PATRONILOR ROMÂNI NU PREA LE PASĂ DE CONFORTUL PSIHIC AL ANGAJAȚILOR!

Un studiu recent referitor la problemele emoționale și la starea mentală a angajaților la locul de muncă, realizat de compania de cercetare a pieței 4Service Holdings GMBH, arată că factorii de stres cu care se confruntă cel mai des angajații români sunt sarcininile de serviciu multiple, orele suplimentare, volumul mare de muncă și presiunile venite din partea conducerii sau a colegilor, în timp ce eforturile companiilor pentru a asigura un mediu plăcut și o stare emoțională pozitivă nu prea există.

Stil dictatorial de management

Potrivit studiului, 23% dintre respondenți acuză responsabilitățile și sarcinile neclare, dar și faptul că nu primesc feedback-uri constructive din partea managerilor sau că aceștia au un stil dictatorial de management.

Lipsa procedurilor clare și politicile nerezonabile de promovare au fost menționate în 21% din cazuri, unul din 10 angajați români consideră foarte stresante conflictele cu colegii sau cu șefii, în timp ce 5 din 100 de angajați au menționat printre factorii de stres izolarea și plictiseala. Interesant este că 6% dintre respondenți sunt foarte stresați la job deoarece consideră că nu au aptitudinile necesare pentru activitatea actuală.

Angajații români sunt de părere că angajatorii nu acordă foarte multă importanță unei bune stări mentale și emoționale la locul de muncă, deși 8 din 10 angajați susțin că o stare psihică pozitivă a lor este foarte importantă și benefică pentru companie.

Pe de altă parte, mai mult de 53% dintre angajați susțin că firma la care lucrează nu acordă deloc sau acordă foarte puțină importanță acestui aspect și numai 12% dintre cei care lucrează într-o companie cred că firma lor e conștientă de importanța stării emoționale și mentale a angajaților săi.

Terapia psihologică, un lux

Nici programele și măsurile pentru asigurarea unei bune stări mentale a angajaților nu sunt foarte populare printre companiile românești, din moment ce nu mai puțin de 76,8% dintre respondenți au afirmat faptul că nu au beneficiat sau auzit ca firma să desfășoare asemenea programe.

Chiar și serviciile de terapie psihologică par un lux pentru angajații români, 82% dintre ei spunând că nu au avut posibilitatea de a discuta cu un psiholog la locul de muncă și nici nu știu ca firma să ofere posibilitatea aceasta sau măcar posibilitatea de a accesa prin companie un serviciu externalizat. Doar 8% dintre respondenți au acces la serviciile unui psiholog în cadrul companiei, acest lucru fiind valabil doar pentru cei care lucrează în companiile mari. Restul de 10% dintre respondenți au acces la servicii externalizate de psihologie.

Și, totuși, întrebați dacă au avut posibilitatea de a discuta cu un terapeut, costurile fiind acoperite de companie, 91% dintre participanții la studiu au răspuns negativ.

Spațiile de lucru, mai prietenoase

Pe de altă parte, companiile acordă o mai mare atenție aranjării spațiilor de lucru, astfel încât să le facă plăcute pentru muncă. Procentul angajaților care sunt de această părere este de 39%, iar 36% dintre ei spun că le place mult sau chiar foarte mult spațiul în care lucrează. 32% dintre respondenți nu se simt bine în sediul în care lucrează, iar 31% au o atitudine neutră.

În privința activităților companiei, doar 20% dintre respondenți cred că eforturile companiei lor pentru a le asigura un bun confort psihic sunt eficiente, în vreme ce peste 53% le consideră puțin eficiente sau chiar complet ineficiente.

Nu mai puțin de 7 din 10 angajați români cred că mediul în care lucrează nu este unul sănătos pentru ei din punct de vedere emoțional și mental.

Promovările, pe criterii neclare

Românii nu au o părere foarte bună nici despre modalitățile de promovare, doar unul din 10 respondenți fiind de părere că firma la care lucrează are o comunicare transparentă și de încredere între conducere și angajați. 49% nu au încredere că firma la care lucrează promovează echilibrul între muncă și viața personală și nici nu au văzut că firma depune eforturi pentru a asigura acest echilibru.

Peste 52% dintre respondenți au declarat că firma lor depune foarte puține eforturi sau chiar niciun efort pentru a elimina discriminarea, conflictele sau hărțuirile la locul de muncă. Doar 23% dintre angajați, în special cei din companiile mari, au văzut puse în aplicare astfel de politici.

Beneficiile pentru angajați, insuficiente

Studiul a relevat și un alt aspect al relației dintre firme și angajați. 72% dintre respondenți au declarat că firmele la care lucrează oferă foarte rar sau chiar deloc beneficii pentru angajați, iar firmele care totuși oferă pachete de beneficii preferă să acorde zile libere, permit angajaților să aibă un program mai flexibil, oferă workshop-uri și traininguri sau cafea și fructe gratis.

10% dintre angajați au menționat că firmele la care lucrează organizează în mod regulat team building-uri sau că permit uneori și lucrul de acasă. Mai puțin de 5% dintre ei au menționat beneficii mai rare, precum catering la birou, masaj la birou sau existența unor săli de relaxare și jocuri la sediu, în condițiile în care 57% dintre respondenți au declarat că astfel de beneficii ar avea un efect foarte mare asupra stării lor de spirit și mai ales asupra productivității.

***

Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 2.180 de respondenți, dintre care 61% sunt angajați în domeniul privat, 23% lucrează în cadrul unei companii de stat, 2% dețin propria companie, iar 16% dețin propria companie sau au o profesie liberală, 80% având o poziție de execuție.

În ceea ce privește vechimea, aproape jumătate dintre respondenți au declarat că lucrează în companie de peste 5 ani, 12,5% au o vechime între 3 și 5 ani la actualul loc de muncă, 21% lucrează de

1-3 ani, iar 16,8% au venit în companie de mai puțin de un an.

Comerțul și industria sunt domeniile cu cele mai mari ponderi în sondaj, cu aproximativ 15 procente, urmate de sectorul administrativ, servicii, educație, medicină, finanțe-bănci, transporturi și IT.

În privința mărimii firmei, 36% dintre cei chestionați au spus că lucrează în companii mari, cu peste 500 de angajați, 26% - în companii medii, cu un număr cuprins între 100 și 500 de angajați, în timp ce 38% lucrează în companii cu mai puțin de 100 de angajați.

 

Lasă un comentariu