MATEMATICA, SCRIPTURA ȘI... PĂSĂRILE

* “Sfintele Scripturi nu ne-au fost date pentru a ne învăța cum merge cerul, ci cum să mergem la cer”.

***

“Matematica este limba cu care Dumnezeu a scris universul”. Matematica este un pod către artă. Matematica, la fel ca și arta, este un mod de a vedea lumea, și este creatoare.

***

* “Dumnezeu ar putea face ca păsările să zboare având oasele făcute din aur solid, cu venele pline de mercur, cu carnea mai grea decât plumbul și cu aripi extrem de mici. N-a făcut-o, și asta ar trebui să ne arate ceva...”.

Galileo Galilei (1564-1642), fizician, matematician, astronom, filosof italian, care a jucat un rol important în Revoluția Științifică. Printre realizările sale se numără îmbunătățirea telescoapelor și observațiile astronomice realizate astfel, precum și suportul pentru copernicianism. Galilei a fost numit “Părintele fizicii moderne”, “Părintele științei”, “Părintele științei moderne”. Stephen Hawking a spus că “Galileo Galilei, poate mai mult decât altă persoană, a fost responsabil pentru nașterea științei moderne”. Contrtibuțiile sale la astronomia observațională includ confirmarea prin telescop a fazelor planetei Venus, descoperirea celor mai mari sateliți ai lui Jupiter (denumite în cinstea lui lunile galileene) și observarea și analiza petelor solare. A lucrat și la știința aplicată și în tehnologie, îmbunătățind tehnica de construcție a busolelor. După 1610, când a început să susțină heliocentrismul, a întâmpinat o puternică opoziție de la numeroși filosofi și clerici, doi dintre aceștia din urmă denunțându-l inchiziției catolice papale la începutul lui 1615. Deși la vremea aceea a fost achitat de orice acuzație, Biserica Catolică a condamnat heliocentrismul ca fiind “fals și contrar Scripturii”, în februarie 1616. În urma unui proces papal, în care a fost găsit suspect de erezie, Galileo a fost pus sub arest la domiciliu. După 1634 a stat la casa sa de la țară, lângă Florența. A orbit complet în anul 1638, a suferit de hernie și de insomnie. În anul 1642 a murit, după ce a suferit de palpitații și febră. Mormântul său se află în Biserica “Sfânta Cruce” din Florența, ceea ce înseamnă că a fost iertat de Biserica Catolică, după ce și-a recunoscut vina “Heliocentrismului...”, deși el a mărturisit la sfârșitul mărturiei... în fața apropiaților: “Și totuși se mișcă...”.

Autor de citate:

- “Orice adevăr este ușor de înțeles odată ce a fost descoperit; important este să-l descoperi”.

- “Nu mă simt obligat să cred că același Dumnezeu, care ne-a înzestrat cu simțuri, rațiune și intelect, ar pretinde să nu le folosim”.

- “Nu am întâlnit niciodată un om atât de ignorant, încât să nu am ce să învăț de la el”.