DATU VICTOR, UN PICTOR REPREZENTATIV LA NIVEL DE GENERAȚII

Distribuie pe:

Cu suflu unor proaspete rememorări, profesorul și pictorul Datu Victor încă mai desenează compoziții cu imagini din trecut. Ce nu poate uita sunt evenimentele legate de cel de-Al Doilea Război Mondial, când tatăl său “morar peste patru sate” din Sângeorgiu de Pădure, județul nostru, a fost mobilizat pe front și nu s-a mai întors.

Așa a început viața pictorul Datu Victor în Sângeorgiu de Pădure, ca orfan de război.

Ce putea oferi locului său de naștere decât rodul muncii sale de o viață, o colecție de picturi oferită, de fapt, ca donație ce poate fi vizitată în clădirea castelului Rhédely, la parter.

Timp de câteva decenii (a absolvit Academia de Arte în 1959) și-a desăvârșit o operă durabilă răsfirată prin expoziții, muzee, colecții particulare din țară și din străinătate. Ca profesor, s-a preocupat exemplar de perfecționarea vocației tinerelor talente de la Liceul Vocațional de Arte din Târgu-Mureș, ca profesor de pictură. Aici a avut o colegă, pe soția sa Major Gizella, profesoara de la grafică, a cărui deces, întâmplat nu demult, i-a produs o profundă suferință. A fost un om talentat și o tovarășă de viață de o minunată noblețe, împreună ca profesori au adus un plus de valoare prin educarea atâtor generații de tineri talentați.

Cu constantă pasiune și adecvare expresivă a înscris, în repertoriul său plastic, teme de inspirație istorică și socială, portretistice și peisaj. Trăitor în vremuri de acută imixtiune a ideologiei comuniste în sfera culturii, Datu Victor a avut puterea de a-și individualiza efortul creator, a ocolit realismul socialist impus, dar bine plătit la achiziții, asumându-și expresivități ce trimit la alte forme ca: cubismul analitic sau constructivismul simbolist. De aici și calitatea care i se potrivește de artist reprezentativ dintr-o generație.

În pictura lui, reperele figurative sunt construite treptat din triunghiuri, pătrate, dreptunghiuri, nu figurativ impregnat de geometrie. Geometria gândită prioritar drept creatoare de spațiu plastic, de universuri spirituale. Ajunge la formulări chiar mai ofertante de abstracționism geometric.

Insistând puțin asupra stilului lui Victor Datu, m-am oprit la una dintre picturile lui, mărturisesc că este una dintre preferatele mele. Poate reușesc să transpun în cuvinte cât de remarcabilă poate fi arta geometrică.

Tabloul se numește “Geometrie agrară” și este în colecția Muzeului de Artă, unde sunt cincisprezece lucrări achiziționate de la diversele expoziții.

Pictura este un peisaj compozițional, un deal, dar nu este o priveliște, undeva pe acest deal pot fi vizibile niște tractoare. Tractoarele în acest peisaj au un rol, pentru a arăta cu ce se lucrează pământul. În secolul trecut, Nicolae Grigorescu a pictat “Carul cu boi”, ca să ne arate același lucru, cu ce se lucra pământul, cu boii. Dar pe acest deal, sublima geometrie desfășurată subliniază culturile, vegetația, sunt lanurile de grâu, luncile, imaginea era o aură de nemărginire și totul este învăluit într-o culoare armonizatoare care unește cerul și pământul. Fiecare parte a acestui loc pare încărcată de întâmplări. Vezi cu ochii minții, cocoși în lanuri de grâu și fânețe. Sunt ritualuri pentru înnoirea continuă a pământului. E frumusețea pământului, e bucurie, e muncă, e viață, e artă pentru că exprimă sentimente și transmite cunoaștere.

Castelul Rhédely poate fi vizitat cu respectarea normelor impuse de pandemie. Castelul e restaurat și are o ofertantă expoziție în sălile de la etaj, făcută după ultimele tehnologii, dintr-o hologramă vă vorbește contesa Claudia Rhédely. Sunt și alte surprize. Toate aceste tehnologii oricât ar fi de interesante, și sunt, rămân simple tehnologii, pictura expoziției de la parter a lui Victor Datu e artă și e originală.

 

Lasă un comentariu