ȘEFII „RĂI" POT FI „DOMESTICIȚI"!

Distribuie pe:

O atmosferă plăcută la locul de muncă înseamnă eficiență, realizări, echilibru între starea de sănătate, fericire personală și succes profesional. Crearea unui mediu relaxant la serviciu depinde într-o foarte mare măsură de atitudinea și aprecierea șefului față de munca subalternilor, dar și de încrederea și respectul acestora față de lider.

Un șef inaccesibil, flecar sau nedrept riscă să piardă foarte ușor încrederea celor pe care îi conduce, situație în care atmosfera devine tensionată, productivitatea muncii se află în cădere liberă, iar profitul firmei scade.

Specialiștii de la psihologica.ro ne dezvăluie semnele prin care să recunoaștem un șef „rău", dar ne și sfătuiesc cum să îl „domesticim":

Bârfește - Unii colegi poate simt nevoia să se destăinuiască sau sunt foarte deschiși față de șef, însă acest lucru nu înseamnă că el are dreptul să le povestească și celorlalți informațiile aflate. Poți interveni cu tact atunci când începe să bârfească pe cineva, spunându-i că nu te simți confortabil să vorbească despre cineva în lipsa lui. În acest fel, îi transmiți subtil că nu preferi acest gen de discuții și vei vedea că, cel puțin în prezența ta, nu vor mai avea loc.

Se laudă cu munca ta - Când șeful se prezintă în fața tuturor cu munca ta ca fiind a lui, inevitabil apar resentimentele și neîncrederea, în timp ce un lider își ajută coechipierii să își îmbunătățească tehnica de lucru, să aibă succes și să crească. Dacă această problemă apare, o poți rezolva discutând cu el și explicându-i cât de important este ca munca ta, cât și a celorlalți, să fie recunoscută, pentru că toți sunteți ambițioși și munciți din greu.

Ia decizii benefice doar pentru el - Atunci când șeful nu pune fericirea echipei și succesul acesteia pe primul loc, ci mai degrabă propriul câștig, angajații sunt cei care au de suferit. În plus, se creează o atmosferă tensionată, în care oamenii nu se mai simt motivați să lucreze și, într-un final, vor lua decizia de a pleca în altă parte, într-un mediu în care vor simți că sunt importanți și că sunt repectați.

Este nesigur - Pentru a putea conduce o echipă, încrederea este una dintre cele mai importante calități, iar atunci când aceasta îi lipsește șefului tău, care are o stimă scăzută de sine, oricine îi va părea ca fiindu-i inamic. Dacă este o persoană zgomotoasă, de fapt încearcă să își mascheze nesiguranța adoptând această atitudine. De cele mai multe ori te privește suspicios, crezând că vrei să îți depășești sarcinile, lucru care ar putea deveni o piedică în ascensiunea lui profesională.

Una spune, alta face - Dacă șeful tău își schimbă radical părerea, asta după ce ați stabilit deja ceva, devine derutant și obositor. Deși tu ai pregătit totul întocmai cum ați stabilit, faptul că vrea să iei totul de la început, sub o altă formă, te poate face să ai dubii în privința rolului și a importanței tale în companie. Nu o lua personal, e posibil ca la rândul său șeful să fi trecut prin experiențe similare și acum să procedeze la fel, în mod automat. Însă, un lucru este cert, nu poți avea încredere în el.

Este un zbir - Când ești obligat să muncești la ordinele unui șef autoritar, secretul este să nu te enervezi, ci să încerci să gestionezi relația: află ce îl motivează, pune-te în pielea lui, află ce îi place și ce îi displace, ce îl sperie și ce îl entuziasmează, cât de mult ține la succesul personal și cât de prăpăstios vede eșecul. De îndată ce vei ști aceste lucruri, vei putea să vorbești pe limba lui și să îi oferi rezultate care corespund așteptărilor sale.

Nu e suficient pregătit - Nimeni nu le știe pe toate, dar dacă ai un șef slab pregătit profesional sau ezitant nu face greșeala să îl pui în situații proaste sau încercând să îl subminezi pe ascuns. A-i dezvălui public incompetența va dăuna și reputației tale. Dacă e atât de rău pe cât crezi, va sfârși prin a-și săpa groapa singur, mai devreme sau mai târziu.

Habar nu are că te enervează - Nu are niciun rost să suferi în tăcere și nici să te plângi, în șoaptă, colegilor de faptul că șeful te enervează, că te simți nedreptățit sau neapreciat. Este foarte posibil ca șeful tău habar să nu aibă de sentimentele tale. Mai bine invită-l la un dialog sincer, respectuos, față-n față. Arată-i cât de mult te străduiești ca lucrurile să meagă bine, spune-i deschis ce te deranjează în atitudinea lui, întreabă-l dacă are să îți reproșeze ceva personal. S-ar putea să descoperi că temerile tale erau nefondate și că șeful tău e chiar simpatic, doar un pic cam distrat. Însă, dacă îți spune că el e șeful, iar tu trebuie să-i execuți orbește ordinele, cel mai bine pentru tine este să părăsești, fără să eziți, locul de muncă respectiv, condus de așa un șef obtuz.

 

Lasă un comentariu