ASOCIAȚIILE DE PROPRIETARI ÎNFIINȚATE LEGAL NU TREBUIE REORGANIZATE!

Distribuie pe:

Interlocutor: ing. Dumitru Rus, președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari Târgu-Mureș

- Ați semnalat faptul că există o oarecare confuzie în înțelegerea, interpretarea și aplicarea anumitor exigențe din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor....

-... Mai mult, se fac, în prezent, inclusiv demersuri pentru încheierea de noi acorduri de asociere, aprobarea unui nou statut și chiar solicitări adresate judecătoriei pentru reînscrierea asociației, ceea ce este absolut eronat și inutil...

- Tocmai de aceea, vă rugăm să faceți necesarele clarificări și recomandări.

- Într-adevăr, sunt vehiculate, în spațiul public, informații potrivit cărora asociațiile mari trebuie să se divizeze și să se reorganizeze pe condominiu (n.n.- bloc). Total fals! Potrivit Legii nr. 196/2018 “asociațiile de proprietari înființate anterior intrării în vigoare a prezentei legi își păstrează statutul juridic obținut la data înființării acestora, dar se vor organiza și vor funcționa în conformitate cu prevederile prezentei legi”. Așadar, rezultă cu claritate, din textul de lege, că asociațiile de proprietari înființate legal nu trebuie reorganizate! Noi nu recomandăm, în niciun caz, divizarea asociațiilor de proprietari. Spunea cineva, cu mult timp în urmă: Dezbină și stăpânește! - or, dimpotrivă, noi recomandăm fuziunea prin absorbție a asociațiilor de proprietari organizate pe scări de bloc și organizarea asociației la nivel de condominiu. Aici, pe lângă birocrația excesivă, inclusiv în implementarea programelor de reabilitare termică, generată de multele asociații organizate pe scări de bloc, persistă și practica ilegală ca președintele asociației-mamă să exercite, contrar reglementărilor, atribuțiile și competențele președintelui pentru cele 2, 3 sau 4 asociații rezultate prin divizare. Este elementar că nu poți fi ales dacă nu ești membru al asociației.

- În context, se impune adoptarea unui nou statut?

- Considerăm că nu este necesar să se încheie un nou acord de asociere și nici să se adopte un nou statut pentru asociațiile care sunt înființate legal, anterior adoptării noilor reglementări. Așa cum se știe, înscrierea ulterioară în asociație se face printr-un act adițional la acordul de asociere, din care nu poate lipsi mențiunea cu privire la cota-parte indiviză, cunoscut fiind că în anumite situații, puterea votului este diferită, fiind proporțională cu proprietatea pe care o deține. În consecință, noi nu recomandăm adoptarea unui nou statut pentru asociația înființată legal, ci completarea statutului cu aspecte din noul statut cadru sau și cu alte aspecte aprobate în adunarea generală.

- Odată elucidate aceste neclarități, vă rugăm să enumrați principalele elemente /reglementări ce trebuie avute în vedere în materie de organizare și funcționare a asociațiilor.

- Succint, este vorba de: limitarea comitetului executiv la 5 membri și a duratei mandatului la 4 ani; cenzorul persoană fizică angajat din afara asociației trebuie să fie cu studii superioare în domeniul economic sau juridic; completarea statutului cu atribuțiile și competențele instituite prin noua lege, în principal responsabilitățile privind asigurarea funcționării în condiții de siguranță a condominiului, pentru comitet executiv, președinte și administrator; hotărârea adunării generale poate fi atacată oricând, nu mai este termenul de 45 zile; obligația administratorului să folosească, pentru plăți și pentru încasări, contul curent al asociației; obligația președinților de a transmite autorităților administrației publice locale datele de identificare a asociațiilor de proprietari și datele de contact ale reprezentanților asociației de proprietari; atribuții privind respectarea reglementărilor, vizând protecția și prelucrarea datelor personale etc.

- Ce-i de făcut în cazul în care mai apar nelămuriri?

- Informații și clarificări utile cu privire la organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari se pot obține, în continuare, de la serviciul specializat din Primăria Târgu-Mureș și de la Liga Asociațiilor de Proprietari.

 

 

Lasă un comentariu