O nouă discriminare pentru vârstnici??

Distribuie pe:

De curând am fost informat că taxa pentru răspunderea civilă auto crește cu vârsta, că după patruzeci de ani plătești cu două-trei sute de lei mai mult decât începătorii între 20-30 de ani, și urmează și alte măsuri restrictive în domeniu.

Ca automobilist profesionist cu o carieră de peste patruzeci și cinci de ani, în care am format mii de conducători auto și specialiști de clasă în conducerea mașinilor, de luptă și a utilajelor de construcții, permiteți-mi să am îndoieli serioase în legătură cu această măsură trăsnită și nelalocul ei.

Conducerea unui autovehicul pe drumurile publice ori în teren (cele două condiții nu se pot separa când este vorba de capacitatea de a stăpâni comenzile și dinamica autovehiculului) depinde în foarte mică măsură de vârstă. Nu este ceva ca dragostea sau simpatia unde tinerii au un atu de necontestat.

Aici este vorba de o profesie, o îndeletnicire calificată cu cerințe și reguli obligatorii pentru eliminarea (sau cel puțin diminuarea) unor riscuri pe care le implică mișcarea unui automobil. În această ordine de idei pe primul loc se situează competența intelectuală și fizică, deci cunoașterea (automobilului, a dinamicii, a caracteristicilor, a ținutei de drum și a performanțelor tehnice) și îndemânarea (capacitatea de a acționa comenzile și aparatura corect și în momentul oportun pentru a obține efectul necesar în condițiile deplasării și siguranței). Vârsta, ca atare, nu este un criteriu care ar defavoriza cele două capacități. Hotărâtoare sunt în schimb documentarea și antrenamentul.

Al treilea factor deosebit de important este atitudinea în trafic. În acest domeniu tinerii prezintă risc mult mai mare decât cei care au trecut de o anumită vârstă și au parcurs câteva „milenii" de kilometri.

Reflexele la care probabil se referă măsura preconizată depind în mică măsură de vârstă. Acestea se formează și se mențin prin pregătire și antrenare continuă și unele probleme pe care le cauzează eventualele lipsuri sunt deja compensate prin dispozitivele de staționare și siguranță pe care constructorii le atașează comenzilor de conducere și dispozitivelor de supraveghere.

Din momentul în care capacitatea fizică și intelectuală este apreciată de o echipă competentă de medici de specialitate (cel puțin șase), și aceasta este confirmată prin semnătura și ștampila unui titular de drept al unității sanitare de specialitate, nu înțeleg cum își permite un asigurator sau un guvern să claseze discriminator și nedrept vârstnicii într-o categorie de risc majorat și să le pretindă taxe mai mari numai pentru că și-au permis să-și păstreze calitatea de conducător auto și după patruzeci de ani.

 

Lasă un comentariu