad. (N.B.)

Lasă un comentariu