MIHAI SIN, SUBIECT DE TEZĂ DE DOCTORAT

Numele meu este Georgeta Iuga, iar în urmă cu câteva săptămâni, am avut o discuție în jurul tezei mele de doctorat: „Monografie Mihai Sin". Sunt la capitolul I, care face referire la biografia scriitorului, însă informațiile sunt puține, poate chiar inexistente pentru acest subiect. M-ați putea ajuta cu o serie de repere sau poate chiar informații?

NICOLAE BĂCIUȚ: „Mihai Sin a făcut «Vatra» și «Vatra» l-a făcut pe Mihai Sin"

- Cum a început relația MIHAI SIN - revista „VATRA"?

- Mihai Sin era antrenat în viața culturală a Târgu-Mureșului în deceniul șapte, în anii premergători (1971) apariției revistei „Vatra". Viața culturală era ilustrată în paginile cotidianului Steaua roșie, iar anterior apariției „Vetrei", în Cadran mureșean (1969 - 1970), apărut ca supliment literar al cotidianului pomenit.

Mihai Sin a făcut parte dintre fondatorii seriei noi ai revistei „Vatra", el fiind prozatorul cu greutate în ecuația genurilor literare. De altfel, el s-a ocupat cu predilecție de prezența prozei în sumarele Vetrei, fiind și promotorul unui număr important de autori, interesați de genul scurt.

După Romulus Guga, deja afirmat la apariția „Vetrei" și ca poet și prozator, Mihai Sin s-a instalat confortabil ca lider de conștiință, ca autoritate literară, cu notorietate în viața literară a țării.

„Relația" lui Mihai Sin cu revista „Vatra" a fost una care a dat mereu prestanță publicației târgu-mureșene. Dacă e să ne jucăm cu vorbele, Mihai Sin a făcut „Vatra" și „Vatra" l-a făcut pe Mihai Sin. Revista a avut de la început nevoie de Mihai Sin și Mihai Sin a avut mereu nevoie de „Vatra".

- Credeți că, în ceea ce privește climatul literar în care a evoluat scriitorul Mihai Sin, s-ar putea face referire la GENERAȚIA '70 și caracteristicile acesteia?

- Cu siguranță că Mihai Sin se poate raporta la „Generația '70", fiind nu doar unul dintre cei care au fost circumscriși acestui concept, ci fiind și promotor al autorilor din această generație, firește, în primul rând prozatori. Au existat afinități elective între Mihai Sin, Eugen Uricaru, Radu Mareș etc., prozatori dintr-o serie prinsă între coperți și de Mircea Iorgulescu, ca ilustrare a... „Generației '70".

- Cum a fost receptat Mihai Sin în rândul contemporanilor, dar al criticii?

- Mihai Sin a avut o bună critică literară până în 1990, ca, apoi, lucrurile să se schimbe radical, chiar de unde te-ai fi așteptat mai puțin, Al. Ștefănescu, de pildă. Din rațiuni de interese de grup, cred, Mihai Sin a fost trecut sub tăcere de Nicolae Manolescu, care i-a ignorat opera.

A avut cărți premiate, a avut cronici favorabile, a avut texte care-i contestau valoarea operei.

În Târgu-Mureș, până în 1990, a fost lider de opinie și de respectabilitate, avea cea mai mare notorietate, mai ales după dispariția lui Romulus Guga.

 

Foto: Mihai Sin, pr. Ilie Damian, Sânziana Pop, Ion Longin Popescu, Nicolae Băciuț, la Reghin, 2005

 

Lasă un comentariu