Invatamantul tehnic de constructii... incotro?"/>

Convorbiri la "Cuvantul liber„
Invatamantul tehnic de constructii... incotro?

Distribuie pe:

Interviu cu ing. ADRIANA TIBREA, directorul
Liceului Tehnologic "CONSTANTIN BRANCUSI�, din Targu-Mures

- Ce reprezinta pentru comunitatea
mureseana Liceul
dumneavoastra?

- Meseria de constructor este
o meserie nobila prin ceea ce
creeaza, deoarece fara ea niciunul
dintre domeniile vietii
noastre nu ar avea un spatiu in
care sa se desfasoare. Viitorul
ne cere sa construim aplicand
tehnologii noi, moderne, ca
urmare, ne cere sa formam
muncitori calificati si cu inalta
calificare pentru acest important
domeniu al economiei. In
noiembrie 2014, Scoala noastra
va implini 65 de ani de
existenta, perioada in care a
calificat peste 30.000 de
tineri. Este o unitate scolara
care a fost si este preocupata
de a forma "OAMENI�, nu doar
meseriasi. Este o scoala care
s-a straduit ca an de an sa
aduca un plus in calitatea
serviciilor educationale pe
care le ofera elevilor, aliniinduse recomandarilor si exigentelor
impuse de reforma
din invatamant.

- Ce proiecte importante
ati desfasurat pentru dezvoltarea
acestui liceu?

- In ultimii ani am realizat si
implementat sau am participat
in calitate de partener la numeroase
proiecte cu finantare
europeana: Este vorba de
proiecte cu finantare europeana
"Leonardo Da Vinci� si
POSDRU, in valoare de sute de
mii de euro. Am beneficiat, de
asemenea, de proiectul cu
finantare de la bugetul de stat
"Campusuri scolare�, prin care
s-a realizat reparatia capitala si
modernizarea salii festive si a
cantinei, cu sprijin financiar
din partea Primariei.

- Din punct de vedere educational,
care sunt plusurile,
dar si minusurile institutiei pe
care o conduceti?

- In ceea ce priveste activitatea
de educatie si instruire
ale elevilor, chiar daca am
primit mereu elevi care in
gimnaziu aveau rezultate mediocre
si slabe, am reusit sa
realizam cu ei un progres in
ceea ce priveste propria
formare. Astfel, din statistica
ISJ privind promovabilitatea la
BAC 2013, rezulta ca ne clasam
inaintea multor altor licee care
si-au indeplinit anual planul de
scolarizare (dintre cele 21 de
licee tehnologice ale judetului,
noi ne aflam pe pozitia a 10-a),
ceea ce dovedeste ca munca
noastra de educatori este una
sustinuta. La concursurile
scolare am obtinut, de asemenea,
rezultate foarte bune. In
anul scolar 2009-2010, am obtinut
Premiul I la Concursul de
Informatica Aplicata TIC � faza
judeteana, cu elevul Szombat
Oszk�r, care a castigat si o
mentiune la faza nationala. In
anul scolar 2010-2011, la acela
si concurs am obtinut acelea
si rezultate de mai sus cu
elevul Petrescu Nicolae. In anul
scolar 2011-2012, am obtinut
premiile II si III, la Concursul
de Informatica Aplicata
TIC, faza judeteana,
cu elevii Todoran Bogdan,
respectiv Sopterean Raul.

Anul trecut, 2012-2013,
am obtinut locul I la Olimpiada
tehnica pentru domeniul
constructii, la
clasa a XII-a, cu eleva
Nagy Panna, si locul III la
Concursul National Antidrog
"Sa calcam pe iarba�,
cu elevul Oachesu Vlad.

Avem nenumarate parteneriate
pentru educatie
incheiate si derulate ca o
traditie de acum, cu scoli
din tara si din strainatate
sau cu alte institutii cu
preocupari in domeniul
educatiei. Preocupati de
antrenarea elevilor nostri
in actiuni si activitati cat mai diverse
de educatie nonformala,
am reusit sa editam revista
"Coloana�, cu o frecventa semestriala
ce a ajuns la editia nr.
23 si al 14-lea an de la prima
aparitie. Suntem organizatorii
unui Concurs de creatie artistica
literara si plastica "Brancusiana�,
ajuns la a 9-a editie. Urmeaza
sarbatorirea celei de-a 10-a
editii, cu ocazia celebrarii a 140
de ani de la nasterea marelui
Brancusi. Suntem antrenati in
programe ecologice pe care nu
doar le promovam, ci si le
implementam in viata scolii si
in cea personala, cotidiana. In
luna mai, am fost supusi unei
actiuni de evaluare periodica
a ARACIP, in urma careia am
obtinut calificativ F.B. la majoritatea
indicatorilor.

- Cum promovati scoala
in randul elevilor de scoala
generala?

- In ceea ce priveste oferta
noastra scolara, am fost mereu
preocupati sa modernizam
scoala prin proiecte si programe
cu finantare europeana si am
facut promovarea ei la nivelul
absolventilor de clasa a VIII-a,
printr-o activitate conjugata a
intregului personal didactic si
didactic auxiliar, astfel:

- In cadrul Zilelor Scolii, am
initiat o activitate cu denumirea
"Ziua portilor deschise�,
la care au participat 10
scoli gimnaziale:

- Am realizat calendare, respectiv
pliante cu oferta educationala
a scolii pentru anul
scolar 2013 � 2014, editate atat
in limba romana, cat si in limba
maghiara, distribuite elevilor si
dirigintilor, dar am folosit si
canalele mass-media.

- S-au constituit echipe de
profesori pe diferite trasee in
judet, deplasandu-ne la majoritatea
scolile gimnaziale, unde
cu ajutorul videoproiectorului
am facut proiectii despre scoala
si oferta noastra scolara.

Cu toate acestea, am inceput
un nou an scolar in care nu am
realizat planul de scolarizare
propus, chiar daca in judetul
Mures suntem unica unitate de
invatamant liceal pentru
domeniul constructii.

- Exista, deci, si probleme...?

- Unitatea noastra scolara se
afla intr-o situatie deosebit de
critica datorata nerealizarii
planului de scolarizare in ultimii
trei ani scolari. Ca liceu tehnologic,
suntem acreditati
pentru trei calificari de nivel 2,
trei calificari de nivel 3 si o
calificare de nivel 3 avansat,
toate in domeniul "Constructii
si instalatii�. Avem obligatia
morala si cetateneasca de a nu
lasa ca aceasta institutie de
invatamant sa dispara de pe harta
educationala a judetului Mures!

- Ce masuri ati luat pentru a
schimba lucrurile in bine?

- Am trimis un memoriu catre
ISJ Mures, care poate face cele
mai multe lucruri pentru remedierea
situatiei, prin care ii
avertizam in legatura cu situatia
existenta si ii rugam sa ia
masurile necesare. I-am rugat sa
intervina ferm pentru luarea
unor masuri radicale prin modificarea
viziunii si a strategiei la
nivel judetean in ceea ce prive
ste stabilirea retelei scolare si
a proiectului planului de scolarizare
pentru noul an scolar,
avand in vedere art. 2 al metodologiei.

Le-am soclicitatt celor
de la ISJ, ca dupa aplicarea
procentului deja cunoscut pentru
invatamantul teoretic si cel
pentru invatamantul tehnologic
sa stabileasca structura pe
domenii in conformitate cu
tintele PLAI (Anexa 3), deoarece,
conform art. 3 pct. 12 din Anexa
la OMECTS 6212/ 212, PLAI este
un document programatic a
carui respectare este obligatorie.
Asadar, din numarul total
de clase ce sunt repartizate
invatamantului tehnologic,
trebuie sa se faca o structurare
a planului, astfel incat sa reiasa
acele procente de formare
stabilite prin tintele PLAI,
raportat la judetul Mures.

- Mai exact, cum se putea
evita situatia in care va aflati?

- Analizand situatia comparativa
elaborata de ISJ Mures in
legatura cu locurile ramase
libere dupa cele doua etape de
repartizare computerizata pentru
anul scolar in curs, putem
vorbi de o supraapreciere a
ofertei de clase in raport cu
cererea. Daca aceste clase nu
erau planificate, ar fi fost elevi
care sa ocupe si locurile
ramase libere la unele licee
tehnologice, printre care ne
aflam si noi. Problemele ar mai
fi un numar de clase nejustificat
de mare la unele licee
(care impresioneaza cu denumirea
specializarilor lor si nu
neaparat cu nevoia de formare
de pe piata muncii), insuficienta
consiliere a parintilor
si elevilor absolventi de clasa
a VIII-a in ceea ce priveste
cariera. In plus, exista o influentare
si o indrumare partinitoare
a elevilor, din partea
dirigintilor, spre anumite licee,
din considerentul ca in acest
fel rezultatul muncii lor este mai
bine cotat (fara a tine seama de
capacitatea intelectuala, aptitudinile
si abilitatile elevului).

- Cine si ce masuri trebuie luate?

- Pentru planul de scolarizare
2013- 2014 noi ne-am
propus 4 clase, mult sub
limita a ceea ce era necesar
pentru formare, conform
prevederilor PLAI. Cu toate
acestea, am realizat o
singura clasa. Analizand
foarte atent planul de
scolarizare aprobat de
MEN pentru anul scolar
2013- 2014 si publicat in
brosura de admitere si
raportand la acelasi document
programatic PLAI,
rezulta insa ca unele domenii
sunt supradimensionate
in ceea ce priveste
oferta scolara. Ar fi bine ca
alaturi de criteriul de apreciere,
potrivit caruia oferta
scolara trebuie sa o aliniem
optiunilor elevilor, sa
se aiba in vedere cu aceeasi
pondere si cererea de pe
piata muncii. Fiecare parinte
vede in copilul lui un
"mic geniu� si doreste ca el sa-i
depaseasca propriul statut
profesional. De aceea, parintii
privesc subiectiv alegerea
traseului de formare a copiilor
lor. Noi, insa, avem datoria
civica sa actionam logic si
realist, pentru a nu lasa sa dispara
din panorama ofertelor
noastre scolare specializari si
meserii fara de care nu ne
putem imagina viitorul.
Consider ca este de competenta
institutiilor locale,
judetene sau nationale sa evite
favorizarea mascata a anumitor
unitati de invatamant,
prin alocarea unui numar de
clase mult mai mare decat
nevoia de formare de pe piata
muncii, in detrimentul altor
scoli ale caror specializari au
cerere pe piata muncii, dar
carora din acest motiv nu le
mai raman elevi ( cazul nostru).

Invatamantul tehnic de constructii... incotro?">

Lasă un comentariu