CONSTITUTIA CETATENILOR (Proiect) (VII)

Distribuie pe:

Comentarii si explicatii

Articolul 2.1. Referendumul

In actuala Constitutie a Romaniei,
referendumul, ca modalitate prin care
poporul participa direct la luarea deciziilor
referitoare la organizarea statului, la
adoptarea normelor care reglementeaza
relatiile dintre cetateni si relatiile dintre stat
si cetateni, este mentionat de numai doua
ori: prima data la articolul 90 si a doua oara
la articolul 151.
Articolul 90 are urmatorul cuprins:
"Presedintele Romaniei, dupa consultarea
Parlamentului, poate cere poporului
sa-si exprime, prin referendum,
vointa cu privire la problemele de interes
national.�

La articolul 151, care se refera la procedura
de revizuire a Constitutie, alineatul
3 are urmatorul cuprins:
"Revizuirea este definitiva dupa aprobarea
ei prin referendum, organizat in 30 de
zile de la data adoptarii proiectului sau a
propunerii de revizuire.�
Notam, deci, ca poporul roman nu poate
sa-si exprime vointa cu privire la problemele
de interes national decat daca i se cere
acest lucru de catre presedintele Romaniei.
Numai presedintele Romaniei are dreptul sa
hotarasca daca exista probleme de interes
national cu privire la care poporul poate
sa-si exprime vointa si daca cere sau nu
poporului sa-si exprime vointa cu privire la
aceste probleme. Poporul roman nu mai are
dreptul sa hotarasca nici daca exista
probleme care ii afecteaza interesele, nici
sa se pronunte in legatura cu rezolvarea
acestor probleme.

Pe langa faptul ca nu recunoaste dreptul
poporului de a hotari el, poporul, care sunt
problemele cu privire la care poate sa-si
exprime vointa, actuala Constitutie nu
precizeaza nici conditiile de validitate ale
referendumului, nici obligativitatea punerii
in practica a votului popular. Asa se face ca
prevederile actualei Constitutii referitoare
la referendum au fost folosite de presedintele
Romaniei si de Curtea Constitutionala
a Romaniei nu pentru rezolvarea
adevaratelor probleme cu care s-a
confruntat si se confrunta societatea
romaneasca, ci pentru lupta politica, pentru
manipularea si deturnarea vointei
electoratului.

Speculand nemultumirea electoratului fata
de politica antipopulara si antinationala a
clasei politice, in anul 2009, presedintele
Romaniei a organizat referendumul prin care
a cerut poporului sa-si exprime vointa cu
privire la numarul de parlamentari si de camere
parlamentare. Prin aceasta actiune pur
speculativa, a pacalit un numar mare de
romani, a castigat alegerile prezidentiale, dar
nu a mai facut nimic pentru punerea in aplicare
a votului popular referitor la parlamentul
unicameral, cu un numar de cel mult 300
parlamentari. Speculand si ea impreciziile
Constitutiei referitoare la referendum, Curtea
Constitutionala a Romaniei a "interpretat�
prevederile referitoare la cvorumul participarii
cetatenilor la referendumul din anul 2012
astfel incat propunerea de demitere a
presedintelui Romaniei a fost respinsa, in
ciuda faptului ca 87% din cei care au participat
la referendum, aproape 7,5 milioane de romani,
votasera pentru demitere.
In ceea ce priveste referendumul pentru
aprobarea revizuirii Constitutiei, observam ca
aceasta prevedere este pur demagogica.
Poporul este chemat la referendum pentru a
vota cu DA sau NU un proiect de revizuire
care a fost, in prealabil, adoptat de Parlament.
Poporul poate, printr-o initiativa sustinuta de
500.000 de cetateni sa propuna revizuirea
Constitutiei, dar aceasta propunere nu poate
fi supusa direct aprobarii poporului, prin
referendum. Ea trebuie aprobata, intai, de
Parlament si numai dupa aprobarea
Parlamentului propunerea ajunge la popor.
Actuala Constitutie a Romaniei a deposedat,
practic, poporul roman de suveranitatea sa
nationala, de toata puterea politica, aceasta
fiind acaparata de Parlamentul tarii, care o
exercita totalitar, in interesul castei politice
si in detrimentul poporului.

Noua Constitutie a Romaniei, propusa de
Miscarea pentru Constitutia Cetatenilor, are
ca scop principal restabilirea suveranitatii
nationale a poporului roman, scop care se
realizeaza prin restructurarea statului, prin
redefinirea componentelor statului si a
atributiilor acestora, prin stabilirea de noi
raporturi intre popor si stat, prin redefinirea
libertatilor, drepturilor si indatoririlor
cetatenilor, astfel incat poporul sa devina
stapan pe propria lui tara, pe propriul sau
destin, pe prezentul si viitorul sau, pe teritoriul
sau national, pe resursele naturale ale
acestui teritoriu, pe avutia creata prin munca
sa. Elementul central al acestui proces
reformator il reprezinta schimbarea raportului
dintre componenta reprezentativa si cea
directa a exercitarii suveranitatii poporului,
prin diminuarea drastica a atributiilor
incredintate organelor reprezentative si
cresterea puternica a participarii directe, prin
referendum, a poporului la luarea deciziilor
politice care ii afecteaza interesele, prin
instituirea dreptului poporului de a demite
orice persoana aleasa in orice functie publica
daca nu isi respecta angajamentele asumate
prin contractul electoral.

Iata, cuprinsul articolului 2, propus de MCC,
referitor la referendum:

"(1) Poporul isi exprima vointa cu privire la
orice problema de interes national, sau local,
prin referendum, organizat potrivit Constitutiei
si legii.

(2) Referendumul local se organizeaza la
nivelul comunei, orasului, municipiului, sau
judetului, la cererea primarului, a voievodului,
a unui sfert din numarul consilierilor locali,
respectiv, judeteni, sau la cererea a cel putin
5% din numarul cetatenilor cu drept de vot ai
comunei, orasului, municipiului, sau judetului
respectiv.

(3) Referendumul national se organizeaza
la initiativa presedintelui Romaniei, la initiativa
a cel putin 250.000 cetateni cu drept de vot,
sau din oficiu, de catre Autoritatea Electorala,
in situatiile prevazute in Constitutie.

(4) Autoritatea Electorala este obligata sa
organizeze referendumul initiat potrivit
Constitutiei, in termen de 45 zile de la data
inregistrarii initiativelor la aceasta Autoritate,
sau la termenele prevazute in Constitutie.

(5) Referendumul, organizat potrivit Constitutiei,
este valabil si isi produce efectele in
sensul hotarat de majoritatea celor inscrisi
pe listele electorale permanente care au
participat la referendum si si-au exprimat in
mod valabil votul. La referendum, participa si
cetatenii care au domiciliul sau resedinta ori
calatoresc in strainatate si sunt inscrisi pe
listele electorale suplimentare. La referendum,
optiunile de vot vor fi prezentate pe buletinele
de vot in asa fel incat votantii inscrisi pe listele
electorale sa poata alege exprimandu-si
optiunea prin �DA� sau �NU�.

(6) Vointa exprimata de alegatori prin
referendum, validat ca fiind legal, este
obligatorie pentru toate autoritatile statului
si autoritatile locale.

(7) O lege, sau hotarare, aprobata prin
referendum poate fi modificata, completata
sau abrogata doar printr-un alt referendum�.
Odata cu adoptarea Constitutiei propusa
de MCC, poporul roman va putea el insusi,
la initiativa a 250.000 de cetateni, sa
organizeze referendum national, pentru a
hotari in orice problema pe care el o
considera de interes national. La fel si
pentru problemele de interes local.
Referendumul nu va mai depinde de bunul
plac al presedintelui Romaniei, sau al
autoritatilor locale. El va fi organizat de
Autoritatea Electorala, la cererea
cetatenilor, potrivit prevederilor legii.
Referendumul este valabil daca la el
participa cel putin 50% plus unu din numarul
cetatenilor inscrisi in listele electorale si
hotararea majoritatii participantilor la
referendum devine obligatorie pentru toate
autoritatile statului si autoritatile locale,
inclusiv pentru Parlament, care va trebui sa
adopte, de indata, toate legile cerute de
punerea in practica a hotararile adoptate
de popor, prin referendum, inclusiv si pentru
Curtea Constitutionala, care nu va mai
putea sa "interpreteze� rezultatele
referendumului.

Poporul va hotari, prin referendum, in orice
problema, de interes national, sau local, fara
nici o exceptie, inclusiv in ceea ce priveste
aprobarea tratelor internationale la care
Romania urmeaza sa devina parte, inclusiv
in stabilirea de noi taxe ti impozite. Poporul
va putea, prin referendum, sa demita orice
persoana aleasa in orice functie publica,
daca aceasta nu isi respecta angajamentele
asumate prin contractul electoral.
Referendumul devine, astfel, instrumentul
prin care poporul isi exercita direct suveranitatea,
prin care isi exercita controlul
asupra statului, care face ca statul sa-si
piarda caracterul totalitar si sa devina ceea
ce trebuie sa fie, adica slujitor al intereselor
poporului, aparator al libertatilor si
drepturilor cetatenilor.

(va urma)

Lasă un comentariu