Zeno Fodor: Se pare că tinerii regizori nu sunt prea atrași de marile capodopere ale teatrului

Distribuie pe:

Unul dintre cei mai mari critici și istorici de teatru din România, Zeno Fodor, care a tradus peste 50 de piese și a publicat aproximativ 2.000 de cronici și studii teatrale și cinematografice, susține că tinerii regizori, cu mici excepții, nu prea sunt atrași de marile capodopere, însă speră ca teatrul să se reîntoarcă la rădăcinile lui de cultură foarte profundă.

Zeno Fodor este omagiat, luni, de Compania “Liviu Rebreanu” a Teatrului Național din Târgu Mureș, la împlinirea vârstei de 90 de ani, ocazie cu care își va lansa cartea “Scrieri teatrale și cinematografice” și va prezenta volumele “Istorie în Teatru” și volumele I și II din “Teatru despre Teatru”.

“Fiind în situația asta, cu umblatul foarte greu, în ultimul timp n-am mai fost la festivaluri, n-am mai văzut spectacole de teatru în altă parte, nici la Târgu Mureș nu le-am văzut pe toate, dar mi se pare că tinerii regizori, cu excepții, bineînțeles, nu prea sunt atrași de marile capodopere, de piesele foarte interesante, foarte bune. Au cu totul altă viziune, care pentru mine nu este foarte bună pentru teatru. Dar e un moment care va trece, cred eu, și ne vom reîntoarce cândva, poate eu n-o să mai apuc treaba asta, dar teatrul se va întoarce la rădăcinile lui de cultură foarte profundă (...). Cred că e o problemă de educație, de cunoaștere a valorilor adevărate ale culturii. Nu mai există un interes atât de mare de a studia marea cultură universală și cea românească, fiecare se crede extraordinar, mai bun decât ceilalți. Nu mai există, cred eu, respectul care exista înainte față de marii înaintași și din cauza asta se întâmplă acum. Poate că e o viziune absolut personală și să nu corespundă chiar realității, dar eu sunt convins că așa este”, a declarat Zeno Fodor, într-o conferință de presă organizată de Compania “Liviu Rebreanu”.

Criticul român consideră că este nevoie ca teatrul să pună în scenă mereu lucrări noi, însă “trebuie să le alegi foarte bine din cele care sunt cu adevărat valoroase”.

“Teatrul trebuie să ofere, după părerea mea, și distracție, dar și cultură. Și atunci aceste lucruri trebuie să se îmbine. În plus, piesa pe care o alege un director sau un regizor trebuie să aibă acoperire cu actori foarte potriviți pentru rolurile respective, să ofere actorilor posibilitatea de a-și demonstra calitățile, talentul. Deci sunt foarte multe lucruri care trebuie îmbinate. Atunci când alegi un text, poate să fie un text extraordinar, dar dacă nu ai actorii potriviți ca să poți prezenta acel text la nivelul pe care textul îl merită, atunci mai bine nu-l pui.

Deci sunt foarte multe lucruri de care trebuie să ții cont atunci când introduce în repertoriu o piesă”, a precizat Zeno Fodor.

Regizorul Mihai Lungeanu crede că spectatorul este foarte important, întrucât este “partenerul prim și direct al a spectacolului”.

“De fapt, nu publicul e important. Sunt importanți spectatorii. Publicul e format din spectatori (...). Public e un termen larg și destul de vag. Spectatorul însă este partenerul prim și direct al spectacolului, al regizorului, al actorului, al scenografului, al tuturor. De asta are și această formă: spectator, actor, decorator, ilustrator. El face parte din echipa unui spectacol. Nu credeți că oferta pe care a primit-o spectatorul, au primit-o spectatorii, a scăzut încetul cu încetul în valoare și atunci spectatorii, la rândul lor, au scăzut în pretenții, în așteptări?”, a arătat Mihai Lungeanu, în conferința de presă.

Teatrul Național Târgu Mureș - Compania “Liviu Rebreanu”, în colaborare cu Radio Târgu Mureș organizează, luni seara, un eveniment în cadrul căruia poetul și publicistul Valentin Marica va prezenta cartea “Scrieri teatrale și cinematografice”, dar și alte volume cu piese traduse de Zeno Fodor, iar actorii Dan Rădulescu și Costin Gavază vor prezenta spectacolul lectură “Veninul teatrului” de Rudolf Sirera Turó (traducerea și adaptarea Zeno Fodor), în coordonarea regizorului Mihai Lungeanu.

Zeno Fodor s-a născut în 28 mai 1934, este membru fondator al UNITER, membru al Uniunii Scriitorilor din România, al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru și al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, iar în anul 2014 a primit Premiul Senatului UNITER pentru întreaga activitate în domeniul criticii și istoriei teatrului.

Pe lângă cele aproximativ 2.000 de cronici și studii teatrale și cinematografice, Zeno Fodor a tradus aproximativ 50 de piese de teatru și a publicat volumele “Teatrul românesc la Târgu Mureș. 1962-2002”, “50 de ani în 50 de secvențe”, “Scrieri teatrale” și “Dan Alecsandrescu - un împătimit de teatru”.

Zeno Fodor, director general al Teatrului Național Târgu Mureș în perioada 1997-2000, a fost distins în anul 2004 de Președintele României cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Ofițer. (Agerpres)

Lasă un comentariu