Soselele noastre sufera din lipsa marcajelor

Odata cu luna mai, intram treptat in sezonul
estival. Traficul se intensifica, se circula ziua si
noaptea pe trasee lungi. Desi, trebuie sa recunoa
stem, cu mici exceptii, avem sosele mai bune,
prin modernizarea unor artere din bani europeni,
circulatia inca nu se poate desfasura in cele mai
bune conditii de siguranta, datorita lipsei marcajelor
de tot felul. Este vorba, in speta, de liniile de
demarcare a benzilor de rulare, cat si a celor
marginale si de dirijare la intersectii. Nu stim daca
este vorba de lipsa vopselei sau de delasarea
noastra proverbiala (pentru ca la noi se poate si
asa), dar cert este ca soselele noastre n-au mai vazut
vopsea reflectorizanta de cativa ani. Daca ea abia
se vede, pe traseu, la curbe, unde soferii au cea
mai mare nevoie de un ghidaj corespunzator,
lipseste cu desavarsire. Nici urma de linii de
demarcatie, ceea ce este de-a dreptul periculos.
In consecinta, sofatul pe soselele Romaniei
continua sa ramana o problema. Daca e una, trebuie
sa lipseasca cealalta. Acum avem artere mai largi,
cu o cale de rulare destul de bine pusa la punct,
adica, am putea spune, fara traditionalele gropi, in
schimb, soferii sunt privati de acele marcaje care
le-ar imbunatati si usura substantial efortul in trafic,
punandu-i la adapost de pericolul accidentelor. Daca ziua
se mai poate, pe intuneric, riscul de a parasi banda de
rulare este foarte mare. Atunci, ne mai intrebam noi,
de ce numarul accidentelor de pe soselele Romaniei
continua sa tina cap de afis in Europa?
Daca Uniunea Europeana a fost si este dispusa
sa puna la dispozitia Romaniei fonduri deosebit de
importante pentru construirea de autostrazi si
modernizarea drumurilor nationale, comunale, judetene,
ar fi culmea sa pretindem de la ea si fonduri pentru
intretinerea acestora, in speta pentru procurarea
de vopsea pentru marcarea acestor artere.
Referindu-ne la judetul nostru, care pare a fi in
coada celor care pun pret pe asigurarea de conditii
optime de circulatie, doar tronsonul de drum intre
Reghin si Toplita pare a indeplini conditiile cerute
de traficul modern, desi de la darea lui in folosinta
au trecut cativa ani buni, iar constructorii si
proiectantii lui merita toate felicitarile. In rest,
vraiste. Din punct de vedere al marcajelor, mizerabil arata
principala artera ce strabate judetul, E 60, pe intreaga
sa intindere: de la Mihai Viteazul, dinspre Brasov, la
Hadareni, spre Cluj-Napoca � Oradea, cat si drumul
national Targu-Mures � Reghin � Bistrita, care de cativa
ani se tot construieste si nu se mai termina, conducatorii
auto fiind privati aici atat de marcajele necesare, cat si
de indicatoarele de circulatie.
Daca cele mai importante artere de circulatie ale
judetului arata cum arata, din acest punct de vedere ne
putem inchipui care este starea celorlalte. Din propria
constatare am ajuns la concluzia ca drumurile comunale,
asfaltate deja, par a fi mai bine intretinute.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri, daca
nu prea reuseste sa vada copacii din cauza padurii,
lucrul acesta ar trebui sa-l sesizeze mai bine sectiile
judetene de resort, care, banuim, ca nu sunt straine de
starea de fapt. De asemenea, subiectul ar trebui sa fie
nelipsit de pe agenda de birou a presedintelui Consiliului
Judetean, a prefectului, a Directiei Judetene de Drumuri
si Poduri. Toti acesti factori de raspundere prea dau
impresia ca viata cetateanului se invarte doar in jurul
campaniilor electorale si nimic mai mult. Si inca ceva.
Nu stim cum se face ca la primenirea marcajelor se
foloseste, de fiecare data, mai mult surogat de vopsea,
drept pentru care aceasta nu rezista nici de la un sezon
la altul. Intrebarea care si-o pune fiecare cetatean, care
le vede pe toate acestea, este: oare noi, romanii, cand
ne vom hotari sa devenim cu adevarat europeni?

Lasă un comentariu