80 DE ANI DE LA MARILE MANIFESTARI ANTIREVIZIONISTE DIN 28 MAI 1933 (I)

Pe 28 mai 2013 se implinesc 80 de ani de la o
puternica miscare antirevizionista care s-a manifestat
in patru state care s-au desprins din clestii defunctului
Imperiu austro-ungar. Alaturi de Romania, s-au
manifestat Cehoslovacia, Polonia, Regatul SarboCroato-Slovenilor (care incepand din 1929 se va numi
Iugoslavia). Manifestarile simultane ale acestora
aveau rolul de a arata intregii lumi ca ele nu doresc
sa revina in robia nimanui si vizata in mod direct era
Ungaria, care dupa 1918 a cautat cu obstinatie
revenirea la situatia privilegiata pe care a avut-o
anterior. Pentru a intelege mai bine revizionismul, este
necesar a fi adus la lumina in ce a constat si directiile
pe care s-a actionat in vederea redobandirii statutului
avut in timpul dualismului.
Ca urmare a unirii Basarabiei, Bucovinei, Banatului
si Transilvaniei cu Romania in anul 1918, pentru prima
data in istoria granitelor statului aproape s-au
suprapus peste cele etnice, devenind atfel un stat
de marime medie in Europa. Pana la Tratatul de pace
de la Trianon cu Ungaria (4 iunie 1920), guvernul de la
Budapesta refuza sa recunoasca actul unirii
Transilvaniei cu Romania. Acest refuz a fost manifestat
prin atacul trupelor bolsevice la 16 aprilie 1919
asupra Armatei Romane care stationa in zona
Muntilor Apuseni. Atacul a fost respins, si la 1 mai
1919, Armata Romana s-a oprit la granita prevazuta
prin Conventia cu Antanta, semnata in august 1916.
Guvernul de la Budapesta, insa, a reluat atacul la 20
iulie. De data aceasta, riposta Amatei Romane a fost
energica si transanta, ocupand capitala Ungariei la
4 august, act ce a dus la caderea guvernului comunist,
care in Ungaria se instaurase din 21 martie 1919.
Istoricul Liviu Lazar, referindu-se la ideologia
revizionismului ungar, a analizat in ce fel apelul la
istorie si traditiile milenare au constituit sursa de
inspiratie a acestui revizionism: "� gasea o
justificare a revendicarilor teritoriale in vechea ei
ideologie (a Ungariei � n.n.) despre natiunea statului
maghiar. Astfel, Coroana Sfantului Stefan a fost
tratata ca o persoana reala pentru a simboliza
apartenenta tuturor teritoriilor cucerite de aceasta.
In jurul acestui simbol al imperialismului maghiar s-a
cristalizat in cursul secolelor viata economica.
Aceasta explicatie desi introduce un element mistic
in problema, clarifica in mare masura astfel de puncte
de vedere ale aristocratiei maghiare� Charles Reber
sublinia ca: �magnatii si toti ceilalti proprietari de
terenuri nu au decat un scop: sa restaureze teritoriile
acestei coroane in integritatea lor. Orgoliu? Dorinta
de cucerire? Spirit de dominatie? Acestea apartin
mentalitatii feudale. Dar aceasata dorinta este data
si de preocupari iesite din timpurile moderne, pentru
ca instinctul de conservare al castei, care forma in
jur de 12 familii, care imparteau mai mult de jumatate
din teritoriile Ungariei��.
Dr. S. F�nyes, referindu-se la rolul aristocratiei in
crearea natiunii maghiare � in lucrarea sa intitulata
"Ungaria revizionista� � arata ca istoria maghiarilor
este istoria unei minciuni enorme, fiindca de o mie
de ani expresia "natiune magiara� inseamna doar
dominatia a 300 de magnati.

(va urma)

Lasă un comentariu