CAMPANIE EUROPEANĂ DE INFORMARE PUBLICĂ PRIVIND DREPTURILE CONSUMATORILOR DIN UE

Distribuie pe:

La inițiativa Departamentului pentru justiție (DG JUST), Comisia Europeană lansează #YourEUright, o campanie de informare publică privind drepturile consumatorilor din Uniunea Europeană, campanie ce se desfășoară simultan în 10 țări din UE și se adresează în special tinerilor în vârstă de 28-35 de ani.

Potrivit Asociației Pro Consumatori, care a publicat și comentat știrea, statutul de cetățean european le conferă consumatorilor o serie de drepturi pe care aceștia nu le cunosc, astfel că le exercită în mică măsură. Publicitatea înșelătoare, clauzele contractuale abuzive și pachetele turistice neconforme sunt printre cele mai puțin cunoscute practici neloiale care încalcă drepturile consumatorilor din România, conform unui studiu recent realizat de Kantar Public pentru Comisia Europeană.

Deși un număr mare de consumatori români (61%) au întâmpinat probleme la cumpărarea/utilizarea de bunuri și servicii în ultimul an, 17% dintre aceștia nu au luat nicio poziție. Cele mai cunoscute drepturi europene la care apelează consumatorii români sunt: returnarea produselor achiziționate online în termen de 14 zile calendaristice și garanția gratuită de doi ani pentru produsele cumpărate pe internet sau din unitățile comerciale.

Reprezentanții APC subliniază o serie de alte riscuri la care se expun cetățenii:

* Publicitatea înșelătoare este cel mai puțin cunoscut drept al consumatorilor, atât în România, cât și în țările din Uniunea Europeană.

Publicitatea capcană este printre cele mai frecvente practici neloiale, prin care comercianții promovează produse ori servicii la un preț foarte mic, cu un stoc disponibil limitat. Consumatorii au dreptul să fie informați asupra articolelor disponibile și în privința perioadei de valabilitate a ofertei.

* Promovarea de false oferte gratuite, prin care comerciantul pretinde că oferă anumite servicii adiționale gratuite, deși acestea sunt deja incluse în prețul normal.

* Publicitatea mascată din așa-zisele materiale informative este considerată o încălcare a drepturilor consumatorilor - materialele publicate în presa scrisă, radio sau TV, care promovează produsele unei companii, trebuie să fie marcate ca fiind sponsorizate, prin imagini, cuvinte sau sunet.

* Comercianții nu au voie să facă publicitate la premii sau cadouri “gratuite”, solicitând ulterior cumpărătorului să le plătească pentru a intra în posesia lor. În cazul achizițiilor online, publicitatea trebuie să fie precisă în ceea ce privește disponibilitatea produsului și a componentelor acestuia. Consumatorii trebuie să verifice pe site datele de identificare ale comerciantului, stocul existent, prețul afișat cu mențiunea dacă conține sau nu TVA sau dacă acesta include și costul de livrare.

Legislația europeană se adaptează la noile cerințe de consum, odată cu utilizarea tot mai frecventă a tehnologiilor digitale în viața de zi cu zi, iar scopul campaniei YourEUright este de a promova drepturile consumatorilor împotriva practicilor neloiale ale comercianților din spațiul european și modurile în care pot fi exercitate.

  Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) apără interesele tuturor cetățenilor europeni și reprezintă 45 de organizații naționale independente ale consumatorilor din 32 de țări europene. Acestea aduc punctele de vedere ale consumatorilor din întreaga Europă în spațiul în care se elaborează politicile UE.

Asociația Pro Consumatori (președinte - conf. univ. dr. Costel Stanciu), organizație neguvernamentală, apolitică și nonprofit, înființată în 1990, este singura organizație din România membră a BEUC.

Pentru detalii privind drepturile consumatorilor și modul în care pot fi exercitate, APC recomandă site-ul europa.eu/youreuright. (sursa și foto - apc-romania.ro)

Lasă un comentariu