LEGEA DE AUR SI RESPECTUL RECIPROC LA ROMANII MURESENI!

Se zice ca un copil se suparase pe tatal sau. Locuiau intr-o vale.
Iesind din casa, fara sa-l auda cineva, si-a dat drumul maniei si
a inceput sa strige: "Te urasc! Te urasc!�. Cineva din departare striga
insa inapoi catre el "Te urasc! Te urasc!�. Era ecoul propriilor sale
vorbe, dar copilul s-a speriat si s-a intors repede in casa si i-a spus
tatalui sau ca cineva il uraste si i-a strigat de mai multe ori cuvinte
amenintatoare. Tatal a inteles ce s-a intamplat. L-a luat bland de mana
si au iesit afara, cerandu-i sa-i arate locul unde se afla cand a auzit acele
cuvinte? L-a pus sa strige din acelasi loc: "Te iubesc!, Te iubesc!�, si indata
i-au venit inapoi aceleasi cuvinte. "Aceasta este legea vietii, fiule�, i-a zis
tatal sau. Primim ceea ce dam noi intai. Daca nu dam, nici nu primim (Antonie
Plamadeala, Talcuiri noi la texte vechi, Ed.Pronostic, Bucuresti 1996).
Toti am avut momente cand am fost tradati de prieteni. Dezamagiti si
umiliti, ne-am intrebat: "Oare de ce, cu ce am gresit?� Mai trist este
cand esti lovit pe la spate si ti se spune cu ipocrizie "Vai, sunt alaturi
de tine��. Un "prieten� imi reprosa, cu cateva luni in urma, "Vezi, ca
eu te-am ajutat candva!�
Nu i-am raspuns, fiindca m-au durut vorbele lui, chiar daca au fost
adevarate. Din nefericire, in Romania de azi, dezbinarea dintre romani
este frecventa, a devenit ceva normal. Prieteniile vechi
s-au risipit din cauza unor interese meschine, politice,
din cauza unor orgolii si a lipsei de dialog. Rar, foarte
rar mai sunt la moda relatiile statornicite pe o prietenie
sincera. Cel mai frecvent constatam acest fenomen
in lumea politica. A se analiza doar tensiunile din USL,
o uniune constituita impotriva firii, intre partide cu
doctrine si interese total diferite. La ora actuala, in
USL nu se mai poate vorbi de respect reciproc,
daramite de iubire. In teologia crestina, regula de aur
a moralei spune "Sa facem altora ceea ce vrem noua
sa ne faca altii�. Legat de aceasta, un proverb
romanesc spune: "Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face!�.
Dupa conceptia crestina, iubirea si respectul fata de
aproapele nu trebuie motivate cu acte de multumire
si rasplatire din partea semenilor, nici de iubire primita
sau scontata, deci iubire manifestata cu titluri de
reciprocitate, ci trebuie sa fie rabdatoare, iertatoare,
jertfelnica si dezinteresata. Numai o astfel de iubire este
proprie crestinismului, fiind substanta care il defineste.
Potrivit moralei crestine, respectul fata de aproapele
nostru reprezinta intelegere sociala, ea alina suferinta,
implineste lipsuri, sporeste fericirea, promoveaza
progresul, aduce bucurie si pace. Contrastul iubirii si
al respectului este ura, care aduce moartea morala.
Am fost in vizita in orasul Onesti, sa ma inchin la
moastele Sfantului Ieremia Valahul, canonizat de
ortodocsi si de catolici, moaste asezate in Catedrala
Ordinului franciscan din Biserica Romano-Catolica.
Aici, salutul intre frati si credinciosi este "Pace si
bine�. M-a impresionat acest salut si alaturi de "Iisus
in mijlocul nostru!�, practicat de ortodocsi, am incercat
sa-l folosesc si eu. Am intalnit in America romani
dezbinati, cativa oameni care se intalneau duminica
in Biserica Ortodoxa, dar din cauza orgoliilor o parte
dintre ei a ajuns sa nu mai caute biserica. Revenind la
crestinism, in prima Epistola, Sfantul Apostol Ioan arata
ca dragostea catre aproapele nu trebuie sa se reduca
la declaratii verbale sau la niste simple vibratii
sentimentale, ci ea trebuie sa fie activa, traducandu-se
intotdeauna in fapte concrete. Dumnezeu vrea
dragoste care se arata prin fapte. Astfel, frumos reda
aceasta idee Sfantul Iacob, cand spune "Daca un
frate sau o sora sunt goi si lipsiti de hrana cea de
toate zilele si va zice lor cineva dintre voi: Mergeti in
pace, incalziti-va si va saturati, si nu le-ar da lor cele
de trebuinta trupului, ce folos ar avea.� (Iacov 2,
15-16). Frumos spune si Sfantul Apostol Pavel prin
cuvintele: "Si de as imparti toata avutia mea si de as
da trupul meu ca sa fie ars, iar dragoste nu am, nimic
nu-mi foloseste.� (1 Corinteni 13,3). Porunca dragostei
si respectului reciproc fata de aproapele este
enigmatica, si foarte multi preoti si scriitori bisericesti
au scris numeroase carti pe aceasta tema, insa putini
au aplicat-o in practica. Pentru mine este de neinteles
cum de un artist care, atat de minunat, canta
frumusetile naturii in proza sau in versuri, in pictura
sau in cantece, poate sa-si urasca aproapele? Traim
intr-o epoca ciudata, cand cei din "generatia eu� isi
iubesc familia, averea, pe ei insusi mai mult decat pe
Dumnezeu. Sfantul Maxim Marturisitorul spune:
"Sileste-te pe cat poti sa iubesti pe orice om. Te-a
blestemat cineva? Sa nu-l urasti pe el, ci blestemul si
pe diavolul care a pus la cale blestemul. Caci, daca
urasti pe cel care te-a blestemat, ai urat un om si ai
calcat porunca�. In Targu-Mures, la ora actuala, cu
ceva mai mult decat cincizeci la suta din populatie
sunt romani, extrem de dezbinati din punct de vedere
religios, dar si politic. Majoritatea ortodoxa este
contestata de o minoritate formata din greco-catolici,
penticostali, baptisti, martori ai lui Iehova, Crestini
dupa Evanghelie, in loc sa slujeasca lui Dumnezeu cu
pace si bucurie, respectand optiunile fiecaruia.
Niciodata nu veti vedea un slujitor crestin ortodox sa
practice prozelitismul la usa apartamentelor, pe strada
sau in discutii la locul de munca. Cat despre
dezbinarea politica, aici lucrurile sunt mai delicate,
fiindca Partidul Social Democrat, un partid care se
vrea al celor multi si truditori, liderii si membrii cotizanti,
majoritatea, fac parte din asa-zisa aristocratie
postrevolutionara. Rar, extrem de rar, gasesti intr-o
organizatie PSD un muncitor sau un taran. Ma intreb,
de multe ori: cine mai apara in Parlamentul Romaniei
interesele muncitorilor si taranilor mureseni? Cat
despre liberali, acestia niciodata n-au fost langa popor,
pe ei i-au preocupat numai interesele lor, ale celor
imbogatiti peste noapte, timp de douazeci de ani de
la "revolutia furata�. Apropo de dragostea dintre frati
si respectul reciproc, vreau sa reamintesc muresenilor
un aspect pe care lumea culturala, dezbinata si ea, il
neglijeaza total, fiind preocupata mai mult de
interesele gruparii careia ii apartin. Sa nu se uite ca
renasterea spirituala a romanilor din Targu-Mures au
facut-o niste oameni de cultura: vrednicul de pomenire
Romulus Guga, Dan Culcer, Mihai Sin, Lazar Ladariu,
Anton Cosma, Andrei Muresan, Radu Ciontea, Ioan
Calaion, mai tinerii Cornel Moraru, Nicolae Baciut, Ioan
Perian, Ioan Cistelecan si alti poeti, prozatori, critici
literari din jurul revistei Vatra, sa-mi fie cu iertare ca
nu i-am amintit aici. Acesti corifei au deschis calea
spre adevar si lumina, in epoca moderna a TarguMuresului. Abia dupa "revolutia� furata au venit
vatristii. Amintim aportul parintelui protopop Gheorghe
Sincan, cel care a contribuit din plin la ctitorirea a 7
biserici noi. Oamenii acestia au daruit ca sa fie daruiti
cu neuitarea noastra.

Lasă un comentariu