TELEFONUL VÂRSTNICULUI - UN “TOIAG” LA BĂTRÂNEȚE

De peste patru ani, Fundația Regală Margareta a României a pus la dispoziția persoanelor de peste 65 de ani o linie telefonică națională, gratuită și confidențială, respectiv Telefonul Vârstnicului - 0800 460 001, prin care vârstnici beneficiază de servicii de informare, consiliere sau socializare.

Aproape jumătate dintre apelanți locuiesc singuri

Telefonul Vârstnicului a fost conceput ca o soluție la problema îmbătrânirii populației, care vizează creșterea calității vieții persoanelor peste 65 de ani.

Din analiza interacțiunilor telefonice, reiese că 43% dintre vârstnicii care apelează locuiesc singuri, iar majoritatea apelanților (25%) au între 70 - 80 de ani. Cea mai mare parte a apelurilor, aproximativ 70%, vine de la persoane din mediul urban, din toate regiunile țării, principalul motiv pentru care acestea apelează fiind nevoia de informații practice și utile despre diverse servicii dedicate lor (37%), urmată îndeaproape de cererea de îngrijire la domiciliu sau sprijin practic, venită din partea vârstnicilor cu diverse grade de dependență (30%), iar 8% au nevoie de sprijin emoțional și socializare.

Asistenții sociali care lucrează pentru acest serviciu le oferă apelanților îndrumare către instituții specializate din comunitatea lor sau soluții pentru alinarea singurătății, într-un mod intergenerațional.

Una dintre concluziile interacțiunilor cu persoanele vârstnice este că factorii principali care limitează accesul acestora la informație sunt izolarea, discriminarea socială, migrația accentuată a familiilor tinere, dar și dificultățile de adaptare la societatea comunicațională tot mai avansată.

Anul trecut, aproape 10.000 de beneficiari

Pe parcursul anului 2019, la Telefonul Vârstnicului au apelat aproape 10.000 de persoane. “Majoritatea celor care apelează Telefonul Vârstnicului solicită diverse informații. Cei mai mulți dintre vârstnici nu au posibilitatea sau nu știu să folosească mijloacele moderne de informare, așa că se confruntă cu o lipsă acută de cunoștințe de care au nevoie în viața de zi cu zi. Ei nu cunosc tipurile de servicii la care au dreptul, nu știu ce să solicite și cui să se adreseze.

Cu ajutorul bazei noastre de date, vârstnicii sunt direcționați spre instituții private sau de stat, în funcție de caz. În plus, pentru că odată cu vârsta înaintată se diminuează și capacitatea de autoîngrijire, ei solicită sprijin practic, ajutor la activitățile casnice, supraveghere specializată, însoțire la diferite activități, informații medicale, despre cămine pentru vârstnici și despre procedura de instituționalizare”, afirmă reprezentanții fundației.

Serviciul este operat de 25 de voluntari specializați și oferă un partener constant de conversație vârstnicilor afectați de singurătate, împlinind astfel nevoia lor de socializare.

Comunicarea și socializarea, lipsuri majore

Un alt serviciu complementar este TeleClubul Seniorilor, dedicat celor care nu au posibilitatea să participe la un club al seniorilor în comunitatea locală, fie pentru că acesta nu există, fie pentru că ei nu se pot deplasa.

Prin TeleClubul Seniorilor, aceștia pot să se conecteze și să discute cu alți vârstnici. Peste 50 de sesiuni de discuții au fost organizate anul trecut pe diverse teme, încurajând seniorii să participe la conversații, să interacționeze, să schimbe impresii.

De la lansarea proiectului, în octombrie 2015, au fost înregistrate peste 40.000 de interacțiuni telefonice, inițiate de aproape 7.100 de apelanți unici.

Telefonul Vârstnicului (0800 460 001) poate fi apelat gratuit, de luni până vineri, între orele 8 - 20, și sâmbăta, între 8 - 16. Linia poate fi accesată și de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă în care se află o persoană în vârstă.

*

Potrivit Institutului Național de Statistică, la 1 ianuarie 2019, în România trăiau peste 3,6 milioane de persoane cu vârsta de peste 65 de ani, iar ritmul accelerat al îmbătrânirii plasează țara noastră pe locul doi în topul țărilor europene.

Lasă un comentariu