PARCĂRILE DIN TÂRGU-MUREŞ AFLATE ÎNCĂ SUB SEMNUL INCERTITUDINII

Distribuie pe:

Nu este o noutate pentru niciun târgumureşean afirmaţia cum că parcările în municipiul Târgu-Mureş sunt încă departe de capacitatea necesară pentru a asigura parcarea autoturismelor. Pe lângă maşinile localnicilor se adaugă şi cele aflate în tranzit, staţionare pe o perioadă limitată în timp. Pe de altă parte, facilităţile acordate pentru achiziţionarea în număr nelimitat a autoturismelor noi şi uzate de pe piaţa internă şi externă a contribuit substanţial la creşterea parcului auto într-un interval de timp scurt. Infrastructura rutieră târgumureşeană s-a dovedit inaptă să satisfacă capacitatea traficului rutier în noile condiţii.

EFORTURI ALE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE DE REGLEMENTARE A TRAFICULUI RUTIER

Pornite din necesitatea asigurării unui trafic rutier în municipiul Târgu-Mureş, oficialităţile locale au depus eforturi susţinute în vederea modernizării unor străzi, s-au introdus sensuri unice de circulaţie rutieră, s-au amenajat spaţii de parcare prin cartiere. Zona centrală a oraşului rămâne încă deficitară la acest capitol. O rezolvare optimă a situaţiei ar fi prin construirea unei parcări auto supraetajate, de mare capacitate, dar trebuie identificat locul unde aceasta ar putea fi construită, cât şi sursele de finanţare.

PARCĂRILE CU PLATĂ

Parcările cu plată din municipiul Târgu-Mureş sunt, fie de pe domeniul public al Primăriei Târgu-Mureş, fie în regim privat, aparţinând unor persoane fizice sau juridice. Parcările aflate pe terenurile private sunt administrate exclusiv de societăţi private, cele care stabilesc atât orarul de funcţionare, cât şi tarifele de staţionare în timp ale autovehiculelor rutiere. Parcările cu plată de pe domeniul public, până la ora actuală, au fost concesionate spre administrare de Primăria Târgu-Mureş către societăţi private, prin licitaţii publice.

STAREA DE FAPT ACTUALĂ

Este ştiut că la sfârşitul lunii ianuarie a anului în curs a încetat contractul pe care l-a semnat Primăria Târgu-Mureş cu societatea care a câştigat la acea vreme licitaţia publică pentru administrarea parcărilor de pe domeniul public din oraş. În situaţia dată, deoarece Primăria Târgu-Mureş nu a organizat o licitaţie publică nouă pentru administrarea parcărilor de pe domeniul public din oraş, la aceste parcări din ultima decada a lunii ianuarie a anului în curs se accede liber, fără plată şi fără limitare în timp. Faptul determină ocuparea în totalitate a capacităţii de parcare, conducătorii auto fiind nevoiţi să se orienteze spre spaţii private de parcare, locuri unde tariful pe o oră de staţionare este între 3 şi 6 lei. Din surse sigure aflăm şi putem afirma că nici nu va fi organizată licitaţia pentru administrarea parcărilor de pe domeniul public. Conform contractului semnat anterior, Primăriei Târgu-Mureş îi revenea 30 la sută din profitul rezultat din încasări, iar societăţii private îi revenea 70 la sută. Pe de altă parte, tot în momentul de faţă sunt depuse câteva dosare spre studiu şi dezbatere la Consiliul local pentru ca, în viitor, parcările de pe domeniul public ale oraşului să fie gestionate prin intermediul unei societăţi specializate aparţinând de Consiliul local. Drept consecinţă, situaţia actuală cu aglomerarea din parcări poate să dureze până în vara anului în curs, când este posibil să fie finalizate toate demersurile. La urma-urmei, Primăria Târgu-Mureş a fost cea care a amenajat pe cât a fost posibil spaţii de parcare şi este pe deplin justificat ca administraţia locală să gestioneze această chestiune. Este foarte probabil ca tariful de parcare pe domeniul public să nu sufere modificări.

EFECTE NEDORITE GENERATE DE SITUAŢIA PREZENTATĂ

Cu toate că a fost făcută publică situaţia privind parcările din oraş, sunt puţine persoanele care au aflat şi au înţeles acest lucru. Drept urmare, parcările private din oraş sunt supuse de multe ori unor presiuni, pe fondul unor stări de nervozitate a celor care nu-şi mai găsesc un loc de parcare în oraş pe domeniul public, pretinzând că şi parcările private ar fi gratuite. În alte cazuri, pretenţiile se referă la tarif, invocând tariful de doi lei pe oră practicat anterior în parcările de pe domeniul public. Faptul generează frecvente conflicte, de mai mică sau mai mare amploare. Spre exemplificare, în ziua de 3 martie a.c. s-a aflat într-o parcare privată autoturismul marca „Alfa Romeo" cu numărul de înmatriculare MS 14 ARN. La volanul maşinii se afla o femeie, însoţită de trei băieţi tineri. Solicitându-i-se taxa de parcare în sumă de 3 lei, aceasta a reacţionat foarte violent, trecând de la ameninţări la injurii, solicitând chiar ca agentul de parcare s-o însoţească la Protecţia Consumatorului pentru a clarifica situaţia. Nu era nimic de clarificat. Motivul invocat cum că parcările din oraş acum sunt gratuite, se referă strict la cele de pe domeniul public. Primăria nu poate da dispoziti administraţiei unei societăţi private. Dar lucrurile nu s-au oprit aici. Deoarece femeia nu a vrut să plătească, a forţat bariera, îmbrâncindu-l pe agentul de parcare. În termeni juridici, fapta se defineşte ca fiind agresiune fizică şi verbală la care a fost supus un agent de parcare de către o femeie secondată de nişte tineri care-i ţineau hangul, având un comportament de huligani.

Lasă un comentariu