NOILE ISPRAVI ALE MINISTRULUI CULTURII SAU UN DEZASTRU NU VINE NICIODATA SINGUR!

Distribuie pe:

Dupa vizita la Cluj-Napoca, pigmentata cu tomate si binemeritate
huiduieli, declansata de perspectivele cianurizarii cadrilaterului
aurifer al tarii, ministrul liberal al Culturii, Daniel Barbu, pregateste un
nou dezastru, siderand si revoltand mapamondul cu o alta tampenie de
proportii, determinandu-ne sa ne intrebam caror calitati oculte ale
personajului se datoreaza ascensiunea sa politica, uluitor de rapida �
postdecembrista! �, si, mai ales, penetrarea lui in lumea buna a
savantilor de renume international. Cine este, de fapt, Daniel Barbu?
De pe internet aflam ca s-a nascut in 1957, a absolvit actualul Colegiul
National "Sfantul Sava� (Liceul "Balcescu�- din Capitala) si Facultatea
de Istorie a Artei a Universitatii Cluj-Napoca, ca, inainte de 1989, a fost
curator al Muzeului Satului din Bucuresti si al Muzeului National de
Istorie a Romaniei, apoi, pana in 1992 - cercetator al Institutului de
Studii Sud-Est Europene al Universitatii Bucuresti.
Dupa evenimentele din decembrie 1989, "a mers in Elvetia pentru
a urma cursurile doctorale ale Facultatii de Teologie - Universitatea
din Friburg. Este doctor in istorie si filosofie. Preda stiinte politice la
Universitatea din Bucuresti, din 1991. Intre 1990 - 1991 a fost director
al Editurii "Meridiane�. Apoi, profesor colaborator al Scolii de Inalte
Studii in Stiintele Sociale din Paris, al Universitatii "La Sapienza� din
Roma, al Universitatii Nationale "Kapodistrian� din Atena, al
Universitatii de Stat din Pittsburg, al Universitatii de Stat "Jackson�
din Statele Unite, si al multor alte institutii de invatamant. In 2000 a
primit Ordinul National "Steaua Romaniei� in grad de ofiter pentru
activitatea in invatamantul superior.
Printre volumele pe care le-a scris:
"Politica pentru barbari� (2005), "Republica
absenta�. "Politica si societate in
Romania postcomunista� (2004), "Bizant
contra Bizant. Explorari in cultura
politica romaneasca� (2001), "O arheologie
constitutionala romaneasca. Studii
si documente� (2000), "Sapte teme de
politica romaneasca� (1997) informeaza Mediafax.
Asadar, inca un caz de "branza buna
in burduf de caine�! Daca era vreun
prost analfabet, ca destui altii pe "sus�,
mai avea o scuza. Cum poate fi catalogat
un om cultivat si inteligent care face rau
cu buna stiinta poporului sau?
Se pare, totusi, ca, in anii postdecembri
sti in care actualul sef al
culturii romanesti si-a tocit coatele,
invatand carte pe rupte pentru a ne
reprezenta tara la cele mai inalte foruri
stiintifice, in pofida timpului sau extrem
de limitat pentru cele "lumesti�, IQ-ul
deosebit l-a ajutat sa adune o avere...
frumusica! "Potrivit declaratiei de avere
publicate pe site-ul Administratiei
Prezidentiale, datata 1 septembrie 2012,
Daniel Barbu detine mobila si pictura
europeana din secolele 16-19, precum
si alte obiecte de arta decorativa cu
valoarea estimata la circa 80.000 de
euro, dobandite prin mostenire sau
cumparare - informeaza Mediafax. De
asemenea, Daniel Barbu detine in
coproprietate un apartament de 124
metri patrati in Sectorul 1, achizitionat
in 2005, alte drepturi in coproprietate
asupra unui apartament de 72 metri
patrati in Sectorul 1, precum si un spatiu
comercial de 30 metri patrati in Sectorul
4 al Capitalei, mostenit in 2002. (...)� E
mult, e putin? In fond, e ditamai ministrul,
nu Becali! Si nici nu ne-ar interesa
amanuntele, daca... ultima lui gaselnita
nu ar viza distrugerea a patru institutii
culturale de traditie pentru a salva,
chipurile, Opera Nationala din Bucuresti.
Potrivit unui proiect de Hotarare de
Guvern, postat pe site-ul Ministerului
Culturii si Patrimoniului National, Teatrul
de Opereta "Ion Dacian�, Centrul
National al Dansului Bucuresti, Centrul
National de Arta "Tinerimea Romana�
si Teatrul de Opera si Balet "Oleg
Danovski� din Constanta vor fi desfiintate
si reorganizate in subordinea
Operei Nationale Bucuresti. Decizia
comasarii acestor institutii este justificata
de Ministerul Culturii "avand in
vedere angajamentele guvernamentale
referitoare la reducerea cheltuielilor
bugetare�. Conform proiectului de HG,
"Opera Nationala Bucuresti este o
institutie publica de spectacole si
concerte de importanta nationala,
subordonata Ministerului Culturii, finantata
din venituri proprii si subventii
acordate de la bugetul de stat, si isi
desfasoara activitatea in conformitate
cu legislatia specifica institutiilor de
spectacole. Opera poate functiona atat
ca institutie de repertoriu, de proiecte,
cat si ca institutie-gazda de spectacole,
producator si promotor de evenimente
si artisti in domeniile: opera, opereta,
musical, balet, dans contemporan,
muzica contemporana�. De asemenea,
potrivit proiectului de Hotarare, "Opera
se subroga in drepturile si obligatiile
Teatrului National de Opera si Balet
�Oleg Danovski� din Constanta cu
privire la imobilul in care acesta isi
desfasoara activitatea, aflat in domeniul
public al judetului Constanta, transmis
prin Hotararea nr. 263/2010 a Consiliului
Judetean Constanta din administrarea
Consiliului Judetean Constanta in administrarea
Ministerului Culturii si Patrimoniului
National, pentru Teatrul National de Opera
si Balet �Oleg Danovski��. In plus, potrivit
acestui proiect, Opera va prelua obiectivul
de investitii Teatrul National de Opereta �Ion
Dacian�, �Sala Omnia�, si va deveni
beneficiar al acestuia.
Revoltat, pe buna dreptate, in nume
propriu, dar si al altor interpreti romani din
diaspora, din Solingen (Germania), basul
Emil George Crasnaru ne-a trimis aceasta
scrisoare, spre publicare:
"Dragi prieteni,
Acesta este un Holocaust la adresa
culturii si viitorului cultural al romanilor.
Deja, de multi ani, se distruge sistematic
cultura clasica si moderna a Romaniei prin
persoane neadecvate si slugarnice puse
pe rolul de conducere si gropari la institutii
culturale romanesti cu traditie. Se poate
vedea la Teatrul din Constanta, astazi la
Opera din Bucuresti, si in multe altele, unde
nivelul artistic s-a degradat ingrijorator.
Singurele teatre care au un bun nivel artistic
- in functie de posibilitatile materiale au ramas cele din Timisoara si Cluj. Un
teatru se conduce, inainte de toate, cu
DRAGOSTE pentru cultura, pentru artisti, si
cu pretuire pentru public si STIINTA! Cu
aroganta, lipsa de cunoastere a valorilor
traditiilor si a artistilor, se poate doar
distruge! Si s-a distrus foarte mult!!!
Ne place sa ne mandrim cu trecutul
glorios al culturii si cu artistii de origine
romana care populeaza lumea artistica si
contribuie la bunul renume al natiei, dar
in Patrie li se taie toate posibilitatile de
dezvoltare, fiind nevoiti sa traiasca risipiti
in lume, unde sunt pretuiti si masurati cu
alte sisteme de valori!
Dar cel mai dezavantajat va fi marele
public, care va suferi din cauza unei
distrugeri sistematice a culturii si a iesirii
din cadrul culturii europene civilizate!
Felicitari, domnilor politicieni, care
stimulati o cultura de zarzavat!!!
Nu inteleg de ce Filarmonica nu este si
ea pedepsita!!? Pentru ca bunul ei nivel
artistic sa se proletarizeze, ar trebui sa se
asocieze cu Orchestra de muzica populara
�Brauletul�!

Cu prietenie si regret,
prof. dr. H. C. GEORGE
EMIL CRASNARU�

Si totusi... se pare ca, "din motive regionale�,
Teatrul National de Opera si Balet
"Oleg Danovski� din Constanta va scapa,
deocamdata, de acest pericol. Directorul
institutiei de la malul Marii, cunoscuta si
apreciata soprana Daniela Vladescu, a
declarat, luni, corespondentului Mediafax:
"Spre binele nostru, Teatrul �Oleg
Danovski� va fi scos din acel proiect. Nu
mai exista pericolul ca noi sa fim restructurati,
ramanem cum am fost. Am mers
la minister, am prezentat cifrele si
realizarile si s-a ajuns la concluzia ca
putem functiona. Am aratat realizarile
teatrului si ale oamenilor, pentru ca nu ne
putem baza decat pe asta. Cifrele de
venituri si cheltuieli sunt normale, similare.
Putem sa functionam, pentru ca noi nu
batjocorim banul public, ba dimpotriva, il
cheltuim asa cum trebuie. E adevarat ca nu
avem impactul pe care il au teatrele
bucurestene, dar �Oleg Danovski� este un
teatru care isi face datoria. Constanta este
un oras prea mare ca sa nu aiba teatrul lui,
teatru ce are o mare traditie�.
Tot luni, directorul Centrului National de
Arta "Tinerimea Romana�, Voicu Enachescu,
declara, pentru MEDIAFAX, ca inca nu a fost
stabilit nimic definitiv: "Intr-un fel, am fost
solicitat de domnul ministru sa-mi spun o
parere. Eu sper in continuare sa nu devenim
departamente (in subordinea Operei
Nationale Bucuresti, n.r.) si sa ramanem
fiecare la locul lui. Noi suntem o institutie
de sine statatoare, cu profil unic de
activitate, o institutie de spectacole si
turnee artistice, care isi desfasoara
activitatea de mai mult timp in aceeasi
cladire si cu patru colective artistice
distincte, participante, de exemplu, la
Festivalul �Enescu� - Corul �Preludiu�
are si poimaine concert. Sunt colective
artistice de tinuta deosebita. Eu sper
ca, in urma consultarii publice - sper
sa existe o consultare publica -, sa se
mai ajusteze cate ceva din intentia
acestui proiect�.
Pana la ora difuzarii acestor stiri, Mihai
Mihalcea, directorul Centrului National
al Dansului Bucuresti, nu raspunsese
intrebarilor adresate de Mediafax. Nici
ministrul Culturii, Daniel Barbu, nu a putut
fi contactat.
Care ar fi "oportunitatile la nivel economic/
managerial� prezentate in proiectul
de hotarare? "Principalul avantaj este dat
de viziunea centralizata, atat asupra
activitasii artistice, cat si asupra resurselor
implicate. La nivel administrativ va avea
loc o diminuare in necesarul de personal
(departamentele TESA de tip contabilitate,
resurse umane, juridic). Totodata,
functiile de conducere vor fi comune
tipurilor de activitati artistice. In prezent
institutiile supuse reorganizarii cumuleaza
un numar de 1.023,5 posturi. In urma unirii
celor doua institutii, conform cu analizele
de la acest moment, estimam o scadere
de circa 45 de posturi (!!!), din departamentele
TESA si tehnic, si la nivelul
functiilor de conducere. Astfel, aspectele
legate de redimensionarea aparatului
administrativ si de conducere vor duce,
pe de-o parte, la eficientizarea efortului
legat de resursa umana, dar si la o viziune
manageriala uniforma si echilibrata. (...)
Printr-un management comun, se va evita
dublarea eforturilor legate de activitate
sau resurse. (...) Din punct de vedere al
publicului, in prezent, cele cinci institutii
isi impart spectatorii. Opera este frecventata
de un public caracterizat de
traditionalism, cu medii de varsta de peste
30 de ani, in timp ce Opereta atrage
publicul tanar, dornic sa experimenteze.
Prin urmare, realizarea unui proiect unic
format din cele cinci institutii, in sensul
nealterarii specificului fiecareia dintre
acestea, va aduce un numar mai mare
de spectatori.�
Am mai auzit gugumanii, dar asta le
intrece pe toate! Praf in ochii prostilor!
Un alt om de cultura comenta, cu
amaraciune si dezgust: "Prin OUG 72,
Ministerul Culturii a infiintat, recent,
Institutul National al Filmului si, curand,
va infiinta Institutul de Cercetare si
Formare in Cultura si Administrarea
Fondului Monumentelor Istorice, dar si
Muzeul Stiintei si Tehnicii �D. Leonida�,
si Muzeul Filatelic. S-au inventat fonduri
pentru 4 institutii, si, pe de alta parte,
desfiintati Opereta, cu traditionalul ei cor,
si �Tinerimea Romana�, cu legendarul si
binecunoscutul cor �Preludiu�, pentru a
�economisi� 45 de posturi? Quot erat
demonstrandum: pe functiile inalte pe
care sunteti cocotati ati fost pusi fiindca
corespundeti politic si intereselor de moment,
si nu pentru profesionalismul vostru.
Din nou, rusine!!!�
Marturisesc, eu nu am fost la Cluj
saptamana trecuta, sa arunc tomate in
obrazul ministrului. Tomatele imi plac.
Ministrul nu imi place. Deloc! Nu numai
pentru acest motiv, demisia (si a lui!) de
onoare se impune. Daca mai exista onoare
pe undeva!

Lasă un comentariu