"Pana la sfarsitul iubirii..., pana la sfarsitul vietii...!„

Motto: "Un usor zambet incremenise pe buzele sale,
iar fata era senina, cu o sfanta expresie de liniste,
linistea datoriei implinite pana la capat,
pe care a iubit-o cu toata dragostea si credinta sufletului sau
luminat de flacara creatiei divine�...

21 iunie 2013, Solstitiu de vara mai fierbinte ca niciodata. In dimineata
premergatoare desfasurarii editiei a doua a "Puntilor de lumina�,
impreuna cu Lazar Ladariu si doi oaspeti dragi sufletului meu �
prof.univ.dr Victor Craciun si generalul dr. Mircea Chelaru - demaram
in tromba catre Aeroportul din Targu-Mures, nu pentru vreun zbor, ci
pentru a omagia spiritul cutezator al Icarului ridicat intre stele pe
cand incerca sa traverseze Carpatii, pentru a participa la serbarile
ASTREI, de langa Orastie, salutandu-i pe romanii din Ardeal.
Aurel Vlaicu, cel nascut in localitatea hunedoreana Bintinti (in
germana Benzenz, Benzendorf, in maghiara Bencenc, in trad. "Satul
Benedictinilor�), inventator si pionier aviatic, in egala masura "curajos,
sfidator chiar, modest, ambitios, visator, talentat, patriot, recunoscator
si, mai presus de toate, creativ�, "cel care a efectuat primul zbor de
pe teritoriul Romaniei, cu un aparat mai greu decat aerul�, este
nemurit la Targu-Mures, printr-un splendid monument realizat de marele
sculptor Ion Vlasiu, mureseanul si el "nascut la sat�, in Lechinta
Muresului.

Superb monumentul, acum aflat in paragina, lovit de fulger, de vreme
si vremuri, de indiferenta si ingratitudinea contemporanilor, amplasat
in incinta Aeroportului targumuresean. Desigur, nu e singurul
monument din Romania aflat intr-o asemenea rusinoasa
precaritate, dar ne vom concentra energiile si vom actiona,
fiindca am asteptat destul � zadarnic � respectarea
promisiunilor fanfaronarde, din campaniile electorale ale
ultimelor doua decenii, ale "alesilor� prea putin interesati
sau total dezinteresati de destinele si verticalitatea natiei.
A venit timpul faptei. Vorbele sunt frumoase atunci cand sunt
implinite de gest. Vom pune mana cu totii, inclusiv cei aflati sub
"Punti de lumina�, sa redam demnitate zborului romanesc.
Sa ne reimprospatam memoria, daca am imbatranit
intr-atat devenind incapabili de a transmite generatiilor de
dupa noi informatii care sa le valideze mandria de a fi roman!
Sa deschidem, asadar, din nou... Cartea! Nu e rusine sa nu
stii, nimeni nu s-a nascut invatat. E tragic, fatal chiar, sa nu
doresti sa afli. "Cine nu isi cunoaste istoria risca sa o
retraiasca� � spunea Nicolae Iorga � si, Doamne, cata
dreptate avea!

"Aurel Vlaicu, de mic copil a avut o fire temperamentala
si curioasa, fire care i-a adus necazuri inca din liceu. In
anul 1902 isi ia bacalaureatul la Liceul de Stat din Sibiu,
dupa care urmeaza doua trimestre la Facultatea de
Mecanica a Scolii Politehnice din Budapesta. Se inroleaza
ca voluntar la marina, facand serviciul militar in orasul Pola,
port la Marea Adriatica, astazi in Croatia. Isi obtine diploma
de inginer dupa ce termina cursurile prestigioasei LudwigMaximilians-Universitet din M�nchen. Imediat dupa
momentul absolvirii, lucreaza pentru o scurta perioada de
timp ca inginer pentru celebra Fabrica de Automobile Opel.
Muncit de ganduri si dorinte inabusite, Aurel Vlaicu revine
in tara in anul 1908. Un an mai tarziu, isi termina de construit
primul planor, ajutat de Ion, fratele sau, planor cu care
efectueaza cateva zboruri in satul natal, Bintinti.

La indemnurile prietenului sau de scoala, poetul Octavian
Goga, se indreapta spre Bucuresti, unde, in fata unui public
format din personalitatile vremii, in frunte cu Spiru Haret, face
cateva demonstratii cu prototipul avionului sau.

Sprijinit de Casa Regala si de Armata Romana, ambitiosul
inventator si pionier al aviatiei romanesti si mondiale
construieste la atelierele de la Arsenalul Armatei avionul
�Vlaicu I�, primul avion construit pe teritoriul romanesc. Cu
acest avion, Aurel Vlaicu va decola prima oara pe data de 17
iunie 1910, deasupra Campului Cotroceni.
Vlaicu a scris istorie. Prin actul sau, a situat Romania pe
locul doi in lume, dupa Franta, in utilizarea avionului cu
destinatie militara.

Emotionat, isi inregistreaza brevetul nr. 2258 pentru asanumita
�Masina de zburat cu corp in urma de sageata��
Un an mai tarziu, inginerul Vlaicu isi construieste un al doilea
avion, celebrul �Vlaicu II�, cu care zboara in mai multe orase
din Regat, in cadrul unor turnee in care isi face cunoscute
inventiiile.
Succesele sale nu se opresc aici, Aurel Vlaicu participand
la razboi pe timpul campaniei din Bulgaria, unde a indeplinit
misiuni de observatie aeriana.

In anul 1913, compania engleza Marconi comanda lui Aurel
Vlaicu proiectarea si construirea unui avion metalic cu doua
locuri. Inginerul roman purcede la fapte si, in doar cateva
luni, termina avionul, pe care il denumeste �Vlaicu III�.
Geniul romanesc a mai daruit astfel o inventie pretioasa
omenirii - �Vlaicu III� a fost primul avion functional din lume
construit integral din metal!

Genialul inventator roman a decolat de la Bucuresti, a
aterizat fara probleme la Ploiesti, pentru realimentarea cu
combustibil, si s-a ridicat din nou in zbor. Avionul sau s-a
prabusit insa la Banesti, langa Campina. Conform anchetelor
ulterioare, si pe baza datelor despre starea de sanatate a lui
Vlaicu, singura concluzie care se impune referitoare la
tragedia care a indoliat o tara si un intreg popor, este aceea
ca Aurel Vlaicu a suferit un atac de cord in timp ce era in
zbor, la mansa avionului.

Icar din Romania a fost inmormantat la Cimitirul Bellu din
Bucuresti. Conform raportului facut de locotenentul aviator
Gheorghe Negrescu, primul sosit la locul accidentului,
chipul eroului aerului era destins, Aurel Vlaicu zambea chiar.
Sfidator in fata mortii, a sortii si chiar a destinului, care nu
au reusit sa-i darame visul si dorinta sa cea mai mare. �Nici
urma de groaza sau inclestare pe figura sa. Un usor zambet
incremenise pe buzele sale, iar fata era senina, cu o sfanta
expresie de liniste, linistea datoriei implinite pana la capat,
pe care a iubit-o cu toata dragostea si credinta sufletului
sau luminat de flacara creatiei divine�, noteaza Gheorghe
Negrescu in memoriile sale...� (Descopera.ro.)
"Zborul lui Aurel Vlaicu la Targu-Mures� este un filmreportaj
realizat la 20 august 1912, la Targu-Mures, cu ocazia
unei demonstratii aviatice realizate de acesta cu aparatul
sau de zbor "Vlaicu II�, documentar care, aflam din
publicatiile vremii, a fost proiectat la Cinema "Elisabeta�
din orasul de pe Maris. Poate fi accesat pe internet.
Avem dovada clara ca zborul Icarului din Bintinti i-a
inspirat sculptorului Ion Vlasiu splendidul monument care
acum se naruie in curtea Aeroportului din Targu-Mures.
Speram sa-l reabilitam pana in 13 septembrie, pentru a
corona cu flori inalta frunte a geniului romanesc.
In cadrul colocviilor "Punti de lumina�, Razvan Ducan il
cita pe Eminescu, clamand: "Traiasca Natia!� I-a raspuns,
fara ezitare, profesorul Victor Craciun, precum odinioara
junimistii: "Sus cu ea!�

Sa spunem si noi si, mai ales, sa facem, cu totii, zid in jurul
ei, din brate si inimi curate! Ca in cantecul serii: "Pana la
sfarsitul iubirii..., pana la sfarsitul vietii...!�
Traiasca Natia!

Lasă un comentariu