De la 1 aprilie, pretul carburantilor, la unele sortimente, va creste la 7 lei/litru

"Sortimentele mai scumpe de
carburanti vor atinge pragul de
7 lei/litru din cauza majorarii
accizelor de la 1 aprilie, ceea
ce va determina o scumpire de
5%-7%. Petrolistii se asteapta la
o scadere a consumului, insa
doar pe termen scurt�, ne
informeaza Ciprian Mailat in
revista "Capital�.

De fapt, incepand cu 1 ianuarie
a.c., pretul carburantilor a crescut
cu 9-10 bani/litru datorita faptului
ca Guvernul a schimbat modalitatea
de calcul al accizelor. Amanarea cu
trei luni a introducerii accizei de 7
eurocenti/litru s-a facut in urma
interventiei presedintelui Traian
Basescu si a refuzarii acestuia de a
semna Bugetul de stat pe 2014, incat
premierul Victor Ponta a fost nevoit
sa amane pana la 1 aprilie aplicarea
acestei taxe speciale cu promisiunea
ca ea va fi suspendata
daca incasarile la buget vor
acoperi suma prevazuta a se
obtine din aceasta. Insa, dupa
recentele tratative cu delegatia
FMI, propunerea s-a anulat, deoarece
nu s-au gasit resursele
financiare care sa inlocuiasca
suma pierduta din buget.

Seful statului a sustinut si sustine in continuare ca nu se justifica
sa se aplice aceasta acciza care de fapt va fi de 9 eurocenti/litru de
carburant prin calcularea TVA pe cei 7 eurocenti. Pentru a scapa de
amenintarea lui Traian Basescu ca nu va semna scrisoarea si acordul
cu FMI daca in aceste documente va fi trecuta prevederea cu privire
la aplicarea accizei speciale, Victor Ponta a anuntat ca ea nu mai
este cuprinsa in documentele respective si astfel acordul cu institutiile
financiare internationale poate deveni functional. Insa, premierul a
precizat ca, de la 1 aprilie, acciza de 7 eurocenti se va aplica atat
pentru benzina, cat si pentru motorina, printr-o Ordonanta de Urgenta
in care se prevede introducerea acestei taxe speciale.

Deci, presedintele a recunoscut, la un post de TV, ca in aceasta
situatie (in care ordonanta este operationala) nu mai poate refuza
semnarea scrisorii de intentie si a acordului cu FMI. Ca urmare, ii
indeamna pe romani sa protesteze in strada impotriva Guvernului,
pentru ca acesta sa renunte la acciza, care odata aplicata va determina
cresterea preturilor in lant, atat la carburanti cu cel putin 40 de bani/
litru la pompa si, in consecinta, la toate produsele si serviciile, deoarece
transportatorii vor recupera costurile de la populatie si firme.
De la 1 aprilie, ca urmare a aplicarii accizei de 7 eurocenti (cu TVA
9 eurocenti), pretul motorinei in Romania va fi de 1,39 euro/litru, mai
mare decat in Germania (1,38), Austria (1,33), Franta (1,32), Spania
(1,34), Bulgaria (1,36), Letonia (1,29), Croatia (1,28), Polonia (1,27),
Luxemburg (1,20), sa nu mai amintim de SUA sau Rusia.

Consecinta aplicarii acestei accize speciale (motivata ca banii vor
fi alocati la constructia de autostrazi), din care se vor incasa miliarde
de euro, suma ce va ajunge in vistieria statului si care poate fi folosita
de Guvern unde doreste si cum doreste (sa nu uitam de cele doua
campanii electorale din 2014) si mai putin la constructia de autostrazi.
In schimb, va scadea consumul de carburanti, de produse si servicii,
mai ales achizitia de noi autovehicule, chiar daca parcul auto national
are un ritm anual de crestere de aproximativ 4,5% - 5% va creste
concurenta, mai ales intre transportatori. De exemplu, doar anul trecut,
conform datelor anuntate de Institutul National de Statistica, volumul
cifrei de afaceri la comertul cu amanuntul al carburantilor a inregistrat o
scadere de 3,6% fata de 2012, scadere care se va accentua dupa 1 aprilie.
In schimb, vicepresedintele Rompetrol, Catalin Dumitru, este mai
optimist, sens in care precizeaza: "Aceasta crestere de pret, cu
siguranta, va determina o scadere a consumului, e greu de anticipat
cu cat, depinde si de vreme si de alti factori, va fi o perioada de
reasezare a pietei. Va diminua consumul total cu un procent? Posibil
cu doua procente? Apoi, suntem convinsi ca se va reveni la un consum
normal, atat la benzina, cat si la motorina.�

Din discutiile avute cu mai multi transportatori si proprietari de
autoturisme mureseni, am retinut ingrijorarea lor fata de urmarile
aplicarii acestei accize. Primii vor fi nevoiti sa isi reduca activitatea si,
in consecinta, locurile de munca, iar multi dintre proprietarii de
autoturisme ne-au spus ca vor mai renunta la deplasarile care nu sunt
strict necesare, mai ales cele cu scopul de relaxare in zilele libere.

Lasă un comentariu