UN OM. O VIATA. UN DESTIN!

Distribuie pe:

Moment emotionant! Marturie a temeinicelor relatii reciproce,
de prietenie, existente intre Romania si Republica Ceha,
raporturi intemeiate, prin vreme, pe o traditie solida, in orasul R�ma�ov,
la 16 septembrie a.c., a fost dezvelit un monument dedicat militarului
si aviatorului roman Gheorghe Banciulescu (1898-1935). "Evenimentul
- conform surselor RGN Press si �Flacara lui Adrian Paunescu� - este
cu atat mai semnificativ, cu cat anul acesta se implinesc 100 de ani de
existenta a aeronauticii militare romane�. Placa memoriala din bronz,
cu efigia aviatorului Gheorghe Banciulescu si vulturul din marmura
alba "au fost realizate prin grija Statului Major al Fortelor Aeriene
Romane, in colaborare cu Ambasada Romaniei in Republica Ceha, cu
Primaria orasului R�ma�ov, Fundatia Culturala �Bartoc�, Spitalul
Podhorska Nemocnice R�ma�ov si cu sprijinul financiar si logistic al
presedintelui Asociatiei Romanilor din Republica Ceha, ing. Nicolae
Dedulea. La ceremonie au participat ambasadorul Romaniei in
Republica Ceha - Daniela Gitman, primarul orasului R�ma�ov � Petr
Klauda, comandantul Flotei 90 Transport Aerian - generalul CristinelReliu Ion, adjunctul comandorului Fortelor Aeriene ale Republicii Cehe �
colonel Jaromir Sebesta, si comandorul Flotei 21 Zbor Tactic � colonel
Petr Hromek.�

La inaugurarea festiva a momentului au participat membrii Clubului
Ceh de Istorie Militara "Regimentul 92-Infanterie Decebal�, purtand
numele regelui dacilor, in uniforme romanesti de epoca ale militarilor
care, in perioada decembrie 1944 � mai 1945, au participat la luptele
de eliberare a Cehoslovaciei pe timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial.
"Doua avioane JAS 39 GRIPEN, de la baza aeriana din �aslav, au
survolat monumentul, aducand salutul pilotilor cehi celui care a fost
aviatorul Gheorghe Banciulescu.� Expozitia de fotografii, alocutiunile
oficialitatilor si organizatorilor, premiera filmului documentar "Gheorghe
Banciulescu � Si, totusi, voi mai zbura!�, realizat de regizorul Anca
Filoteanu, cu subtitrarea in limba ceha, depunerile de coroane de flori
au intregit acest moment emotionant.

Cine a fost Gheorghe Banciulescu? S-a nascut la 28 decembrie
1898, a absolvit Scoala Militara de Ofiteri de Infanterie din Botosani.
Distins in timpul luptelor din Primul Razboi Mondial, a ales, apoi, aviatia,
obtinand brevetul de pilot. Este "prima persoana din lume care a pilotat
un avion avand proteze in loc de picioare�! La 12 septembrie 1926,
participand la "Cupa Bibescu�, insotit de mecanicul Ioan Stoica, aflat
la bordul unui avion POTEZ-XXV, pus la dispozitie de Compania FrancoRomana de Navigatie Aeriana, Gheorghe Banciulescu a decolat de pe
Aeroportul "Le Bourget�, intr-un zbor Paris � Bucuresti, pentru atingerea
unui record de viteza. Dupa parcurgerea celor aproximativ 1.000 de
kilometri, intre Paris-Linz (Austria), unde stabileste un nou record de
distanta, "din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile, avionul
pilotat de Gheorghe Banciulescu a lovit creasta muntilor Jeseniky din
Cehoslovacia, in apropierea orasului R�ma�ov. Mecanicul de bord Ioan
Stoica a decedat in drum spre spital, iar lui Gheorghe Banciulescu i-au
fost amputate ambele picioare, pentru a-i putea fi salvata viata de
catre medicii cehi. Banciulescu a fost ingrijit cu o atentie deosebita de
catre personalul spitalului din R�ma�ov.�

O alta dovada emotionanta a afectiunii umane, in astfel de cazuri, cu
care a fost tratat este aceea ca, pe toata perioada spitalizarii, in semn
de solidaritate cu pilotul roman, dar prieten, aviatorii cehi "au efectuat,
in repetate randuri, raiduri deasupra spitalului in care se afla
Banciulescu. Escadrila bazei militare din Olomouc se deplasa zilnic
spre poligonul de antrenament de la Bruntal. Vreme de o luna, cat timp
capitanul Banciulescu a fost internat la R�ma�ov, "intreaga escadrila,
condusa de colonelul Sozima, si-a deviat zborul, pilotii cehi facand un
ocol pentru a survola spitalul si pentru a-l saluta, prin figuri acrobatice
si ambalari de motoare, pe tovarasul lor ranit la datorie. Zilnic
Banciulescu se tara din patul de suferinta spre fereastra, pentru a
primi omagiul colegilor de zbor din escadrila ceha. Cand sanatatea i-a
permis sa iasa pe patul de campanie in parcul spitalului, acestia i-au
aruncat, de sus, buchete de flori.�

La plecarea lui Banciulescu din R�ma�ov spre Romania, comandantul
unitatii de aviatie din Olomouc a trimis mai multi aviatori sa il conduca
pe camaradul lor roman.

La finalul unei convalescente dificile, in luna iulie 1927, "Banciulescu
a pilotat din nou, de aceasta data cu proteze in loc de picioare, pentru
prima oara in practica mondiala!�. Ceea ce parea imposibil s-a intamplat:
Gheorghe Banciulescu a fost primul pilot din lume care a zburat avand
ambele picioare protezate! Secretar general al Aeroclubului Regal
Roman, Banciulescu a organizat "raiduri in tara si in strainatate, in anul
1931, alaturi de principele George Valentin Bibescu, fiind gazda
Congresului Federatiei Internationale de Aviatie�.

La 22 octombrie 1927, presedintele Republicii Franceze a conferit
capitanului Gheorghe Banciulescu Ordinul "Legiunea de Onoare� in
rang de cavaler.

Pana la capatul vietii, Banciulescu nu a uitat niciodata Cehoslovacia,
tara in care a revenit intotdeauna cu bucurie, datorita caldurii umane
cu care a fost ingrijit. In anul 1934, la bordul unui I.A.R.-23, Banciulescu
a efectuat raidul rapid Bucuresti-Praga, in cinci ore si sase minute. La
inapoiere a atins o viteza de 240 de kilometri/ora, zburand intre 2.0003.000 de metri inaltime, parcurgand distanta in cinci ore!

In anul 1935, Banciulescu a fost desemnat, de catre Guvernul Frantei,
pentru o misiune riscanta, de amploare, pe un spatiu necunoscut:
explorarea traseului in vederea deschiderii liniei aeriene Paris �
Madagascar, in inima Africii. I-a fost pus la dispozitie cel mai modern tip
de avion POTEZ-56, un mecanic si un radiotelegrafist francez, avandu-l
copilot pe printul Bibescu. Aproape de finalul misiunii, dupa colectarea
datelor necesare, extenuat de o gripa tropicala, Banciulescu s-a stins
din viata, la 12 aprilie 1935, la Cairo.

Astazi, Aerodromul din Ploiesti, situat la 60 de kilometri de Capitala
Romaniei, poarta numele lui Gheorghe Banciulescu!

Un om. O viata. Un destin!

Lasă un comentariu